autor: Kamil Zwijacz
Grand Theft Auto V - kompendium wiedzy [Aktualizacja #18: The Doomsday Heist]
Przygotowaliśmy dla Was kolejne kompendium wiedzy, tym razem skupiające się na słynnej grze Grand Theft Auto V, w tym przede wszystkim na jej nowej wersji, dedykowanej konsolom PlayStation 4, Xbox One i komputerom osobistym.
Aktualizacja #18 (14 grudnia 2017 roku): informacje o The Doomsday Heist (dział 4.2.3).
Aktualizacja #17 (20 listopada 2017 roku): informacje o trybach Transform Races, Condemned i Dogfight (dział 4.2.2) oraz zaktualizowane wyniki sprzedaży (dział 6.2).
Aktualizacja #16 (30 sierpnia 2017 roku): GTA Online: Smuggler's Run (dział 4.2.1).
Aktualizacja #15 (27 czerwca 2017): zaktualizowane wyniki sprzedaży, aktualizacja GTA: Online – Gunrunning oraz informacje o modowej aferze (działy 4.6, 4.2.0 i 6.4.1).
Aktualizacja #14 (10 maja 2017 roku): zaktualizowane wyniki sprzedaży, dodatek Tiny Racers i informacje o skasowanym modzie Red Dead Redemption V (dział 4.9, 6.2 i 6.4).
1. Informacje ogólne
- 1. Informacje ogólne (1.1. Przesunięcie premiery PC-towej wersji)
- 2. Fabuła (2.1. Informacje o postaciach, 2.2. Informacje o miejscu akcji)
- 3. Rozgrywka
- 4. Grand Theft Auto Online (4.1.1 Napady online, 4.1.2 Freemode Events, 4.1.3. Executives and Other Criminals, 4.1.4. Further Adventures in Finance and Felony, 4.1.5. Cunning Stunts, 4.1.6. Popularność, 4.1.7. Bikers, 4.1.8. Deadline, 4.1.9. Tiny Racers, 4.2.0. Gunrunning, 4.2.1. Smuggler's Run, 4.2.2. Transform Races, Condemned i Dogfight, 4.2.3. The Doomsday Heist)
- 5. Nowości w wersji PS4 / XOne / PC (5.1. Technologia, 5.2. Dane, 5.3. Dodatki, 5.4. Dodatki PC-towej wersji, 5.5. Informacje z pokazu PC-towej wersji w Londynie)
- 6. Ciekawostki (6.1. Odbiór mediów, 6.2. Sprzedaż 6.3. Premiera PC-towej wersji, 6.4. Mody, 6.4.1. Afera modowa, 6.5. Film The Gamechangers)
- 7. Multimedia
Pierwotnie Grand Theft Auto V ukazało się 17 września 2013 roku na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3 i w ciągu niecałego roku rozeszło się w nakładzie 34 milionów egzemplarzy, przy okazji zgarniając znakomite opinie w mediach. Po wielu spekulacjach studio Rockstar ujawniło w czerwcu 2014 roku, że produkcja ukaże się w ulepszonej wersji także na PlayStation 4, Xboksie One oraz komputerach osobistych. Najnowsze urządzenia koncernów Sony i Microsoft otrzymały Grand Theft Auto V 18 listopada 2014 roku, a użytkownicy PC-tów poczekają do 24 marca 2015 roku, ze względu na konieczność poświęcenia tej edycji większej uwagi, co wyjaśniono w oficjalnym oświadczeniu. Wszystkie wydania ukazały się w naszym kraju nakładem firmy Cenega i sprzedawane są w polskiej wersji językowej (napisy).
1.1. Przesunięcie premiery PC-towej wersji
Firma Rockstar ujawniła, że PC-towe wydanie produkcji nie ukaże się zgodnie z planem. Tytuł miał zadebiutować 27 stycznia, jednak użytkownicy komputerów osobistych poczekają do 24 marca. Okazało się, że deweloperzy potrzebują trochę więcej czasu na dopieszczenie swojego dzieła.
Kolejne przesunięcie premiery PC-towej wersji
Gdy wydawało się, że marcowa premiera GTA V na PC-tach jest już ostateczna, studio Rockstar postanowiło ponownie sprawić graczom niemiłą niespodziankę. Na szczęście tym razem obsuwa nie jest wielka i zamiast 24 marca, tytuł pojawi się na rynku 14 kwietnia. W ramach rekompensaty osoby, które zamówiły projekt w przedsprzedaży, otrzymają dodatkowe 200 tysięcy wirtualnych dolarów do wykorzystania w grze.
2. Fabuła
Grand Theft Auto V opowiada o przygodach nie jednej, a aż trzech postaci – Michaela, Trevora oraz Franklina. Akcja rozpoczyna się kilka lat po nieudanym napadzie w Ludendorff, w którym uczestniczyli pierwsi dwaj bohaterowie. Michael wiedzie spokojne życie w mieście Los Santos, w ramach programu ochrony świadków. Pewnego dnia odkrywa jednak, że jego żona zdradza go z trenerem tenisa. W wielkiej złości rusza w pościg za kochankiem swojej drugiej połówki i niszczy jego dom. Okazuje się jednak, że posiadłość należy do Martina Madrazo – narkotykowego barona, który domaga się odszkodowania. Michael postanawia ponownie wykonać skok, by spłacić wierzyciela. Do roboty werbuje Franklina, a po udanej akcji o wszystkim dowiaduje się Trevor, który odnajduje swojego dawnego przyjaciela, rozpoczynając w ten sposób nielegalną działalność całej trójki.
2.1. Informacje o postaciach
Michael to jeden z najlepszych rabusiów banków ze wschodniego wybrzeża, który przeszedłszy na emeryturę ewidentnie nie może odnaleźć się w nowej sytuacji, mając chociażby poważne problemy z dogadywaniem się ze swoją rodziną. Trevor to prawdopodobnie jedną z najbardziej kontrowersyjnych postaci w historii gier wideo. Jest to były pilot wojskowy, cierpiący na zaburzenia psychiczne, po którym można się spodziewać dosłownie wszystkiego. Natomiast Franklin to klasyczny przykład chłopaka z getta, który chce się dorobić, niekoniecznie pozostając w zgodzie z prawem.
2.2. Informacje o miejscu akcji
Miejscem akcji Grand Theft Auto V jest miasto Los Santos, oparte na Los Angeles. Metropolia po raz pierwszy pojawiła się w Grand Theft Auto: San Andreas, ale skrzydła rozwinęła w „piątce”. Lokacja została stworzona na podstawie ponad 250 tys. zdjęć wykonanych przez pracowników studia Rockstar i podzielona jest na zróżnicowane obszary – od terenów przemysłowych, aż po nowoczesne osiedla. Miasto oczywiście oferuje szereg rozmaitych aktywności i występują w nim zarówno zmienne warunki pogodowe, jak i cykl dobowy.
3. Rozgrywka
GTA V, pomimo udostępnienia trzech grywalnych postaci, nie odbiega w znacznym stopniu od tego, z czym mieliśmy do czynienia w poprzednich odsłonach. Oznacza to, że podczas zabawy przemierzamy otwarty świat, bierzemy udział w rozmaitych misjach głównych, zadaniach pobocznych oraz bawimy się w mini gierkach (m.in. tenis, joga, golf czy też wyścigi). W międzyczasie kradniemy pojazdy, uciekamy przed policją, uczestniczymy w strzelaninach, robimy zakupy, ale najważniejszym elementem są skoki.
Podzielone są one na kilka etapów. W pierwszym wybieramy jedną z dwóch możliwości przeprowadzenia danej akcji, następnie wynajmujemy odpowiednich ludzi i przygotowujemy potrzebne rzeczy, by w końcu wykonać napad. W naszej recenzji Hed stwierdził, że:
„Gangsterskie skoki są najjaśniejszym punktem GTA V i rzeczą, która naprawdę się udała. Wykonano je z polotem, mają swój klimat i nie dają nam odczuć, że odgrywamy zarejestrowane wcześniej scenki – nawet jeśli po części nimi są. Dlatego jedyny poważny minus kampanii stanowi dla mnie fakt, że owych skoków jest tak mało.”
4. Grand Theft Auto Online
Oprócz single playera, deweloperzy studia Rockstar zatroszczyli się również o rozbudowany tryb multiplayer, nazwany Grand Theft Auto Online. Twórcy nie ograniczyli się tylko do oddania kilku popularnych opcji, typu Deathmatch, lecz pozwalają kilkunastu graczom na dowolne przemierzanie Los Santos, w którym na chętnych czeka mnóstwo atrakcji. Na początku wieloosobowej przygody tworzymy bohatera, wykorzystując niecodzienny edytor postaci (zamiast wybierania poszczególnych cech wyglądu, ustalamy jak wyglądali dziadkowie naszego herosa i na tej podstawie program określa jego aparycję).
Po uporaniu się z tym elementem przechodzimy do głównego dania. Deweloperzy pozwalają na zabawę m.in. w fabularyzowanych misjach, starciach gangów, potyczkach free-for-all, wyścigach (m.in. samochodami, samolotami czy też rowerami). Do tego wszystkiego dochodzą także mini gierki pokroju golfa, tenisa, skoków spadochronowych, siłowania się na rękę czy rzucania rzutkami do tarczy.
Podczas rozgrywki (także w singlu) zdobywamy pieniądze, które przeznaczamy na zakup m.in. nowej broni, ubrań, garaży, pojazdów, apartamentów itd. Nie zabrakło również systemu reputacji. Za wykonywanie poszczególnych zadań otrzymujemy punkty wpływające na poziom bohatera. Dzięki temu z biegiem czasu uzyskujemy dostęp do nowych gadżetów, broni i nie tylko.
Grand Theft Auto Online jest cały czas rozwijane, a jedną z najbardziej wyczekiwanych opcji są kooperacyjne napady.
4.1.1. Napady online
Studio Rockstar, po wielu miesiącach oczekiwania, ujawniło datę premiery napadów online. Premiera tego trybu odbędzie się 10 marca, a zabawa w nim polegać ma na planowaniu i przeprowadzaniu tytułowych napadów w ramach współpracy z innymi graczami. Obecnie nie posiadamy wszystkich informacji na ten temat, ale według ostatnich plotek, Rockstar zaoferuje graczom pięć dużych misji podzielonych na nieco ponad 20 mniejszych etapów, natomiast w tym miejscu obejrzycie grafiki dotyczące rzeczonego trybu.
4.1.2. Freemode Events
15 września 2015 roku sieciowy moduł GTA V został wzbogacony o system Freemode Events, czyli wydarzenia pojawiające się w trybie swobodnego zwiedzania, rozpoczynające się bez potrzeby przechodzenia do osobnego menu. Wśród przygotowanych atrakcji znalazły się takie tryby jak King of the Castle (zabawa w zakładanie, rozwijanie, bronienie i atakowanie zamków) czy Hunt the Beast (szybki i silny gracz-bestia ucieka przed pozostałymi zawodnikami). Ponadto pojawiły się nowe wyzwania, a także dwa nowe Adversary Mode – Hunting Pack oraz Cross the Line.
4.1.3. Executives and Other Criminals
W połowie grudnia 2015 roku Grand Theft Auto Online (wersja PC, PS4 i XOne) doczekało się aktualizacji Executives and Other Criminals, która wprowadziła szereg poprawek, nowe samochody oraz posiadający własną obsługę Super Jacht, dostępny w trzech wariantach, wycenionych na 6, 7 i 8 milionów wirtualnych dolarów. Dodatkowo pojawił się specjalny dom palifat, wzniesiony na palach w Vinewood Hills.
Główną atrakcją aktualizacji jest jednak możliwość wcielenia się w mafijnego bossa. Podczas zabawy musimy walczyć o wpływy z innymi szefami, toczyć potyczki w trybie Ewakuacja (jeden zespół broni bossa przed przeciwną ekipą), a do ochrony siebie samego wynajmujemy ochroniarzy, którymi są gracze chcący sobie w ten sposób dorobić (otrzymują zarówno pieniądze, jak i bonusy do statystyk i reputacji).
