Forza Motorsport pięknieje na PC i odzyskuje kochaną trasę, ale nowa aktualizacja zawiodła graczy. Nadal czekamy na obiecaną rozbudowę kariery
Grudniowa Aktualizacja 15 do Forzy Motorsport jest już dostępna. Turn 10 Studios celebruje w niej australijską motoryzację, dodając tor Bathurst i siedem samochodów. Zabrakło jednak dwóch ważnych rzeczy, które mieliśmy dostać w tym roku.
Dziś ukazała się ostatnia tegoroczna aktualizacja Forzy Motorsport (nr 15). Choć jest względnie bogata w zawartość (nowa trasa i siedem samochodów), uwaga graczy skupia się bardziej na tym, czego w niej zabrakło. Chodzi o dwa ważne elementy zapowiedziane na „mapie drogowej” z przełomu sierpnia i września.
Według przedstawionych wówczas planów, do końca roku mieliśmy doczekać się upragnionej rozbudowy trybu kariery, tj. powrotu na stałe „wybranych” zawodów dostępnych przez ograniczony czas w minionych miesiącach – razem z samochodami przypisanymi do nich jako nagrodami. Poza tym do gry miał trafić Creative Hub na wzór Forzy Horizon 5, czyli miejsce skupiające w łatwo dostępnej formie całą twórczość graczy (np. malowania aut i ustawienia tuningu).
Być może gorsze od braku tychże atrakcji jest milczenie dewelopera w ich sprawie – nie odniósł się w żaden sposób do opóźnienia. Możemy tylko liczyć, że w ciągu kilku dni zostanie opublikowany osobny wpis z aktualizacją wspomnianej „mapy drogowej”. Tymczasem omówmy dzisiejszą aktualizację.
Bathurst i RTGI na PC
Najważniejszą nowość stanowi tor Bathurst, znany też jako Mount Panorama – najsłynniejszy obiekt tego typu w Australii i jeden z najtrudniejszych na całym świecie, długi na ponad 6 kilometrów. Jest to kolejna lokacja powracająca z Forzy Motorsport 7, choć jej odświeżone wcielenie wygląda wyraźnie lepiej niż stare. W parze z nią idą zawody zaplanowane na kolejne cztery tygodnie, celebrujące różne oblicza australijskiej motoryzacji (a zwłaszcza tamtejszego motorsportu).
Atrakcyjna prezencja Bathurst łączy się po części z drugą główną nowinką – do wersji PC dodano obsługę technologii Ray-Traced Global Illumination (RTGI). Omówiłem ją w szczegółach w osobnej wiadomości sprzed paru dni:
W porównaniu z FM7 otoczenie na torze Bathurst zyskało na szczegółowości, zwłaszcza roślinność. Screen prezentuje włączone RTGI na PC.Źródło: Turn 10 Studios.
Update 15 – nowe samochody
Jak wspomniałem, dodawanych samochodów jest siedem. Mamy tu sześć aut powracających z FM7 i tylko jedną faktyczną „świeżynkę”, wyróżnioną pogrubieniem na poniższej liście (ułożonej alfabetycznie). W tabeli figuruje wprawdzie osiem pozycji, ale 2013 Holden #10 Xbox Racing Team Commodore VF stanowi raptem alternatywny wariant kolorystyczny wyścigowej maszyny, którą mieliśmy już w „podstawce”.
Samochód: | Dostępność: |
1972 Ford Falcon XA GT-HO | W salonie od 26.12.2024. |
2014 Ford FPV Limited Edition Pursuit Ute | W salonie prawdopodobnie od 2.01.2025 (nie sprecyzowano). |
2016 Formula Drift #530 HSV Maloo GEN-F | W salonie od 12.12.2024, a także jako nagroda w Challenge Hubie. |
1985 HDT VK Commodore Group A | W salonie od 12.12.2024, a także jako nagroda w Challenge Hubie. |
1991 Holden HSV Commodore Group A SV | W salonie od 19.12.2024. |
2013 Holden #10 Xbox Racing Team Commodore VF | Nagroda w karierze do 22.01.2025 lub multiplayerze do 8.01. |
2011 Holden HSV GTS | Nagroda w karierze lub multiplayerze do 8.01.2025. |
2014 HSV Limited Edition GEN-F GTS Maloo | W salonie od 2.01.2025. |
Update 15 – lista zmian
A oto inne, pomniejsze zmiany godne uwagi, które zostały wprowadzone w Aktualizacji 15.
- Ulepszono optymalizację na PC, zwłaszcza dla komputerów z procesorami z niskiej i średniej półki, „balansując renderowanie między większą liczbą rdzeni”.
- Została wprowadzona kolejna runda poprawek sztucznej inteligencji – przeciwnicy mają rzadziej hamować przy graczu w „błędny/nierealistyczny” sposób; do tego naprawiono błąd powodujący, że deszcz nie oddziałuje na zachowanie aut rywali w zawodach ze zmienną pogodą.
- Dostosowano sposób obliczania oceny bezpieczeństwa gracza (ang. Safety Rating) w trybie multiplayer, by nie wahała się gwałtownie pod wpływem kar otrzymanych w kilku ostatnich wyścigach. Jest teraz uzależniona od najświeższych 50 startów (wcześniej 20).
- Kolejna aktualizacja systemu kar (FRR) m.in. sprawia, że zużycie opon jest brane pod uwagę, gdy gra oblicza, czy gracz zyskał czas, zjeżdżając z asfaltu. Naprawiono też błąd, przez który zdarzało się, że uczestnik sieciowego wyścigu ulegał dyskwalifikacji za opuszczenie toru przed przekroczeniem linii startu.
- Dywizję Forza GT rozbito na pięć kategorii: GT4, GT3, GT2 (GTE), AUS (australijskie Supercary) i T/A (Trans Am).
- Sześć pojazdów otrzymało ulepszone dźwięki silników: BMW M3 ’91, Ferrari F355, Ferrari La Ferrari, Ferrari F12tdf, Ferrari 812 Superfast, McLaren P1 GTR.
- Dodano opcję kupowania ulepszeń samochodów z poziomu wyścigów w polecanym mutliplayerze (ang. Featured Multiplayer) w zawodach, które zezwalają na taki tuning.
- Skrócono czas przełączania widoków w powtórkach.
- Naprawiono błąd, który pozwalał przenikać przez ściany w trybie fotograficznym w głównym menu. Twórcy zdają sobie sprawę, że entuzjaści robienia zdjęć powitali ten „bug” jak upragniony „ficzer”, więc otworzyli specjalny wątek pod głosowanie na forum Forzy – na podstawie wyników podejmą decyzję, czy nie przywrócić tej możliwości jako „oficjalnej” funkcji.
Na stronie Forza Support czeka na Was pełna, długa lista zmian, wraz z rozpiską nowych zawodów, wyzwań, wydarzeń etc.
Oto stare-nowe samochody, które zarezerwowano jako specjalne nagrody w Aktualizacji 15.Źródło: Turn 10 Studios.
Update 16 w styczniu
Następnej aktualizacji (nr 16) możemy wypatrywać 6 lub 7 stycznia. Twórcy zdradzili na jej temat tylko tyle, że będzie „celebracją wszystkiego, co związane z BMW” – dostaniemy nowe samochody tej marki i związane z nimi wydarzenia. Poza tym liczymy oczywiście na wymienione we wstępie dwie rzeczy, z którymi Turn 10 Studios nie wyrobiło się na grudzień, tj. Creative Hub i rozbudowę trybu kariery.