autor: Janusz Guzowski
Fallout 4 jak Fallout 1 lub 2? Tak, dzięki modyfikacji plików gry
Użytkownik o pseudonimie yttriumtyclief przygotował modyfikację do gry Fallout 4, która wprowadza do najnowszej odsłony postapokaliptycznej serii rzut izometryczny, wzorowany na pierwszych częściach cyklu. Niestety, tytuł w edytowanej formie nie jest grywalny.
Część graczy nie może wybaczyć firmie Bethesda, że po wykupieniu praw do marki Fallout postanowiła uczynić z tej gry tytuł z widokiem z perspektywy pierwszej osoby, w dodatku z walką prowadzoną w czasie rzeczywistym. Jeśli zastanawiacie się, jak mógłby wyglądać Fallout 4, gdyby amerykańska firma nie zdecydowała się na głębokie zmiany w serii, lub gdyby nad kolejnymi częściami nadal pracowała ekipa studia Black Isle, to powinniście zainteresować się modyfikacjami wprowadzonymi przez użytkownika o pseudonimie yttriumtyclief. Udało mu się bowiem tak edytować pliki gry, by nadać całości izometryczny charakter. Trzeba przyznać, że rezultat jest całkiem przekonujący:
Rzut izometryczny uzyskano poprzez modyfikację plików INI w częściach poświęconych obecnej w grze Fallout 4 kamerze trzecioosobowej. Niestety podrasowany w ten sposób tytuł jest zupełnie niegrywalny – pozwala jedynie podziwiać widoki. Wszystko działa tylko do momentu rozpoczęcia walki lub wejścia do zadaszonego pomieszczenia.
Czy może oznaczać to, że w przyszłości doczekamy się bardziej gruntownej przeróbki upodabniającej najnowszą produkcję firmy Bethesda do najwcześniejszych odsłon Fallouta? Ciężko wyrokować, szczególnie że wyobraźnia użytkowników nie zna granic, a produkcje amerykańskiego wydawcy i producenta są w dużej mierze dostosowane do wprowadzania nawet bardzo głębokich zmian w mechanice. Należałoby jednak wyróżnić dwie kwestie. Pierwsza to sam rzut izometryczny, który mógłby sprawdzić się w całej produkcji, gdyby udało się rozwiązać sprawę przezroczystości zadaszonych obszarów (np. budynków) oraz konstrukcji wielokondygnacyjnych. Druga sprawa to walka, która w pierwszych odsłonach była w pełni turowa. Zatem modyfikacja, która w całości upodobniłaby grę Fallout 4 do części przygotowanych przez Black Isle Studios, musiałaby zawierać te dwa elementy. O ile zmiany graficzne nie wydają się jeszcze aż tak wymagające, to przepisanie całego systemu walki rozgrywanej w czasie rzeczywistym na mechanikę turową wymagałoby dużej wiedzy i zaangażowania. Niemniej nie jest to wykluczone, a fanów stać czasami na bardzo duże poświęcenie.
Przy okazji warto wspomnieć o modyfikacji poprawiającej tekstury terenu, przygotowanej przez użytkownika o pseudonimie Hein84. Co ciekawe, rzeczony mod nie tylko wprowadza bardziej szczegółowe grafiki, ale zmniejsza również zapotrzebowanie na pamięć VRAM. Poprawione zostały także efekty świetlne oraz cieniowanie dotyczące elementów podłoża.
Cykl Fallout to seria gier cRPG z akcją osadzoną w postapokaliptycznym uniwersum. Tytuł bywa uznawany za jedną z najważniejszych marek wykreowanych przez firmę Interplay i studio Black Isle. Obecnie nad rozwojem cyklu pieczę sprawują koncern ZeniMax oraz firma Bethesda Softworks. Pierwsze gry z serii wyróżniały się taktycznym, turowym systemem walki oraz grafiką z charakterystycznym dla produkcji cRPG z lat 90. rzutem izometrycznym. Fallout 3 przyniósł nie tylko nową jakość wizualną, ale także szereg zmian w mechanice, w tym wiele elementów charakterystycznych dla gier akcji (m.in. walka toczona w czasie rzeczywistym). Ostatnia odsłona cyklu, Fallout 4, ukazała się 10 listopada tego roku.
- Oficjalna strona internetowa gry Fallout 4
- Recenzja gry Fallout 4 – Czas apokalipsy
- Fallout 4 – kompendium wiedzy