4.1.4. Further Adventures in Finance and Felony
7 czerwca 2016 roku GTA Online doczekało się kolejnego dodatku. Further Adventures in Finance and Felony według studia Rockstar jest największym wypuszczonym do tej pory rozszerzeniem do trybu sieciowego GTA V. Podczas zabawy możemy wcielić się w dyrektora generalnego organizacji przestępczej, a naszym zadaniem jest kupowanie rozmaitych towarów i sprzedawanie ich w odpowiednim momencie w wyższej cenie. W praktyce przekłada się to na konieczność wykonywania często bardzo ryzykownych misji. Dodatkowo na graczy czekają też kolejne nowe zadania i wyzwania, w tym Headhunter (eliminowanie celów w wyznaczonym czasie) oraz Haulage (dostarczenie towaru do nowego właściciela).
Deweloperzy zatroszczyli się również o rozmaite gadżety – od modyfikacji broni, przez dodatkowe ubrania, aż po kolejne pojazdy. Wśród nich znajdują się m.in. luksusowe Buckingham Nimbus i Volatus oraz sportowe Pegassi Reaper, Vapid FMJ, Grotti Bestia GTS i Enus Windsor Drop. Ponadto dyrektor generalny nie może zarządzać swoimi podwładnymi z jakiejś dziury, w związku z czym możemy nabyć jeden z ekskluzywnych apartamentów biznesowych. Innym ważnym, a wręcz niezbędnym elementem do prowadzenia naszej działalności, są magazyny, w których przetrzymujemy łupy. Trzeba mieć je jednak zawsze na oku, gdyż mogą zostać zaatakowane przez konkurencję.
Further Adventures in Finance and Felony dostępne jest za darmo na konsolach PlayStation 4, Xbox One oraz komputerach osobistych.
4.1.5. Cunning Stunts
12 lipca 2016 roku GTA Online doczekało się kolejnej aktualizacji, nazwanej Cunning Stunts (Karkołomne wyczyny). Deweloper wprowadził w niej szesnaście zwariowanych torów, pełnych ramp, pętli itd., znajdujących się chociażby w towarzystwie najwyższych wieżowców w Los Santos. Na start oddano do naszej dyspozycji: Canyon Crossing, City Air, Downtown Loop, Duel, East Coast, Maze Bank Ascent, Nightlife, Over and Under, Plummet, Racing Alley, Rally, Splits, Threading the Needle, Trench I, Turbine oraz Vinewood Downhill, które można znaleźć w mieście, szukając różowych oznaczeń.
Oprócz tego w aktualizacji pojawiły się także wyścigi Premium, w których stajemy do walki z siedmioma przeciwnikami i staramy się wygrać dużo większe nagrody, niż podczas normalnych zawodów. Związane są jednak z nimi pewne ograniczenia dotyczące pojazdów oraz ich klas. Ponadto nie są one dostępne przez cały czas, więc najlepiej jest śledzić stronę producenta, gdzie publikowane są informacje o kolejnych zmaganiach.
Poza tym Cunning Stunts to także nowe maszyny, ubrania czy też tatuaże. Twórcy udostępnili trzynaście pojazdów, w tym Annis RE-7B, Emperor ETR1, Progen Tyrus, Grotti Brioso R/A, Nagasaki BF400 i Western Gargoyle. To jednak nie wszystko, gdyż kolejne zawody, samochody i inne elementy są cały czas dodawane. Np. kilkanaście dni po premierze aktualizacji opublikowano sześć kolejnych wyścigów i trzy następne fury – Ocelot Lynx, Declasse Drift Tampa oraz Western Cliffhanger.
4.1.6. Popularność
Ostatnie oficjalne dane dotyczące popularności GTA Online pochodzą z listopada 2015 roku i mówią o 8 milionach graczy tygodniowo. Nie znamy aktualnych liczb, ale w lutym 2016 roku dyrektor generalny firmy Take Two Strauss Zelnick pochwalił się, że okres świąt Bożego Narodzenia w 2015 roku okazał się najlepszym w historii produkcji pod kątem liczby aktywnych graczy oraz przychodów. Analitycy branżowi przewidują, że moduł sieciowy może generować nawet 250 milionów dolarów rocznie.
4.1.7. Bikers
Następnym dodatkiem do GTA Online jest Bikers (premiera 4 października 2016 roku). Rozszerzenie wprowadza do multiplayera tytułowe motocykle, przy czym nie chodzi tylko o same pojazdy, ale przede wszystkim o zakosztowanie życia motocyklisty-gangstera. Gracze mogą bowiem zakładać kluby składające się z maksymalnie ośmiu osób, gdzie każdy pełni inną rolę, ale wszyscy uczestniczą w nowych zadaniach, w których liczy się konkurowanie z innymi motocyklistami lub współpraca.
W tego typu aktualizacji nie mogło zabraknąć nowych modeli motocykli oraz specjalnych klubów, w których możemy skorzystać z usług mechanika oraz sfinalizować szemrane interesy. Ponadto nie zabrakło kolejnych broni, tatuaży i innych elementów pozwalających nam wyrażać swoją motocyklową duszę w świecie GTA Online.
4.1.8. Deadline
Kolejnym dodatkiem do Grand Theft Auto Online na konsolach PlayStation 4, Xbox One i PC-tach jest Deadline. Aktualizacja ukazała się w listopadzie 2016 roku i wprowadziła do produkcji tytułowy tryb zabawy. Rozgrywka w nim polega na ściganiu się futurystycznymi motocyklami Nagasaki Shotaro, które zostawiają za sobą promień energii. Jeżeli inny zawodnik w niego wjedzie, natychmiast wybucha. Ponadto w trakcie zmagań korzystamy z dopalacza, skoku czy też spowolnienia czasu. Wraz z aktualizacją pojawiły się także nowe ciuchy, wspomniany już motor dostępny w Legendary Motorsport i to właściwie wszystko.
