Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 27 lutego 2014, 12:09

Gry na urządzenia mobilne - smartfony i tablety prowadzą w wyścigu z konsolami przenośnymi

Firmy IDC i App Annie przygotowały raport omawiający rynek gier na urządzenia przenośne w czwartym kwartale 2013 roku. Można się z niego dowiedzieć, że w ostatnich trzech miesiącach minionego roku wyniki sprzedaży gier na smartfony i tablety były blisko trzy razy wyższe w stosunku do tytułów na handheldy.

Wczoraj opublikowany został raport podsumowujący czwarty kwartał minionego roku pod kątem światowego rynku gier na urządzenia przenośne (smartfony, tablety i handheldy). Został on przygotowany przez firmy IDC i App Annie. Według przeprowadzonych badań, smartfony i tablety nieustannie pną się w górę, jeśli chodzi o sprzedaż gier, podczas gdy konsole przenośne przeżywają sezonowe wahania, pozostając daleko w tyle za konkurencją z systemami operacyjnymi iOS i Android. Szczególnie obrazowo ukazuje to poniższy wykres:

Sprzedaż gier na konsole przenośne oraz smartfony i tablety (oddzielnie z systemami iOS i Android) od końca 2012 do końca 2013 roku.

Największą popularnością cieszyły się tytuły oferowane w App Store firmy Apple, czyli produkcje przeznaczone na urządzenia wyposażone w system iOS – w czwartym kwartale 2013 roku osiągnęły one blisko dwukrotnie wyższą sprzedaż niż pozycje na Androida dostępne w Google Play oraz te stworzone z myślą o handheldach koncernów Sony i Nintendo. Wzrost wyników sprzedaży gier między czwartym kwartałem 2013 roku a analogicznym okresem 2012 roku wyniósł około 400% w przypadku Google Play i około 200%, jeśli chodzi o App Store. Co więcej, trzy czwarte wszystkich przychodów z wymienionych platform pochodzi właśnie z dystrybucji dzieł elektronicznej rozrywki.

W przypadku konsol przenośnych największe sukcesy zaobserwowano po stronie 3DS-a od firmy Nintendo – w ostatnim kwartale minionego roku w sklepach znalazło się 30 milionów pudełek z grami na tę platformę sprzętową, co stanowi wynik o 10 milionów lepszy w stosunku do tego, który osiągnięto w tym samym czasie w 2012 roku. Mniej spektakularny rezultat można przypisać Sony – w omawianym okresie tytuły przeznaczone na konsole PlayStation Portable i PlayStation Vita trafiły na sklepowe półki w łącznej liczbie 8 milionów egzemplarzy. W ogólnym rachunku sprzedaż gier na handheldy pod koniec 2013 roku wzrosła o 9 procent w stosunku do ostatnich trzech miesięcy poprzedniego roku.

Na świecie nie brakuje miłośników Pokemonów, którzy wciąż próbują „złapać je wszystkie”. - Smartfony i tablety prowadzą w wyścigu z handheldami – zobacz raport z czwartego kwartału 2013 roku - wiadomość - 2014-02-27
Na świecie nie brakuje miłośników Pokemonów, którzy wciąż próbują „złapać je wszystkie”.

Na koniec warto wspomnieć o najpopularniejszych grach na omawiane urządzenia. Zważywszy na dobre wyniki 3DS-a, nie dziwi, że wśród „kieszonsolek” najlepszą sprzedaż osiągnęły tytuły właśnie na tę platformę sprzętową – Pokemon X i Pokemon Y (traktowane jako jedność), Animal Crossing: New Leaf oraz Luigi’s Mansion: Dark Moon.

Z kolei w temacie najpopularniejszych gier na smartfony i tablety należy wymienić Clash of Clans, Puzzle & Dragons i Candy Crush Saga, jeśli chodzi o tytuły przeznaczone na urządzenia z systemem iOS, oraz Puzzle & Dragons, Candy Crush Saga i Monster Taming for Kakao, gdy mowa o pozycjach oferowanych na Androida.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej