Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 grudnia 2024, 21:52

Forza Motorsport pięknieje na PC i odzyskuje kochaną trasę, ale nowa aktualizacja zawiodła graczy. Nadal czekamy na obiecaną rozbudowę kariery

Grudniowa Aktualizacja 15 do Forzy Motorsport jest już dostępna. Turn 10 Studios celebruje w niej australijską motoryzację, dodając tor Bathurst i siedem samochodów. Zabrakło jednak dwóch ważnych rzeczy, które mieliśmy dostać w tym roku.

Źródło fot. Turn 10 Studios (1991 Holden HSV Commodore Group A SV)
i

Dziś ukazała się ostatnia tegoroczna aktualizacja Forzy Motorsport (nr 15). Choć jest względnie bogata w zawartość (nowa trasa i siedem samochodów), uwaga graczy skupia się bardziej na tym, czego w niej zabrakło. Chodzi o dwa ważne elementy zapowiedziane na „mapie drogowej” z przełomu sierpnia i września.

Według przedstawionych wówczas planów, do końca roku mieliśmy doczekać się upragnionej rozbudowy trybu kariery, tj. powrotu na stałe „wybranych” zawodów dostępnych przez ograniczony czas w minionych miesiącach – razem z samochodami przypisanymi do nich jako nagrodami. Poza tym do gry miał trafić Creative Hub na wzór Forzy Horizon 5, czyli miejsce skupiające w łatwo dostępnej formie całą twórczość graczy (np. malowania aut i ustawienia tuningu).

Być może gorsze od braku tychże atrakcji jest milczenie dewelopera w ich sprawie – nie odniósł się w żaden sposób do opóźnienia. Możemy tylko liczyć, że w ciągu kilku dni zostanie opublikowany osobny wpis z aktualizacją wspomnianej „mapy drogowej”. Tymczasem omówmy dzisiejszą aktualizację.

Bathurst i RTGI na PC

Najważniejszą nowość stanowi tor Bathurst, znany też jako Mount Panorama – najsłynniejszy obiekt tego typu w Australii i jeden z najtrudniejszych na całym świecie, długi na ponad 6 kilometrów. Jest to kolejna lokacja powracająca z Forzy Motorsport 7, choć jej odświeżone wcielenie wygląda wyraźnie lepiej niż stare. W parze z nią idą zawody zaplanowane na kolejne cztery tygodnie, celebrujące różne oblicza australijskiej motoryzacji (a zwłaszcza tamtejszego motorsportu).

Atrakcyjna prezencja Bathurst łączy się po części z drugą główną nowinką – do wersji PC dodano obsługę technologii Ray-Traced Global Illumination (RTGI). Omówiłem ją w szczegółach w osobnej wiadomości sprzed paru dni:

  1. Forza Motorsport na PC ściga się na jakość grafiki z Gran Turismo 7 na PS5 Pro. Gracze dostaną opcję, której żądali od dawna

W porównaniu z FM7 otoczenie na torze Bathurst zyskało na szczegółowości, zwłaszcza roślinność. Screen prezentuje włączone RTGI na PC.Źródło: Turn 10 Studios.

Update 15 – nowe samochody

Jak wspomniałem, dodawanych samochodów jest siedem. Mamy tu sześć aut powracających z FM7 i tylko jedną faktyczną „świeżynkę, wyróżnioną pogrubieniem na poniższej liście (ułożonej alfabetycznie). W tabeli figuruje wprawdzie osiem pozycji, ale 2013 Holden #10 Xbox Racing Team Commodore VF stanowi raptem alternatywny wariant kolorystyczny wyścigowej maszyny, którą mieliśmy już w „podstawce”.

Samochód:

Dostępność:

1972 Ford Falcon XA GT-HO

W salonie od 26.12.2024.

2014 Ford FPV Limited Edition Pursuit Ute

W salonie prawdopodobnie od 2.01.2025 (nie sprecyzowano).

2016 Formula Drift #530 HSV Maloo GEN-F

W salonie od 12.12.2024, a także jako nagroda w Challenge Hubie.

