autor: Szymon Liebert
Hitman i wyzwania sieciowe – znamy szczegóły komponentu online
Hitman od studia IO Interactive będzie posiadał ciekawy system wyzwań online, który pozwoli zapolować na „nieuchwytne cele”, a także zaszaleć w trybie eskalacji. Szczegóły tego elementu rozgrywki zostały podane na forum Steama.
Nowy Hitman będzie zawierał rozbudowane wyzwania online, wnoszące nowe „życie” w świat agenta 47 i jego fanów. Studio IO Interactive przybliżyło szczegóły tego komponentu na forum Steama, w ramach odpowiedzi na jedno z pytań fanów. Deweloper wyjaśnił, że tryb online będzie składał się co najmniej z trzech kluczowych elementów: „nieuchwytnych celów” (Elusive Targets), trybu eskalacji (Escalation Mode) i tak zwanych kontraktów (Contracts Mode), znanych oczywiście z Hitman: Rozgrzeszenie. Do tego dojdzie być może atrakcja zwana „wyzwaniami na żywo”, która jeszcze nie została oficjalnie potwierdzona, bo jest dopiero testowana przez producenta. IO Interactive zaznacza, że będzie obserwowało działania społeczności w grze i słuchało opinii, by odpowiednio dopasować rozgrywkę.
Mimo rozbudowanych opcji online, gra nie będzie wymagała stałego dostępu do sieci. Jak zapewniono niedawno, pojawi się możliwość grania w trybie offline.
Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że opcje online w Hitman rzucą graczom rozmaite wyzwania, przedstawiając zadania ograniczone limitem czasowym i wymagające naprawdę dobrego opanowania rozgrywki. To ciekawy i słuszny kierunek dla gry, która przeszła przecież od klasycznej jednoosobowej produkcji, do swoistej platformy dla nowej treści. „Nieuchwytne cele”, „tryb eskalacji” i inne atrakcje online będą dodawane regularnie pomiędzy kolejnymi partiami treści wypuszczanymi przez IO Interactive. To te formy rozrywki mogą więc stanowić codzienność dla fanów Hitmana, czekających na nowe mapy. Pełen opis wyzwań przedstawiamy poniżej. W ramce znajdziecie za to nieśmiałą próbę streszczenia skomplikowanego planu wydawniczego gry.
Krótki przewodnik po planie wydawniczym gry. Podstawowa wersja gry Hitman, nazwana Intro Pack i zawierająca Prolog oraz Paryż, zadebiutuje 11 marca na PC, PlayStation 4 a także Xboksie One (w cenie ok. 60 zł). W miesiącach następujących po premierze gracze otrzymają aktualizacje z kolejnymi lokacjami, takimi jak: Włochy (kwiecień) czy Maroko (maj). Poszczególne dodatki mają kosztować około 40 złotych, a zestaw wszystkich rozszerzeń (Upgrade Pack) kupimy za około 200 złotych. Natomiast pakiet całej zawartości, czyli wersji podstawowej z wszystkimi dodatkami (Full Experience), to wydatek rzędu 240 złotych. W planach jest także wydanie pudełkowe, które pojawi się pod koniec roku. Dajcie znać czy cokolwiek z tego załapaliście!
Sieciowe wyzwania w grze Hitman
Nieuchwytne cele (Elusive Targets)
„Nieuchwytne cele” będą specjalnymi wersjami kontraktów z ograniczeniem czasowym. Zapolujemy w nich na osoby, które zostaną dodane do istniejących już lokacji i będą w nich przebywały tylko przez pewien okres. Z tego powodu gracze będą mieli tylko jedną okazję, by spróbować je wyeliminować. Jeśli cel ucieknie, nasza szansa przepadnie. „Gdy 'nieuchwytny cel' opuści świat gry, nigdy nie wraca” - tłumaczą deweloperzy, dodając, że ich zdaniem będzie to najlepsze wyobrażenie na temat pracy Hitmana, jakie udało im się stworzyć w historii serii. Naturalnie rzecz biorąc zakładamy, że takich „testów” pojawi się sporo, więc oblanie jednego z nich nie popsuje ogólnej zabawy. Zaliczyć je na pewno będzie niełatwo, bo poziom trudności ma być tu wysoki.
W zamian za zaliczenie pewnej liczby wyzwań tego typu możemy liczyć na nagrody – będą nimi specjalne garnitury z poprzednich odsłon Hitmana wraz z pasującymi do nich rękawiczkami (nowy Hitman też otrzyma tego typu garnitur-nagrodę).