4.1.9. Tiny Racers
Dodatek Tiny Racers ukazał się w ramach Grand Theft Auto Online (PC, PS4, XOne) pod koniec kwietnia 2017 roku. DLC wprowadza do rozgrywki specjalny tryb przypominający niegdyś słynną serię Micro Machines. Podczas zabawy bierzemy udział w zwariowanych wyścigach, które obserwujemy z kamery umieszczonej wysoko nad trasą. Ponadto na torach porozstawiano rozmaite power-upy, np. karabin i ładunek wybuchowy, a dodatkową atrakcją są eksplodujące pojazdy, ulegające zniszczeniu, gdy zbytnio oddalimy się od lidera.
4.2.0. Gunrunning
Gunrunning to kolejna duża aktualizacja Grand Theft Auto Online przeznaczona na konsole PlayStation 4 i Xbox One oraz PC-ty. Opublikowano ją w połowie czerwca 2017 roku. Studio Rockstar Games tym razem umożliwiło nam podbicie rynku nielegalnego handlu bronią w południowym San Andreas. W tym celu musimy najpierw zainwestować w bunkier, który będzie służył za bazę operacyjną. Gdy już go nabędziemy, należy zamówić niezbędne części, przydzielić pracowników do różnych czynności (tworzenie broni, prace badawcze nad usprawnieniami), by wreszcie zacząć sprzedawać towar klientom w Los Santos i Blaine County.
Kolejną nowością są mobilne centra operacyjne, umożliwiające poszerzanie działalności. Deweloperzy wprowadzili również kilka uzbrojonych pojazdów (APC, Dune FAV, Half-Track, Oppressor, Weaponized Tampa, Anti-Aircraft Trailer), które można modyfikować według własnego uznania.
Poza tym pojawiły się usprawnienia broni Mk II dostępne tylko w mobilnym centrum operacyjnym. Nie zabrakło kolejnych ubrań, tatuaży i fryzur.
4.2.1. Smuggler's Run
Następną aktualizacją sieciowego trybu GTA V jest wydane pod koniec sierpnia 2017 roku Smuggler's Run. Tym razem deweloperzy pozwolili graczom na zabawę w przemytników. Naszym zadaniem jest transportowanie przy użyciu latających maszyn (w tym kilku nowych: Buckingham Alpha-Z1, LF-22 Starling, Mammoth Tula, Nagasaki Havok, Nagasaki Ultralight, V-65 Molotok i Western Rogue) takich towarów jak wysokiej jakości narkotyki czy diamenty. Do wyprawy przygotowujemy się w hangarze, gdzie możemy zmodyfikować nasz samolot czy helikopter.
W aktualizacji pojawił się również nowy tryb, przypominający popularną produkcję Playerunknown's Battlegrounds. Gracze dzielą się na kilka drużyn (maksymalnie cztery) i trafiają na specjalną mapę, której teren ciągle się pomniejsza. Na początku nie dysponujemy właściwie niczym i przydatne bronie oraz pojazdy musimy znaleźć sami, by mieć jakiekolwiek szanse na przetrwanie.
Wszystko to uzupełniają dodatkowe tatuaże, stroje oraz dwa samochody – Vapid Retinue i Grotti Visione.
4.2.2. Transform Races, Condemned i Dogfight
W połowie października 2017 roku GTA Online doczekało się kolejnego trybu nazwanego Transform Races. Są to widowiskowe wyścigi, będące częścią znanej już formy zabawy Stunt Race. Rozgrywka odbywa się na piętnastu trasach pozwalających w jednych zawodach kierować maszynami jeżdżącymi, latającymi i pływającymi. Zamieniamy je w czasie rzeczywistym, wjeżdżając w specjalne okręgi.
Pod koniec października zadebiutował tryb Condemned. Jest to interesująca forma rozgrywki, w której jedna z osób zostaje naznaczona i w określonym czasie musi kogoś zabić, by przekazać mu „chorobę”, gdyż inaczej sama zginie. Wygrywa ostatni gracz, któremu uda utrzymać się przy życiu.
Na początku listopada zadebiutowała następna, stosunkowo niewielka aktualizacja, w której tym razem wprowadzono tryb Dogfight. Są to drużynowe starcia w uzbrojonych samolotach, w których po prostu trzeba pokonać przeciwników. W jednym momencie walczy jednak tylko dwóch graczy. Po rozstrzygnięciu pojedynku przechodzimy do kolejnej rundy, gdzie mierzy się kolejna para pilotów. Wygrywa ekipa z większą liczbą punktów.
4.2.3. The Doomsday Heist
The Doomsday Heist to kolejna aktualizacja GTA Online. Opublikowano ją 12 grudnia 2017 roku, dodając do rozbudowanego modułu sieciowego następny napad. Tym razem jest on jednak bardziej złożony, gdyż składa się z trzech aktów wymagających rozmaitych przygotowań oraz wykorzystywania eksperymentalnych broni i pojazdów. Wszystko po to, by uratować San Andreas przed zagładą ze strony nieznanej siły. Przeciwstawi jej się niecodzienna grupa specjalistów – potentat technologiczny z ogromnym majątkiem, idealistyczna agentka FBI, miłośnik teorii spiskowych oraz neurotyczny superkomputer.
Wraz z napadem doszło również nowe wyposażenie oraz niecodzienne maszyny. Mowa np. o futurystycznym czołgu Khanjali oraz plecaku odrzutowym Mammoth Thruster. Ponadto do pomocy w trakcie misji możemy zaprzęgnąć oddział uderzeniowy oraz skorzystać z dobrodziejstwa działa orbitalnego.
Oprócz tego pojawiły się kolejne elementy związane z dostosowywaniem wyglądu postaci, a także nowe radio – blonded Los Santos 97.8FM. Można w nim usłyszeć m.in. „Rain” autorstwa SWV, „Crack Rock” Franka Oceana i „Winnin” od Chief Keefa.
5. Nowości w wersji PS4 / XOne / PC
Z wszystkimi powyższymi rzeczami zapewne spora część fanów miała już do czynienia przy okazji Grand Theft Auto V na konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Czas więc przyjrzeć się bliżej temu, co oferuje ulepszona edycja na PlayStation 4, Xboksa One i komputery osobiste.
5.1. Technologia
GTA V wycisnęło z past-genów wszystkie soki, a next-genowa edycja nie ograniczyła się tylko do podbicia rozdzielczości. Zwiększono m.in. odległość rysowania obiektów i natężenie ruchu na ulicach miasta, ulepszono system zniszczeń, efekty pogodowe, a większego zróżnicowania doczekała się fauna. Do tego dochodzą także bardziej szczegółowe modele postaci. Wszystko to uzupełniane jest przez ponad 100 nowych utworów oraz zwiększony limit graczy w GTA Online ( z 16 do 30 osób).
Tryb FPP
4 listopada 2014 roku studio Rockstar oficjalnie zapowiedziało plotkowany wcześniej widok pierwszoosobowy, który został udostępniony w wersji na konsole PlayStation 4, Xbox One i komputery osobiste. Nie ogranicza się on tylko do zmiany kamery, gdyż deweloperzy przyłożyli się do swojej roboty, troszcząc się o masę szczegółów, jak chociażby odwzorowanie wnętrz pojazdów, zmieniony system celowania, czy też dodanie mnóstwa nowych animacji. Tryb FPP jest w pełni opcjonalny i można go włączyć w trybie dla jednego gracza oraz w GTA Online. Poniżej znajdziecie jego prezentację.
Rozdzielczość na konsolach
Tytuł działa w rozdzielczości 1080p przy 30 klatkach na sekundę w wersji na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Krótko pisząc, oba „next-genowe” wydania produkcji są prawie takie same. PC-towa edycja wspierać ma rozdzielczość 4K.
Wymagania sprzętowe PC-towej wersji
Kilkanaście dni przed premierą komputerowej wersji GTA V firma Rockstar poinformowała o przesunięciu debiutu oraz opublikowała wymagania sprzętowe tytułu. Okazało się, że nie są one tak straszne, jak podejrzewało wiele osób i produkcję uciągną komputery wyposażone w następujące podzespoły:
Minimalne wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows Vista, Windows 7 SP1, Windows 8 lub Windows 8.1 (wszystkie 64-bitowe)
- Procesor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz (cztery rdzenie) lub AMD Phenom 9850 2.5 GHz (cztery rdzenie)
- Pamięć RAM: 4 GB
- Karta grafiki: GeForce 9800 GT (1 GB pamięci) lub Radeon HD 4870 (1 GB pamięci)
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DrectX 10
- Wolne miejsce na dysku: 65 GB
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
- System operacyjny: Windows 7 SP1, Windows 8 lub Windows 8.1 (wszystkie 64-bitowe)
- Procesor: Intel Core i5 3470 3.2 GHz (cztery rdzenie) lub AMD X8 FX-8350 4 GHz (osiem rdzeni)
- Pamięć RAM: 8 GB
- Karta grafiki: GeForce GTX 660 GT (2 GB pamięci) lub Radeon HD 7870 (2 GB pamięci)
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DrectX 10
- Wolne miejsce na dysku: 65 GB
5.2. Dane
Osoby, które spędziły setki godzin w GTA V na PS3 i X360 nie muszą się obawiać utraty danych. Rockstar pozwoliło bowiem na przeniesienie zapisanych stanów gry i wszystkich statystyk niezależnie od posiadanej obecnie wersji. Oznacza to, że grając wcześniej np. na PlayStation 3, można kontynuować zabawę chociażby na PC-tach. Transfer obejmuje postacie z GTA Online, bronie, pieniądze, perki, elementy z wydań kolekcjonerskich. Przeniesienie danych może się odbyć tylko jeden raz i dalsze postępy czynione w starszej wersji nie są dalej uwzględniane.
5.3. Dodatki
Osoby, które zamówiły nową wersję (PS4 / XOne) GTA V przed premierą otrzymały w dniu jej debiutu milion dolarów do wykorzystania w singlu i multiplayerze, ale to nie wszystko. Deweloperzy postanowili bowiem wynagrodzić posiadaczy wcześniejszych wydań, którzy skusili się na zakup jednej z nowych edycji.
Rockstar udostępnił m.in. nowe wydarzenia i wyzwania, w tym Murder Mystery, czyli serię misji, w których Michael musi rozwiązać zagadkę makabrycznych zbrodni, a w nagrodę otrzymuje się dwa filtry graficzne, nadające grze klimat filmu noir. Pojawiło się również nowe uzbrojenie (m.in. futurystyczny Rail Gun), pojazdy (m.in. Dodo Seaplane, Cheval Marshall czy też batyskaf Kraken Sub wykorzystywany podczas poszukiwania unikalnych okazów fauny i flory). Do tego wszystkiego doszły wyścigi muscle carów oraz wyzwania Monkey Mosaics, w których fotografujemy małpie logo pewnej grupy artystów ulicznych.
Aktualizacja z września 2015 roku
W wywiadzie dla serwisu IGN, deweloperzy ze studia Rockstar ujawnili, że skupiają się głównie na rozwoju Grand Theft Auto Online, czyli multiplayera GTA V. Twórcy cały czas pracują nad kolejnymi usprawnieniami, w tym możliwością zmiany wystroju wnętrz mieszkań. W związku z tym, w najbliższym czasie nie ma co liczyć na fabularne dodatki do single playera.
5.4. Dodatki PC-towej wersji
Z powodu przesunięcia premiery PC-towego wydania GTA V, firma Rockstar postanowiła w pewien sposób wynagrodzić fanom tę niedogodność. Zamawiając grę w cyfrowym sklepie studia, otrzymuje się drugi tytuł gratis. Do wyboru oddano następujące projekty: Max Payne 3, L.A. Noire: The Complete Edition, Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City, Grand Theft Auto IV, Bully: Scholarship Edition, Grand Theft Auto: San Andreas, Manhunt, Max Payne 2: The Fall of Max Payne, Grand Theft Auto: Vice City, Midnight Club oraz Grand Theft Auto III. Niestety koszt zakupu produkcji bezpośrednio u dewelopera jest nieopłacalny z punktu widzenia polskiego gracza, gdyż tytuł wyceniono na 59,99 euro, czyli około 259 zł, a u rodzimych sprzedawców za projekt zapłacimy nieco ponad 150 zł (w zależności od sklepu).
Warto jednak wspomnieć, że osoby, które zamówią GTA V przed premierą dostaną milion wirtualnych dolarów do wykorzystania w czasie zabawy (500 tysięcy do wydania podczas kampanii i tyle samo w GTA Online).
5.5. Informacje z pokazu PC-towej wersji w Londynie
Grafika
Niedługo przed premierą GTA V na PC-tach mieliśmy okazję pograć w tytuł przez kilka godzin w londyńskim oddziale Rockstara. Dzięki temu dowiedzieliśmy się przede wszystkim, jak gra radzi sobie na „blaszkach”, a radzi sobie bardzo dobrze. Deweloper udostępnił bowiem szereg opcji, pozwalających dostosować ustawienia graficzne, dzięki czemu tytuł działa dobrze zarówno na słabszych komputerach, które spełniają minimalne wymagania sprzętowe, jak i zmusza do porządnego wysiłku bardzo mocny sprzęt. Rewolucji względem konsol PlayStation 4 i Xbox One nie ma, ale twórcy zatroszczyli się o nieco lepsze modele postaci, efekty cząsteczkowe czy też zwiększenie odległości rysowania obiektów. Osiągnięcie maksymalnych detali i jednoczesne utrzymywanie płynności (60 klatek na sekundę w 1080p) nie będzie jednak dostępne dla wszystkich graczy. Tytuł bowiem testowaliśmy w siedzibie Rockstara na komputerze o nast. parametrach:
- procesor: Intel Core i7-4770K 3,5Ghz;
- karta graficzna: 2 x Nvidia GeForce GTX 980 4 GB w SLI;
- pamięć operacyjna: 32 GB RAM;
- dysk twardy: 256 GB SSD.
Mody
Deweloperzy nie przygotowali oficjalnych narzędzi do modowania, ale też nie utrudniają życia moderom. Według ich zapewnień, tytuł w kwestii modyfikacji pozwala na tyle samo, a nawet i na więcej niż GTA IV.
Inne
Twórcy oddali PC-towym graczom kilka ciekawych możliwości. Przede wszystkim możemy zaimportować własną muzykę do gry – wystarczy skopiować ulubione kawałki do odpowiedniego folderu, by posłuchać ich w grze, w dedykowanej stacji radiowej. Oprócz tego komputerowa edycja może się pochwalić ponad dwoma godzinami całkowicie nowej ścieżki dźwiękowej.
Kolejną nowinką jest tryb reżysera oraz Rockstar Editor, czyli narzędzia pozwalające na tworzenie własnych filmowych scenariuszy w grze. Umożliwiają one wybranie dowolnej postaci, ubranie jej, wyposażenie w broń, gadżety itd. Po ustawieniu wszystkich opcji rozpoczynamy zabawę, robiąc dowolne rzeczy i nagrywając je. Następnie przechodzimy do Rockstar Editora i obrabiamy materiał (tniemy go, ustalamy kolejność poszczególnych fragmentów, dodajemy efekty graficzne, dźwiękowe itd.). Gotowe filmiki da się publikować w serwisie YouTubie lub w Rockstar Games Social Club.
Aktualizacja z września 2015 roku
Opisany powyżej Rockstar Editor ukazał się 15 września na konsolach PlayStation 4 i Xbox One.
6. Ciekawostki
Kilka ciekawostek związanych z Grand Theft Auto V:
- od 1 października 2013 roku do 31 października 2014 roku w GTA Online gracze spędzili nieco ponad 2,3 miliarda godzin i zarejestrowano prawie 34 milionów osób;
- 9 grudnia 2014 roku ukaże się limitowana ścieżka dźwiękowa, zawierająca 59 utworów takich artystów jak A$AP Rocky, Tyler, The Creator, Twin Shadow, Wavves, Flying Lotus czy też Yeasayer oraz piosenki z pierwotnej wersji gry na PlayStation 3 / Xboksa 360 m.in. od Tangerine Dream, Woody Jackson, The Alchemist i Oh No zmiksowane przez DJ Shadowa. Sprzedawane będą dwa zestawy – pierwszy z sześcioma płytami winylowymi, ilustrowaną książeczką i litografią oraz drugi z trzema krążkami CD, pendrivem, szkicem koncepcyjnym i plakatem. Nakład zostanie ograniczony tylko do niecałych pięciu tysięcy egzemplarzy;
- opublikowano pełną listę piosenek z next-genowej wersji gry, którą znajdziecie w tym miejscu;
- głośnym echem odbiła się afera związana z piosenkarką i aktorką Lindsay Lohan, która w grudniu 2013 roku pozwała twórców o bezprawne wykorzystanie jej wizerunku, a kilka miesięcy później stanęła nawet w obronie wszystkich celebrytów;
- podobny pozew wystosowała córka byłego gangstera;
- produkcja zdobyła szereg branżowych nagród i wyróżnień, w tym okazała się być najlepszym tytułem 2013 roku według danych pochodzących z serwisu Metacritic;
- w pracach nad projektem brało udział ponad 1000 osób;
- w ciągu pierwszego tygodnia sprzedaży w Polsce, tytuł trafił do 100 tysięcy graczy;
- gra pobiła kilka rekordów Guinnessa;
- w wydaniu pudełkowym PC-towej wersji GTA V brakuje steamowego klucza. By mieć tę edycję produkcji, należy zakupić ją bezpośrednio w sklepie firmy Valve. Wersja retail, i ta ze sklepu Rockstar Warehouse, zawiera jedynie kod Rockstar Activation Code, służący do aktywowania produkcji w Social Club. Jednocześnie Rockstar udostępniło możliwość pominięcia instalacji gry z płyt (łącznie aż siedem DVD) – wystarczy wykorzystać wspomniany klucz i pobrać grę z Rockstar Warehouse. Naturalnie rozwiązanie to sprawdzi się jedynie w przypadku użytkowników szybkich łącz internetowych.
