HyperMotion w FIFA 22 to początek rządów AI nad animacją - twierdzi przedstawiciel EA Sports
Premiera gry FIFA 22 jest coraz bliżej i EA Sports znalazło kolejny pretekst, by przypomnieć nam o niej. Tym razem producent Sam Rivera opowiedział o HyperMotion, technologii mającej oddać kontrolę nad animacją uczeniu maszynowemu.
Do premiery FIF-y 22 nie pozostało wiele czasu. Nie powinno więc dziwić, że Electronic Arts coraz częściej wspomina o swojej nowej produkcji. Uwzględnia to Sama Riverę, głównego producenta rozgrywki w EA Sports, który w wywiadzie z serwisem Polygon wspomniał o jednej z innowacji w tegorocznej odsłonie piłkarskiej serii.
HyperMotion (bo o tym mowa) to nowa technologia odpowiedzialna za animacje w oparciu o uczenie maszynowe. Jak czytamy na oficjalnej stronie FIF-y 22, AI przeanalizowało dane z ponad 8,7 miliona klatek zarejestrowanych podczas meczów z zawodnikami ubranymi w specjalny strój Xsens. Rivera podkreślił ogrom znaczenia tej technologii i wyraził przekonanie, że to początek przerzucania odpowiedzialności za animacje na sztuczną inteligencję:
Algorytm uczy się na podstawie wszystkich danych z sesji motion capture – jak zawodnicy podchodzą do piłki, ile kroków wykonują, aby dostać się do niej, czy są to trzy długie kroki i jeden krótki; jaki jest właściwy kąt, z prawidłowym rytmem, by uderzyć piłkę. […] To bardzo, bardzo nowatorska technologia. To w zasadzie początek przejmowania animacji przez uczenie maszynowe.
Rivera i jego zespół pracowali nad HyperMotion przez ostatnie trzy lata, by rozwiązać istotny problem w odtwarzaniu realistycznego zachowania zawodników: dylemat między nagrywaniem krótkich lub długich animacji. Choć bowiem ciągła sekwencja wygląda lepiej od serii choćby najlepiej zmontowanych drobnych ujęć, takie rozwiązanie niekoniecznie sprawdza się w przypadku gry wideo, w której sytuacja na ekranie może się zmienić w każdej chwili (na przykład wskutek interwencji innego zawodnika). HyperMotion pozwala płynnie przejść z aktualnie wyświetlanej animacji do innej, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Co się tyczy liczby nagranych animacji, Sam Rivera wspomniał mimochodem, że tylko na potrzeby FIF-y 22 przygotowano ich około 4 tysiące. Czy cały ten wysiłek rzeczywiście przełoży sie na większy realizm, przekonamy się po premierze gry. FIFA 22 ukaże się 1 października 2021 roku na PC, Stadii oraz konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S i Nintendo Switch. Szkoda tylko, że HyperMotion zobaczymy w akcji wyłącznie w usłudze Google’a i na platformach dziewiątej generacji.