Głównym problemem dla Agenta 47, poza ograniczeniem czasowym, będzie to, że „nieuchwytne cele” nie zostaną wskazane na mapie i nie zobaczymy ich przy pomocy trybu instynktu (specjalnego filtru wizualnego wskazującego interesujące dla gracza obiekty). Zamiast tego, osobnika, na którego polujemy będziemy musieli rozpoznać na podstawie filmu wprowadzającego, jego historii oraz powodu, dla którego osoba przebywa w danej lokacji. Bezpośrednie rozpoznanie celu przeprowadzimy przy pomocy zdjęcia lub fragmentu wideo. Jak tłumaczy deweloper, będziemy więc musieli działać spontanicznie i planować akcję w locie – utrudni to także blokada zapisywania gry w trybie „nieuchwytnego celu”. Jeśli zginiemy, zabijemy niewłaściwą osobę lub chybimy i delikwent ucieknie, poniesiemy porażkę, której nie będzie dało się naprawić wczytując wcześniejszy zapis gry.
Tryb eskalacji (Escalation Mode)
Tryb eskalacji będzie czymś zupełnie przeciwnym do powyższego, dość realistycznego pomysłu na odtworzenie życia zabójcy. Tutaj chodzi przede wszystkim o dobrą zabawę, ale też perfekcyjne opanowanie lokacji i mechanik rozgrywki. Zgodnie z nazwą, te wyzwania będą eskalowały z czasem. Na przykład na pierwszym etapie będziemy musieli wykończyć cel szablą. Drugim etapem będzie zabicie danej osoby szablą w stroju kelnera i z usunięciem wszelkich nagrań wideo z kamer bezpieczeństwa w ciągu dwóch minut. By jeszcze bardziej zwiększyć trudność, urządzenia ochrony, takie jak kamery, będą umieszczane w różnych miejscach, a w samej lokacji pojawią się dodatkowe pułapki na agenta 47, pokroju materiałów wybuchowych z zapalnikiem laserowym.
Każde z wyzwań „eskalacyjnych” będzie składało się z pięciu poziomów, które będzie można rozgrywać wiele razy, by osiągnąć lepszy wynik i pobić znajomych w rankingach. W tym trybie IO Interactive stawia na dobrą zabawę, więc często scenariusze będą oparte na abstrakcyjnych założeniach – wszystko jest tu dopuszczalne, jak pisze deweloper. Mimo tego, podobnie jak przy „nieuchwytnych celach”, tryb eskalacji blokuje możliwość zapisania gry, więc będziemy musieli mieć się na baczności i naprawdę pokazać klasę.
Kontrakty i „wyzwania na żywo”
Tryb kontraktów jest raczej jasny, bo pojawił się już w Hitman: Rozgrzeszenie. W ramach tego rozwiązania będziemy mogli sami oznaczyć cele i wybrać metody, jakimi je zabijemy. Tego typu scenariuszami podzielimy się ze znajomymi, by rywalizować z nimi o wysokie wyniki. Dodatkowo IO Interactive będzie regularnie wybierało najlepsze kontrakty graczy i umieszczało je w zakładce widocznej dla wszystkich użytkowników. W ten sposób cała społeczność zyska nowe wyzwania.
To nie koniec pomysłów dewelopera, bo w zanadrzu są jeszcze „wyzwania na żywo”, nazywane też scenariuszami zainspirowanymi przez aktywność społeczności. Te czasowe misje specjalne mają powstawać na bazie najdziwniejszych lub najbardziej intrygujących pomysłów samych graczy. Jako przykład podano tak zwany „Hammer Time”, oparty na streamie grupy 2AngryGamers, podczas którego eliminowano strażników za pomocą młotka. W ramach tego wyzwania gracze będą więc musieli korzystać właśnie z tej niezbyt wyszukanej, ale jednak skutecznej broni. IO Interactive z góry zaznacza, że wyzwania oparte na pomysłach społeczności są testowane i być może nie pojawią się w Hitmanie. Ze słów dewelopera można wywnioskować, że nawet jeśli nie otrzymamy ich na premierę, to może zostaną wprowadzone z czasem. Producent gry na pewno będzie starał się wymyślać nowe atrakcje dla graczy na bieżąco, bo tylko w ten sposób utrzyma ich uwagę i zainteresowanie.
Wrażenia z bety. Niedawno IO Interactive i Square Enix przeprowadziły betę Hitmana na pecetach i konsolach. Gracze mogli przetestować w niej tylko wprowadzające misje, ale i tak przyniosło to sporo informacji o zmianach i nowościach w rozgrywce. Zarówno Dariusz Matusiak w tekście na gry-online.pl, jak i Kacper Pitala w filmie na tvgry.pl, zwracają uwagę na bardziej otwartą strukturę map, sporą swobodę działania, nową mechanikę „okazji” (podpowiadającą możliwe rozwiązania), a także trudną do oceny sztuczną inteligencję oponentów, która na przemian zachwyca i przeraża swoim sprytem oraz głupotą.