1985 HDT VK Commodore Group A

W salonie od 12.12.2024, a także jako nagroda w Challenge Hubie.

1991 Holden HSV Commodore Group A SV

W salonie od 19.12.2024.

2013 Holden #10 Xbox Racing Team Commodore VF

Nagroda w karierze do 22.01.2025 lub multiplayerze do 8.01.

2011 Holden HSV GTS

Nagroda w karierze lub multiplayerze do 8.01.2025.

2014 HSV Limited Edition GEN-F GTS Maloo

W salonie od 2.01.2025.

Update 15 – lista zmian

A oto inne, pomniejsze zmiany godne uwagi, które zostały wprowadzone w Aktualizacji 15.

  1. Ulepszono optymalizację na PC, zwłaszcza dla komputerów z procesorami z niskiej i średniej półki, „balansując renderowanie między większą liczbą rdzeni”.
  2. Została wprowadzona kolejna runda poprawek sztucznej inteligencji – przeciwnicy mają rzadziej hamować przy graczu w „błędny/nierealistyczny” sposób; do tego naprawiono błąd powodujący, że deszcz nie oddziałuje na zachowanie aut rywali w zawodach ze zmienną pogodą.
  3. Dostosowano sposób obliczania oceny bezpieczeństwa gracza (ang. Safety Rating) w trybie multiplayer, by nie wahała się gwałtownie pod wpływem kar otrzymanych w kilku ostatnich wyścigach. Jest teraz uzależniona od najświeższych 50 startów (wcześniej 20).
  4. Kolejna aktualizacja systemu kar (FRR) m.in. sprawia, że zużycie opon jest brane pod uwagę, gdy gra oblicza, czy gracz zyskał czas, zjeżdżając z asfaltu. Naprawiono też błąd, przez który zdarzało się, że uczestnik sieciowego wyścigu ulegał dyskwalifikacji za opuszczenie toru przed przekroczeniem linii startu.
  5. Dywizję Forza GT rozbito na pięć kategorii: GT4, GT3, GT2 (GTE), AUS (australijskie Supercary) i T/A (Trans Am).
  6. Sześć pojazdów otrzymało ulepszone dźwięki silników: BMW M3 ’91, Ferrari F355, Ferrari La Ferrari, Ferrari F12tdf, Ferrari 812 Superfast, McLaren P1 GTR.
  7. Dodano opcję kupowania ulepszeń samochodów z poziomu wyścigów w polecanym mutliplayerze (ang. Featured Multiplayer) w zawodach, które zezwalają na taki tuning.
  8. Skrócono czas przełączania widoków w powtórkach.
  9. Naprawiono błąd, który pozwalał przenikać przez ściany w trybie fotograficznym w głównym menu. Twórcy zdają sobie sprawę, że entuzjaści robienia zdjęć powitali ten „bug” jak upragniony „ficzer”, więc otworzyli specjalny wątek pod głosowanie na forum Forzy – na podstawie wyników podejmą decyzję, czy nie przywrócić tej możliwości jako „oficjalnej” funkcji.

Na stronie Forza Support czeka na Was pełna, długa lista zmian, wraz z rozpiską nowych zawodów, wyzwań, wydarzeń etc.

Oto stare-nowe samochody, które zarezerwowano jako specjalne nagrody w Aktualizacji 15.Źródło: Turn 10 Studios.

Update 16 w styczniu

Następnej aktualizacji (nr 16) możemy wypatrywać 6 lub 7 stycznia. Twórcy zdradzili na jej temat tylko tyle, że będzie „celebracją wszystkiego, co związane z BMW” – dostaniemy nowe samochody tej marki i związane z nimi wydarzenia. Poza tym liczymy oczywiście na wymienione we wstępie dwie rzeczy, z którymi Turn 10 Studios nie wyrobiło się na grudzień, tj. Creative Hub i rozbudowę trybu kariery.

  1. Forza Motorsport rok później – miała być wielką grą, ale „wczesny dostęp” strasznie się dłuży. Mimo to poświęciłem jej 400 godzin i jestem gotów na więcej

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej