Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 maja 2021, 13:45

EVE Online zaoszczędziło naukowcom 330 lat badań

Trzecia faza Project Discovery w EVE Online trwa w najlepsze. W ramach niej gracze wykonali tyle zadań opartych na danych naukowych, że zaoszczędzili profesjonalistom ponad 330 lat badań nad koronawirusem.

EVE Online może być znane przede wszystkim z ogromnych bitew i równie wielkich monumentów, ale to nie jedyny powód, dla którego ta świętująca 18. urodziny gra cieszy się wielką sławą. Tytuł zyskał też uznanie za sprawą Project Discovery, a konkretniej – trzeciej edycji tej inicjatywy. EVE Online zostało bowiem nominowane do 25. edycji nagród The Webby Awards w kategorii „służba publiczna, aktywizm i wpływ społeczny” za pomoc w walce z koronawirusem.

W jaki sposób zabawa w grze MMORPG wspiera naukowców w walce z COVID 19? Otóż w ramach Project Discovery gracze biorą udział w specjalnych minigrach opartych na danych naukowych i w ten sposób pomagają je analizować. Trzecia edycja (rozpoczęta w czerwcu 2020 roku) sprowadza się do obrysowywania grup komórek przedstawionych zgodnie z informacjami zebranymi za pomocą cytometrii przepływowej. Studio CCP Games początkowo udostępniło około 707 tysięcy takich zadań, a rozwiązanie ich przybliża naukowców do zrozumienia wpływu koronawirusa na system immunologiczny człowieka.

Oczywiście udostępnienie zadań to jedno, ale ostatecznie wszystko sprowadza się do ich wykonania. To jednak nie okazało się żadnym problemem. Serwis IGN donosi, że ponad 327 tys. graczy EVE Online wykonało liczbę zadań w ramach trzeciej fazy Project Discovery odpowiadającą więcej niż 330 latom badań naukowych. To znaczny postęp w porównaniu z i tak imponującym wynikiem z listopada 2020 roku, kiedy to wirtualni piloci zaoszczędzili profesjonalistom 36 lat pracy.

EVE Online zaoszczędziło naukowcom 330 lat badań - ilustracja #1
Gracze EVE Online ochoczo wsparli naukowców w badaniach nad COVID 19.

To nie jedyna tego typu inicjatywa. Gracze pomagają też naukowcom w ramach edukacyjnego Foldita, od ponad roku uwzględniającego zadania polegające na zneutralizowaniu „korony”, której wirus zawdzięcza swoją nazwę. Wielu internautów dołożyło się też do „największego superkomputera na Ziemi” w projekcie Folding@Home.

  1. Oficjalna strona gry EVE Online
  2. EVE Online – poradnik dla początkujących
  3. Nie tylko EVE Online – gry tak trudne, że gracze robią do nich instrukcje obsługi

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej