Gorąco po wykupieniu przez Electronic Arts licencji NFL
Wczorajsze wieści o wykupieniu przez koncern Electronic Arts ekskluzywnej licencji, dającej wyłączność do korzystania z bogatej bazy zawodników i klubów ligi NFL (futbolu amerykańskiego), odbiła się szerokim echem w branży gier komputerowych. Trudno się zresztą temu dziwić, skoro szacowana na około 300 milionów dolarów umowa praktycznie pozbawiła konkurencję możliwości rywalizacji z serią Madden.
Wczorajsze wieści o wykupieniu przez koncern Electronic Arts ekskluzywnej licencji, dającej wyłączność do korzystania z bogatej bazy zawodników i klubów ligi NFL (futbolu amerykańskiego), odbiła się szerokim echem w branży gier komputerowych. Trudno się zresztą temu dziwić, skoro szacowana na około 300 milionów dolarów umowa praktycznie pozbawiła konkurencję możliwości rywalizacji z serią programów o nazwie Madden NFL.
Programy sportowe stanowią rokrocznie więcej niż 20% wszystkich sprzedawanych gier video na rynku. Electronic Arts wie o tym doskonale, dlatego gotów jest zapłacić naprawdę wielkie pieniądze, aby raz na zawsze pozbawić konkurencji prawa głosu. W rękach giganta znajdują się już licencje NASCAR, PGA i FIFA, od wczoraj również NFL.
Do tej pory inne gry poświęcone futbolowi amerykańskiemu nie zagrażały pozycji serii Madden NFL. Sytuacja przybrała zgoła odmienny obrót w mijającym roku, kiedy to na rynku pojawiła się konkurencyjna produkcja Take Two Interactive i SEGA o nazwie ESPN NFL 2K5 (z pewnością dorównująca, a zdaniem wielu nawet przewyższająca produkt Electronic Arts). Nie to było jednak największym zmartwieniem włodarzy potentata na rynku gier sportowych, ale... cena. Wydawca ESPN NFL 2K5 ustalił ją na 19.99 dolarów, co skutecznie ostudziło zapał Electronic Arts. Koncern musiał znacznie obniżyć ceny za Madden NFL 2005 w efekcie czego, zarobił mniej niż oczekiwał. Klienci mając do wyboru dwa podobne jakościowo produkty, sięgali po prostu po ten tańszy.
Nie powinno nikogo dziwić, że to właśnie szefowie Take Two Interactive najgłośniej wyrazili swoją dezaprobatę dla pomysłu sprzedania licencji tylko jednej firmie. Ich zdaniem klient będzie pozbawiony alternatywy, mając do wyboru „jedynie słuszny” produkt Electronic Arts, który i tak będzie kosztował około 50 dolarów. Nie posiadając żadnej konkurencji, koncern może sobie spokojnie ustalić takie ceny, jakie mu się podobają.
Więcej o serii gier Madden NFL znajdziesz w naszej Encyklopedii Gier.