6.1. Odbiór mediów
18 listopada 2014 roku Grand Theft Auto V ukazało się na konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Zgodnie z oczekiwaniami, tytuł okazał się być znakomitą produkcją, która zebrała bardzo wysokie oceny w światowych mediach. Grze zarzucono właściwie tylko potrafiącą czasami zwolnić animację, ale wszystkie pozostałe elementy, w tym tryb FPP, zasługują na uznanie.
Wybrane recenzje Grand Theft Auto V (PS4 / XOne):
- Hardcore Gamer – 5/5,
- Digital Spy – 5/5,
- God is a Geek – 10/10,
- Metro GameCentral – 10/10,
- Cheat Code Central – 4,9/5,
- US Gamer – 4,5/5,
- Gamespot – 9/10,
- Kotaku – Tak.
6.2. Sprzedaż
W lutym 2015 roku, dzięki raportowi finansowemu firmy Take-Two, dowiedzieliśmy się, że do końca grudnia 2014 roku, do sklepów na całym świecie wysłano ponad 45 mln egzemplarzy Grand Theft Auto V. Niestety nie wiemy ile kopii faktycznie trafiło w ręce graczy, ale i tak liczba robi ogromne wrażenie i jest nieosiągalna dla większości produkcji.
Sprzedaż PC-towej wersji
Z danych opublikowanych w serwisie Steam Spy wynika, że w ciągu dwóch tygodni od premiery gry, sprzedano na Steamie około 2 mln egzemplarzy produkcji. Tytuł cieszy się także sporym wzięciem w Polsce. Zasięgnęliśmy informacji u niektórych rodzimych sprzedawców i okazało się, że w wielu przypadkach popyt przekraczał liczbę egzemplarzy nadesłanych przez firmę Cenega – rodzimego dystrybutora gry. Dodatkowo, podobnie jak Steam Spy, wykorzystaliśmy API Steama i udało nam się ustalić, że GTA V w sklepie firmy Valve zostało przypisane do około 37 tys. polskich kont (stan na 21 kwietnia 2015 roku).
Stan na sierpień 2015 roku
W ostatnim raporcie finansowym firmy Take-Two Interactive, obejmującym okres do 30 czerwca 2015 roku, ujawniono, że do sklepów wysłano ponad 54 miliony egzemplarzy Grand Theft Auto V. Niedługo później dowiedzieliśmy się, że w ciągu całej historii cyklu Grand Theft Auto do sprzedawców powędrowało przeszło 220 milionów egzemplarzy wszystkich odsłon serii.
Stan na grudzień 2015 roku
Firma Take-Two Interactive w kolejnym raporcie finansowym ujawniła, że do końca grudnia 2015 roku Grand Theft Auto V zostało wysłane do sklepów w ponad 60 milionach egzemplarzy.
Stan na marzec 2016 roku
Do końca marca 2016 roku GTA V zostało wysłane do sklepów w ponad 65 milionach egzemplarzy.
Stan na wrzesień 2016 roku
Do końca września 2016 roku do sklepów wysłano 70 milionów egzemplarzy GTA V. Oznacza to wzrost o 5 milionów w porównaniu do marca tego samego roku.
Stan na grudzień 2016 roku
Grand Theft Auto V nie przestaje się sprzedawać. Do końca grudnia 2016 roku do sklepów zostało wysłanych kolejnych 5 milionów egzemplarzy, co oznacza, że łączny wynik wynosi 75 milionów.
Stan na marzec 2017 roku
W okresie styczeń-marzec 2017 roku sprzedano kolejnych 5 milionów egzemplarzy Grand Theft Auto V. Oznacza to, że łączna liczba wynosi już 80 milionów.
Stan na wrzesień 2017 roku
Do końca września 2017 roku do sklepów wysłano 85 milionów egzemplarzy gry. Dodatkowo okazało się, że Grand Theft Auto V zostało najlepiej sprzedającą się produkcją w historii Stanów Zjednoczonych. Ponadto według danych Wikipedii tytuł pobił Wii Sports i wskoczył na trzecie miejsce najpopularniejszych gier.
6.3. Premiera PC-towej wersji
14 kwietnia 2015 roku odbyła się wyczekiwana premiera PC-towej wersji Grand Theft Auto V. Nie obyła się ona bez problemów związanych m.in. z działaniem launchera gry (kilka dni później ukazał się pierwszy patch, niwelujący niektóre niedogodności), czy też niezbyt dobrze działającymi serwerami. Mimo wszystko gracze rzucili się na tytuł jak szaleni. Z danych opublikowanych w serwisie Steam Spy wynika, że już po jednym dniu sprzedaży projekt mógł się pochwalić około milionem graczy na Steamie, przy czym pudełkowe edycje i te zakupione w innych sklepach posiadają kod do Social Club, więc faktyczna popularność gry była jeszcze większa.
Produkcja, pomimo wspomnianych już problemów wieku dziecięcego, okazała się znakomitym portem. Deweloperzy zatroszczyli się o dobrą optymalizację i szereg opcji pozwalających dostosować tytuł pod posiadany sprzęt (szczegóły na ten temat znajdziecie na poniższym materiale wideo i w naszej recenzji). W związku z tym tytuł został świetnie przyjęty przez media (średnia w serwisie Metacritic wynosi 97 punktów). Poniżej prezentujemy kilka wybranych ocen:
- Hardcore Gamer – 5/5;
- IGN – 10/10;
- Videogamer – 10/10;
- GryOnLine.pl – 9,5/10
- Cheat Code Central – 4,3/5.
