autor: Michał Zegar
Sprzedaż Elex 2 rozczarowuje wydawcę
Gra Elex 2 nie spełniła oczekiwań finansowych zarządu Embracer Group. Co więcej, szwedzka spółka straciła w ostatnich miesiącach prawie pół miliarda dolarów. Planuje jednak wydać 25 tytułów AAA w ciągu najbliższych lat.
Szwedzka spółka Embracer Group udostępniła kilka godzin temu swój raport finansowy za okres od kwietnia zeszłego roku do marca bieżącego. Przychody ze sprzedaży gier w tym przedziale wyniosły 1,71 miliarda dolarów. Jednak po opodatkowaniu i uwzględnianiu wydatków firmy w omawianym roku fiskalnym straciła ona łącznie 431 milionów dolarów.
Elex 2
Wydana 1 marca gra Elex 2 w okolicach swojej premiery nie cieszyła się takim zainteresowaniem jak pierwsza część. Niestety, odbiło się to na nakładzie sprzedanych kopii tej produkcji, w której Embracer pokładało niemałe nadzieje. W raporcie czytamy:
[Nasza] główna premiera [czwartego fiskalnego – dop. red.] kwartału, Elex 2, nie spełniła oczekiwań finansowych w tym przedziale czasowym, ale oczekujemy, że w przyszłości jej wskaźnik rentowności będzie „pozytywny” (…).
(…) Elex II, opracowane przez wewnętrzne studio Piranha Bytes, przyniosło zysk w kwartale, ale nie spełniło oczekiwań zarządu.
Co dalej z Embracer
Embracer ma nadzieję, że sukces gry Valheim – której wydawca, Coffee Stain Publishing, został nabyty przez Embracer – zostanie powtórzony przez niektóre nadchodzące gry studiów przejętych przez spółkę w ostatnich latach.
Łącznie pracują one obecnie nad 223 grami, z czego 25 to tytuły AAA, które mają zostać wydane „do roku fiskalnego 2025/2026”.
Powody strat w 2022
Lars Wingefors, prezes Embracer Group, wspomniał w raporcie, że zeszły rok fiskalny był swego rodzaju okresem przejściowym.
Firma przeznaczała masę pieniędzy na rozwój gier, ale stosunkowo niewiele z tych tytułów zostało wydanych i tym samym miało szansę zwrócić inwestycję. Tłumaczy to stratę prawie pół miliarda dolarów.
Dalsza strategia firmy
Wingefors stwierdził, że Embracer nie musi już dokonywać dalszych przejęć, aby się rozwijać. Niemniej spółka dalej poszukuje dodatkowych możliwości, które wsparłyby jej „długoterminowe ambicje rozwojowe”.
- Na początku miesiąca Embracer przejął marki Deus Ex i Tomb Raider – wraz z odpowiadającymi za nie studiami – za 300 mln dolarów. Do rąk szwedzkiego giganta trafiło także 50 innych IP, za które odpowiadają nowo nabyci deweloperzy.
- Raport wskazuje też, że Embracer nie postawi tylko na kontynuacje wspomnianych powyżej serii, ale również na remaki, remastery oraz spin-offy.
- Przejęcie powinno dobiec końca w okresie od lipca do września bieżącego roku.