autor: Janusz Guzowski
Gry sportowe podbijają rynek amerykański. Sprzedaż No Man's Sky leci ostro w dół
Jak wynika z przecieków z raportu organizacji NPD, we wrześniu najchętniej kupowanymi tytułami na rynku amerykańskim były gry sportowe – NBA 2K17, Madden NFL 17 i FIFA 17. Z kolei mocno krytykowana produkcja studia Hello Games – No Man's Sky – zaliczyła blisko dziesięciokrotny spadek sprzedaży w stosunku do sierpnia.
W piątek informowaliśmy o tym, że konsola Xbox One na rynku amerykańskim od trzech miesięcy sprzedaje się lepiej niż jej główny konkurent – PlayStation 4. Informacja pochodziła z raportu organizacji NPD, podsumowującego wyniki amerykańskiego rynku gier. Na jego pełną wersję musimy zaczekać do przyszłego tygodnia, jednak ostatnie przecieki pozwalają rzucić okiem na najważniejsze kategorie.
Okazuje się, że we wrześniu na rynku amerykańskim królowały gry sportowe – NBA 2K17, Madden NFL 17 i FIFA 17. Najbardziej zmotywowani do zakupów byli fani koszykówki – w ciągu trzydziestu dni kupili ponad 1,3 miliona egzemplarzy pudełkowego wydania najnowszej odsłony serii NBA 2K. Był to jednocześnie najbardziej udany debiut w całej historii gier sportowych, przebijając sprzedaż poprzedniej edycji o 18%. Gra Madden NFL 17 znalazła 727 tysięcy nabywców, a jeśli liczyć sztuki sprzedawane w zestawie z konsolą Xbox One S, będzie to 788 tysięcy. Nieco gorzej na podium radzi sobie FIFA 17. Tegoroczna odsłona we wrześniu sprzedała się w nakładzie 444 tysięcy, co jest wynikiem o blisko jedną trzecią gorszym, niż FIFA 16, która w analogicznym okresie w zeszłym toku trafiła do 633 tysięcy domów.
Przeciek uwzględnia też inne gry, w tym również te, które swoją premierę miały bliżej końca miesiąca. Forza Horizon 3, która załapała się do zestawienia, choć była na rynku jedynie przez pięć dni września (nieco dłużej, jeśli liczyć także wydanie Ultimate Edition) znalazła 150 tysięcy nabywców. Wydana tego samego dnia produkcja ReCore ze stajni firmy Microsoft, sprzedała się z kolei w nakładzie nieco mniejszym niż 50 tysięcy sztuk. Dobrze radziło sobie także zbiorcze wydanie trylogii BioShock. Wyniki sprzedażowe BioShock: The Collection zamknęły się w okolicach 150 tysięcy egzemplarzy.
Dobrze radzą sobie także relatywnie starsze tytuły. Gra Uncharted 4 – wchodząca w skład zestawu z konsolą PlayStation 4 Slim – sprzedała się w nakładzie 100 tysięcy egzemplarzy. Z kolei gra Grand Theft Auto V, która 17 września obchodziła swoje trzecie urodziny, osiągnęła wynik o 15% lepszy niż w analogicznym okresie w zeszłym roku, trafiając do 152 tysięcy nabywców. Największym przegranym zdaje się No Man’s Sky. Produkcja studia Hello Games zaliczyła blisko dziesięciokrotny spadek sprzedaży w stosunku do sierpnia – pikując z poziomu 500 tysięcy na 50 tysięcy.
Kilka ciekawostek dotyczy też sprzedaży samych konsol. Podstawowa edycja PlayStation 4 radziła sobie we wrześniu lepiej niż wersja Slim. Sprzęt został zakupiony w ilości 175 tysięcy sztuk, w porównaniu do około 100 tysięcy w przypadku „szczuplejszego” wariantu. Być może zasługa w tym dodawanej do urządzenia gry Black Ops III, choć warto odnotować też obecne w niektórych sklepach obniżki i promocje. Sumarycznie jednak sprzęt ósmej generacji firmy Sony sprzedawał się o blisko 20% gorzej niż w ubiegłym roku. Zadziwiająco dobrze radziła sobie za to poprzednia generacja konsol japońskiego koncernu. PlayStation 3 zanotowało wzrost o blisko 54% w stosunku do poprzedniego roku, osiągając wynik sprzedażowy na poziomie 41 tysięcy sztuk. Na fali jest za to firma Microsoft, której we wrześniu udało się sprzedać prawie 333 tysiące egzemplarzy konsoli Xbox One, co stanowi wynik o 13,8% lepszy niż w zeszłym roku. Lepiej niż w ubiegłym roku radziła też sobie firma Nintendo, poprawiając wynik sprzedażowy konsoli 3DS i dostarczając pod strzechy blisko 36 tysięcy egzemplarzy urządzenia Wii U.