6.4. Mody
W przypadku Grand Theft Auto V, wbrew wcześniejszym informacjom, sprawa modów w pierwszych dniach po premierze nie była do końca jasna. Okazało się bowiem, że w jednym z patchów Rockstar uniemożliwił korzystanie z modyfikacji, a część osób bawiących się twórczością fanów została ukarana. Na szczęście sprawa dość szybko została wyjaśniona. Okazało się, że mody do Grand Theft Auto V są mile widziane, ich blokada była zupełnie przypadkowa, a kary stosowane są tylko w przypadku osób wpływających na rozgrywkę w Grand Theft Auto Online. W stosownym komunikacie napisano:
„Kreatywna twórczość społeczności moderów zawsze była przez nas mile widziana i nadal czule wspominamy niesamowity mod z inwazją zombie, mapę GTA i inne klasyki dla PC-towego GTA IV. Żeby było jasne, nasza polityka dotycząca modów nie zmieniła się od czasów „czwórki”. Ostatnia aktualizacja PC-towego GTA V niechcący zablokowała możliwość bawienia się niektórymi modyfikacjami w single playerze. Nie było to zamierzone i nikt nie został zbanowany za używanie takich modów. Nie musicie się martwić, że zostaniecie wrzuceni do jednego worka z oszustami za korzystanie z modów do singla. Naszym głównym celem jest ochrona GTA Online przed modyfikacjami, które mogą dać graczom niesprawiedliwą przewagę i które zakłócają rozgrywkę.”
Krótko pisząc, z modów single player można korzystać do woli, bez obaw o jakiekolwiek negatywne konsekwencje. Jednocześnie twórca popularnej modyfikacji iCEnhance do GTA IV, Hayssam Keilany, ujawnił, że pracuje już nad odpowiednim projektem dla GTA V, a pierwsze efekty jego starań obejrzycie poniżej.
Toddyhancer
Jedną z najciekawszych modyfikacji GTA V jest powstający Toddyhancer, którego autor skupia się głównie na ulepszeniu oprawy graficznej. Pierwszy materiał przedstawiający efekty pracy opublikowano w sierpniu 2015 roku i obejrzycie go poniżej. Trzeba przyznać, że grafika robi wrażenie, jednak na premierę modyfikacji jeszcze sobie poczekamy, gdyż obecnie autor sam nie wie, kiedy ukończony swój projekt.
GTA V: Watch_Dogs
Moder o ksywce JulioNIB postanowił wprowadzić do GTA V elementy rozgrywki znanej z Watch_Dogs. W ten sposób powstała modyfikacja umożliwiająca hakowanie otoczenia. Oprócz tego projekt wprowadził kilka nowinek, których nie znaleźliśmy w hicie Ubisoftu, np. wysadzanie hydrantów czy też zdalne przyśpieszanie samochodów. Pobierzecie go z tego miejsca.
GTA 5 Redux
26 sierpnia 2016 roku zadebiutuje modyfikacja GTA 5 Redux autorstwa Josha Romito. Projekt jest następcą anulowanego The Pinnacle of V i skupia się na usprawnieniach graficznych. Deweloper wprowadził do gry przebudowany system pogodowy, nowe tekstury, efekty, zmieniony system prowadzenia pojazdów, usprawnione działanie broni oraz szereg innych elementów.
Red Dead Redemption V
Kolejną interesującą modyfikacją mogło być Red Dead Redemption V. Jej twórcy chcieli przenieść mapę świata z Red Dead Redemption do Grand Theft Auto V i dodać do niej kilka atrakcji własnego autorstwa. Niestety nawet ta namiastka komputerowego RDR nie ujrzy światła dziennego. Tuż po zaprezentowaniu zwiastuna moda, firma Take-Two Interactive zgłosiła się do modderów, którzy po ponad dwóch latach pracy, musieli zaprzestać dalszego rozwoju projektu.
6.4.1. Afera modowa
W połowie czerwca 2017 roku wybuchła afera związana z modyfikacjami do Grand Theft Auto V. Firma Take-Two Interactive wysłała list wzywający autorów popularnych narzędzi OpenIV (służą do modowania GTA V i nie tylko) do zaprzestania działalności. Tuż po tym, jak informacja ta obiegła sieć, głos w sprawie zabrało samo studio Rockstar Games, wyjaśniając, że:
OpenIV pozwala na tworzenie modyfikacji, które negatywnie oddziałują na przyjemność płynącą z rozgrywki w GTA Online, przez co cierpią wszyscy gracze. Wspieramy kreatywność naszych fanów, ale ich twórczość nie powinna zmieniać jakości doświadczenia, którą chcą cieszyć się inni.
W odwecie użytkownicy Steama wystawili tysiące negatywnych opinii dla GTA V, co najwyraźniej dało deweloperowi i wydawcy do myślenia, gdyż kilka dni później poinformowano, że:
Studio Rockstar Games wierzy w rozsądną kreatywność fanów i pragnie, by twórcy pokazywali swoją pasję dla naszych gier. Po rozmowach z Take-Two uzgodniliśmy, że firma nie będzie podejmować żadnych działań prawnych w sprawie zewnętrznych projektów dotyczących PC-towych gier Rockstara, które związane są z singleplayerem, są niekomercyjne i nie naruszają własności intelektualnej osób trzecich. Zasady te nie mają zastosowania w przypadku multiplayera i serwisów sieciowych.
Ponadto projekt OpenIV wrócił do życia, otrzymując na starcie niewielką aktualizację, najpewniej naprawiającą błąd umożliwiający ingerowanie w multiplayer.
6.5. Film The Gamechangers
Stacja telewizyjna BBC postanowiła nakręcić film dokumentalny The Gamechangers mający w założeniach przedstawić serię GTA oraz studio Rockstar. Obraz, w którym wystąpił m.in. Daniel Radcliffe (jako Sam Houser) i Bill Paxton (prawnik Jack Thompson), powstał jednak bez konsultacji z deweloperami i podczas produkcji wykorzystano inne źródła (wywiady, dokumenty sądowe, książka Jacked: The Outlaw Story of Grand Theft Auto). W efekcie, w opinii studia Rockstar Games, wyszły z niego „nieuporządkowane, zmyślone bzdury”. Film został wyemitowany 15 września 2015 roku na antenie BBC Two.
7. Multimedia
- Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem
- Recenzja gry Grand Theft Auto V - nowe konsole mają już GTA V, PC wciąż czeka
- Recenzja gry Grand Theft Auto V – 10 gwiazdek dla GTA V!
- Recenzja Grand Theft Auto Online
- GTA V - poradnik do gry
- Oficjalna strona gry Grand Theft Auto V