Forza Motorsport na PC ściga się na jakość grafiki z Gran Turismo 7 na PS5 Pro. Gracze dostaną opcję, której żądali od dawna [Aktualizacja]
W poniedziałek Forza Motorsport otrzyma Aktualizację 15. Firma Nvidia ubiegła jej pełną zapowiedź, prezentując zaległą graficzną nowalijkę, która zostanie wtedy dodana do pecetowej wersji gry: Ray-Traced Global Illumination (RTGI).
Aktualizacja (5 grudnia, 23:20)
Studio Turn 10 dołożyło swoje trzy grosze do ogłoszenia zgotowanego przez Nvidię, publikując artykuł z pytaniami i odpowiedziami – FAQ – dotyczącymi nadchodzącej implementacji Ray-Traced Global Illumination. Poruszono tam temat wymagań sprzętowych tej technologii. Deweloper zaleca „przynajmniej” GeForce’a RTX 3080 do grania z wysokim poziomem jakości RTGI, a dla „najlepszego doświadczenia” sugerowany jest RTX 4090. Pod powyższym linkiem znajdziecie też więcej porównań graficznych.
Oryginalna wiadomość (5 grudnia, 19:46)
Oprawa graficzna Forzy Motorsport to problematyczna sprawa. Choć gra jest niezaprzeczalnie ładna, graczy (w tym mnie) drażni fakt, że finalny produkt nie wygląda tak dobrze jak na przedpremierowych materiałach (zwłaszcza tych pierwszych). Ba, studio Turn 10 ciągle sączy oliwę do ognia, pokazując w mediach społecznościowych screeny, na których używa efektów graficznych niedostępnych dla „zwykłych” ludzi – stale powodując tychże ludzi konsternację i irytację.
Na szczęście zmieni się to za kilka dni. Nvidia przedwcześnie wyręczyła dewelopera, prezentując jedną z nowości, które zmierzają do PC-towej wersji Forzy Motorsport w Aktualizacji 15, zaplanowanej na poniedziałek 9 grudnia – Ray-Traced Global Illumination (w skrócie RTGI). Mowa o technice renderowania promieni świetlnych w taki sposób, by obraz wyglądał wyraźnie bardziej naturalnie, w dużej mierze dzięki ładniejszym odbiciom i cieniom niż w przypadku „zwykłego” ray tracingu. Poniżej możecie zobaczyć screeny porównawcze (RTGI jest włączone na obrazku po prawej stronie).
Warto zaznaczyć, że Forza Motorsport na PC już oferuje opcję graficzną ray tracingu o nazwie „pełne odbicia + RTGI”. Teraz jednak obok tego zostanie dodana możliwość ustawienia jakości Ray-Traced Global Illumination – poziom „wysoki” pozwoli uzyskać (w teorii) taką oprawę jak na screenach z mediów społecznościowych. Oczywiście trzeba się przy tym liczyć z dodatkowym obciążeniem dla komputera – na tyle dużym, że RTGI nie zostanie zaoferowane użytkownikom Xboksów Series X.
Powiedziałbym, że Turn 10 podejmuje w ten sposób rękawicę rzuconą niedawno przez Gran Turismo 7 z aktualizacją zapewniającą wsparcie dla PlayStation 5 Pro i wywindowanej mocy obliczeniowej nowej konsoli Sony. Wam zostawię ocenę, która gra prezentuje się lepiej – przy czym z wyrokami lepiej poczekać do 9 grudnia, gdy update do Forzy trafi w nasze ręce.
Na koniec przypominam, że Aktualizacja 15 poza RTGI wprowadzi tor Bathurst (a właściwie go przywróci z poprzedniej odsłony serii). Pierwszy z poniższych screenów pokazuje tę lokację w odświeżonym wcieleniu. Resztę nowości poznamy najpewniej w poniedziałek, wraz z udostępnieniem update’u.