Helldivers 2 wiele zapożycza z Metal Gear Solid 5. Dla graczy i twórców gier to zaleta
Helldivers 2 zdaje się wzorować na Metal Gear Solid 5: Phantom Pain, ale fani i twórcy gier bynajmniej nie krytykują za to zespołu Arrowhead Game Studios.
Drugie Helldivers nieco wyhamowało na Steamie, ale w grze nadal bawi się znacznie więcej osób, niż twórcy przewidywali przed premierą. Być może, jak półżartem twierdzą niektórzy gracze, po części to zasługa inspiracji Metal Gear Solid V: Phantom Pain, które fani dostrzegli w Helldivers 2.
Jak zauważył AnthonyCSN w serwisie TikTok, sposób przemieszczania się postaci w nowej grze zespołu Arrowhead Game Studios jako żywo przypomina animacje Big Bossa z ostatniego Metal Geara od Hideo Kojimy. Nie był on zresztą pierwszą osobą, której nasunęły się podobne skojarzenia (via serwis Reddit / Rock, Paper, Shotgun), ale udostępniony przez niego filmik unaocznia, jak duże jest to podobieństwo.
Dodajmy do tego zapowiedziane przez twórców plany rozbudowania elementów skradankowych oraz, rzecz jasna, wielkie mechy, które zmierzają do gry (a nawet już nieoficjalnie pojawiają się w niektórych sesjach). W tym kontekście naprawdę trudno nie mieć skojarzeń z Metal Gearem.
„Dobrzy artyści zapożyczają, wielcy artyści kradną”
Oczywiście znaleźli się internauci wytykający to twórcom i przytaczający zamieszanie wokół stworków z Palworld. Jednakże znacznie więcej osób pochwala tę „pożyczkę” twórców. Część z nich zgadza się z AnthonyCSN, że mimo swoich wad Phantom Pain miał „najlepszą rozgrywkę w historii serii”, a być może i skradanek w ogóle (via Reddit / serwis X). Niektórzy fani żartują, że to dlatego tak bardzo podoba im się Helldivers 2.
Głos w sprawie zabrał też Josh Sawyer. Szef studia Obsidian Entertainment bez żartów stwierdził, że więcej gier powinno „otwarcie kopiować” udane elementy z innych produkcji (via serwis X). Dodał, że taki proces wymaga „sporo krytycznej analizy” i tym samym może być „pouczający” dla twórców, nawet jeśli ostatecznie całkowicie zrezygnują z danego rozwiązania.
Pochwała kopiowania z ust Sawyera nie powinna nikogo dziwić. Szef studia Obsidian Entertainment otwarcie mówił, że chętnie zapożyczyłby kilka rozwiązań z Baldur’s Gate 3 do swojej nowej produkcji. Do tego zespół wzoruje się na grach studia Fatshark przy tworzeniu systemu walki swojego najnowszego RPG.
Zresztą reżyser Fallout: New Vegas bynajmniej nie jest jedynym twórcą o takich poglądach. Sawyerowi wtórują deweloperzy m.in. ze studiów Timberline (The Red Lantern), TT Games (LEGO Star Wars), Ironwood Studios (Pacific Drive) oraz Stairway Games (Coral Island).
Na marginesie: nieliczni internauci zwrócili uwagę, że Helldivers 2 można niejako uznać za spadkobiercę Metal Gear Survive. Sukces tej pierwszej produkcji uznają za dowód na to, iż kooperacyjny Metal Gear zostałby lepiej przyjęty, gdyby nie był powiązany z serią. Jednak to chyba zbyt daleko idąca teoria. Większość graczy zgadza się, że Survive mocno różni się od dzieła studia Arrowhead – tak rozgrywką, jak i podejściem do mikropłatności.
Balans dla weteranów, pomocna dłoń dla nowych
Poza tym wypada wspomnieć, że po uporaniu się z przepełnieniem serwerów zespół Arrowhead Game Studios kontynuuje łatanie gry, ale też w końcu zabiera się za zmiany w niej. Do Helldivers 2 zmierza pierwszy patch z poprawkami balansu (via Discord), co uradowało graczy narzekających na nieefektywność części uzbrojenia (via serwis Reddit). Nie wiemy, jak długo przyjdzie im czekać na tę aktualizację.
Oczywiście te zmiany interesują głównie graczy, którzy spędzili w drugim Helldivers wiele godzin. Jednakże twórcy pamiętają też o osobach dopiero zaczynających zabawę z tytułem. Johan Pilestedt, szef Arrowhead Game Studios, nawołuje do pomagania nowym graczom i „niebycia faszystą” (tj. nieostracyzowania ich z powodu niskiego poziomu i braku doświadczenia w grze).
Większość graczy poparła apel Szweda. Niemniej część fanów żartobliwie zauważyła, że krytyka „faszyzmu” w kontekście ustroju Super Ziemi jest chyba nieco nietrafiona, co szybko wywołało równie „poważne” oskarżenia o zdradę (via serwis X).