Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 października 2024, 15:00

Frostpunk 2 i Witchfire wreszcie rozgrzały polski rynek gier we wrześniu

Frostpunk 2 był bez wątpienia największą polską premierą września, nawet jeśli nie do końca zadowolił fanów jedynki. Cieszy również ciepłe przyjęcie Witchfire na Steamie.

Źródło fot. 11 bit studios.
i

Letnie premiery nie rozgrzały fanów polskich gier. Nawet sierpień nie był szczególnie upalny dla rodzimej branży. Jednakże wrzesień okazał się całkiem gorącym miesiącem dla polskich deweloperów. Nawet jeśli największy rodzimy debiut był dość mroźną pozycją.

Strategie i taktyki na mroźny wrzesień

Polskie premiery gier w sierpniu 2024 roku.Źródło: własne.

Poza powyższymi nowościami do sprzedaży trafiły m.in. następujące konwersje polskich gier:

  1. Offroad Mechanic Simulator – 4 września (XSX/S)
  2. Ship Graveyard Simulator 2 – 6 września (PS5 / XSX/S)
  3. Gold Mining Simulator – 15 września (PS4)
  4. Achilles: Legends Untold – 16 września (PS4 / XOne)

Zacznijmy od najprostszej, najbardziej oczywistej informacji: Frostpunk 2 był bezsprzecznie największą polską premierą września. Po miesiącach, w których największe hity mogły pochwalić się 1-3 tysiącami opinii na Steamie, druga część mroźnej serii studia 11 bit games została oceniona przez użytkowników platformy Valve ponad 12 tys. razy i przez ponad 80 branżowych recenzentów.

Niestety, odbiór gry nie do końca idzie w parze z popularnością. Frostpunk 2 to niewątpliwie bardzo dobra gra, ale 74% pozytywnych opinii to jednak gorszy wynik, niż oczekiwali gracze (i inwestorzy). O przyczynach rozpisaliśmy się w wiadomości z końca września, ale w największym skrócie: drugi Frostpunk to gra nieco odmienna od poprzednika, co nie wszystkim fanom przypadło do gustu. Być może zmienią oni zdanie po kolejnych aktualizacjach zapowiedzianych przez dewelopera.

Żadna inna gra nie zbliżyła się do popularności Frostpunka 2, ale to bynajmniej nie był jedyny wrześniowy sukces Polaków. Debiut Witchfire na Steamie wypadł bardzo dobrze, mimo że tytuł był już dostępny od roku w sklepie Epic Games Store. We wczesnym dostępie bawi się jednocześnie kilka tysięcy graczy, którzy też dobrze oceniają dzieło studia The Astronauts. Może, jak to mówią złośliwi gracze, roczne „beta-testy” na EGS-ie faktycznie były dobrym pomysłem? W końcu gracze mieli pewne zastrzeżenia co do „premierowego” wydania, a stosowne poprawki trafiły do Witchfire w kolejnych aktualizacjach.

Poza tym warto wyróżnić pomniejsze tytuły, które zaliczyły debiut może nie fenomenalny, ale całkiem udany – przede wszystkim dwie pozycje taktyczne: Sumerian Six studia Artificer oraz Rogue Waters od zespołu Ice Cold Games. Nieźle wypadły też: pierwszy dodatek do Against the Storm, #Drive Rally, Edge of Sanity i 63 Days, nawet jeśli nikt nie nazwie ich wielkimi hitami Steama.

Letnio-jesienne aktualizacje i zapowiedzi

Poza premierami gracze otrzymali też sporo aktualizacji polskich gier, zarówno hitów (lub „hitów”) lata, jak i tytułów wydanych znacznie wcześniej. Było też sporo zapowiedzi, ale raczej pomniejszych produkcji.

  1. Zapowiedziano debiut lub ujawniono / zmieniono daty / terminy premiery takich gier jak Achilles: Survivor, Chernobylite 2: Exclusion Zone, Frost Survival VR, Gunsmith Simulator (wyjście z EA), Hobby Horse, House Builder 2, House Builder – Electric City Expansion Pack, House Flipper: Dine Out, Magic Cats Pots, Market Gardener, Pawnshop 90s, Sengoku Dynasty (wyjście z EA) oraz Telegrafista 1920: Pieśni Wojny.
  2. Zaktualizowano m.in. następujące gry: Achilles: Legends Untold, Against the Storm, Astro Hunters VR, Be My Horde, Car Manufacture, Delta: Rings of Saturn, Drug Dealer Simulator 2, First Dwarf, Forever Skies, Frostpunk 2, Frozenheim, Hairdresser Simulator, J-Jump Arena (samouczek), Manor Lords, Niezwyciężony, Occupy Mars (rocznicowa aktualizacja), Quilts and Cats of Calico, Roadwarden (ostatnia aktualizacja), Serum, Sneak Out, Train Yard Builder, UBOAT oraz Witchfire.
  3. Udostępniono lub zaktualizowano dema oraz rozpoczęto / zapowiedziano testy następujących produkcji: Pawnshop 90s.
  4. Opublikowano materiały z gier takich jak Achilles: Legends Untold, Chernobylite 2: Exclusion Zone, Front Mission 3 Remake, Hobby Horse, House Flipper: Dine Out, Istanbul: Digital Edition – Mocha & Baksheesh, Photography Simulator oraz Starhome.
  5. Zdradzono dalsze plany rozwoju: Builders of Greece, Frozenheim, Republic of Pirates oraz Witchfire.

Poza tym pojawiły się m.in. przesłanki na temat planów firmy Techland, nowe informacje o strategii Play of Battle i zakończona sukcesem kampania na pluszową maskotkę twórców Green Hell. Mniej optymistycznym akcentem było zamieszanie wokół studia Intermarum i wypłat dla pracowników dewelopera.

Polskie gry na giełdzie

Creepy Jar i Artifex Mundi znów notują spadki (przy czym, przypomnijmy, przez ostatni rok wartość tej drugiej firmy niemal nieustannie rosła), za to akcje PlayWaya zyskały dzięki bardzo udanym premierom z końcówki lata. Z kolei CD Projekt zakończył wrzesień z nieco gorszym wynikiem, co zapewne ma związek z pozwem z pierwszej połowy miesiąca.

Polskie gry – październik 2024

W chwili publikacji tego tekstu niewątpliwie najważniejszy polski debiut października mam już za sobą (póki co oczywiście w ramach wczesnego dostępu; globalna premiera odbędzie się 8 października). Mowa o Silent Hill 2 od studia Bloober Team – remake kultowego horroru wypadł dobrze, choć da się znaleźć też bardziej krytyczne opinie.

Poza tym do graczy trafią m.in. Forgive me Father 2 (wyjście z EA), Garage Flipper, Gunsmith Simulator (wyjście z EA), Moon Mystery, Recycling Center Simulator oraz Worshippers of Cthulhu. Tak więc październik zapowiada się na interesujący miesiąc, choć poza SH 2 raczej nie ma co liczyć na naprawdę duże premiery.

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej