autor: Zuzanna Domeradzka
FSR 4 upiększy gry na PS5 Pro. Sony i AMD nawiązują współpracę, która może przełożyć się nawet na jakość PlayStation 6
Od 2026 roku gry na PlayStation 5 Pro będą wyglądały jeszcze lepiej. To za sprawą współpracy Sony z AMD i „ewolucji” technologii PSSR.

W zeszłym tygodniu AMD zaprezentowało nową generację technologii skalowania w grach, FSR 4. Przy okazji zapowiedziano wtedy, że w ramach współpracy z Sony dopieszczany jest projekt „Amethyst”, sugerujący implementację właśnie FidelityFX Super Resolution 4 w grach na PlayStation 5. Teraz, za sprawą słów głównego architekta konsol japońskiej firmy, poznaliśmy szczegóły dotyczące tej kolaboracji.
Nowa technologia upscalingu na PS5 Pro
Mark Cerny, bo o tym pracowniku Sony mowa, w rozmowie z serwisem Digital Foundry wypowiedział się o przyszłych grach na PlayStation. Wywiad sugeruje, że pewna forma FSR 4 zostanie zaimplementowana w PS5 Pro (właśnie w ramach projektu „Amethyst”), dzięki czemu od 2026 roku gry na PS5 Pro będą prezentowały się znacznie lepiej niż teraz:
Naszym celem jest posiadanie czegoś bardzo podobnego do technologii skalowania FSR 4 na PS5 Pro dla tytułów z 2026 roku, jako kolejnej ewolucji technologii PSSR.
PSSR to technologia upscalingu dostępna na PS5 Pro, lecz korzystają z niej obecnie tylko wybrane produkcje. Według pierwszych dokładnych testów FSR 4 znacznie usprawnia działanie gier na PC względem poprzedniej wersji technologii AMD (poprawia m.in. ostrość szczegółów) i jeśli zostanie zaimplementowany przez Sony, wpłynie w dużym stopniu na wygląd poszczególnych gier na PS5 Pro (według ekspertów obecny upscaling na tej konsoli pozostawia wiele do życzenia).
Jak twierdzi Mark Cerny, proces przenoszenia tej nowej technologii AMD jest bardzo „ambitny i czasochłonny”, a do jego ukończenia jeszcze daleka droga. Dlatego też Sony nie zaprezentowało na razie nowego upscalingu dla PS5 Pro. Architekt konsoli zapewnił jednak, że:
Wyniki [testów FSR 4 dla gier z PS5 Pro - dop. red.] są świetne. To bardziej zaawansowane podejście, które przewyższy obecną wersję PSSR. Jestem bardzo zadowolony z pracy obu zespołów [Sony i AMD].
FSR 4 na PlayStation 6?
Należy zaznaczyć, że projekt „Amethyst” jest większym przedsięwzięciem, które może dotyczyć nawet PlayStation 6. Mark Cerny wspomina bowiem o krótko oraz długoterminowym celu Sony odnośnie nowej technologii – oba dotyczą poprawy grafiki w grach wideo, ale tym drugim ma być poszerzenie współpracy, aby stworzyć „bardziej idealną architekturę sprzętową do uczenia maszynowego”.
Oprócz tego zdradzono, że praca twórców gier wykorzystujących potencjał „Amethystu” nie będzie utrudniana przez technologię.
Aby było jasne, ta technologia ma zastosowania wykraczające poza PlayStation i chodzi w tym o wspieranie prac w zakresie uczenia maszynowego na różnych urządzeniach – najlepsze będzie to, że programiści otrzymają swobodę w przenoszeniu swojego kodu z urządzenia na urządzenie – powiedział Mark Cerny.
Ponadto projekt „Amethyst” będzie miał znaczenie dla ray tracingu. Cerny zaznaczył przy tym, że Sony zdaje sobie sprawę z tego, iż funkcja ta jest częścią „przyszłości grafiki” w grach wideo.