autor: Bartosz Świątek
Early Access Baldur's Gate 3 – oto możliwe klasy i specjalizacje
Baldur’s Gate III trafi do Early Access pod koniec września tego roku i mamy już sporo informacji na temat zawartości, która zostanie udostępniona w tej wersji gry. Przyjrzyjmy się klasom i specjalizacjom, którymi najprawdopodobniej będziemy mogli zagrać we wczesnym dostępie.
W czasie ostatniej prezentacji Baldur’s Gate III dowiedzieliśmy się, że w wersji Early Access będziemy mogli osiągnąć maksymalnie czwarty poziom doświadczenia. We wcześniejszych materiałach twórcy pokazali też kilka klas i poinformowali, że pracując nad grą, korzystają głównie z tzw. Podręcznika Gracza piątej edycji Dungeons & Dragons (mowa o „papierowej” grze RPG, na której bazuje BG3) i starają się przenieść do swojego dzieła jak najwięcej jego zawartości.
Mając te kilka informacji, a także dostęp do wspominanego podręcznika, możemy stwierdzić, jakie specjalizacje i zdolności trafią do wczesnego dostępu BG3. Warto podkreślić, że nie wszystkie z tych rzeczy są potwierdzone – w niektórych przypadkach to jedynie nasze przypuszczenia, ale mogą być ciekawe, szczególnie dla osób niezaznajomionych z D&D.
Baldur’s Gate 3 – klasy i specjalizacje we wczesnym dostępie
Krótki i długi odpoczynek
W tekście wielokrotnie pojawia się sformułowanie „krótki odpoczynek”. Mechanika regenerowania zasobów (np. czarów) wygląda w piątej edycji D&D nieco inaczej niż w poprzednich odsłonach, na których bazowały znane gry. Nasi bohaterowie mogą odpoczywać krótko albo długo. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z około godzinnym popasem dla złapania oddechu. W drugim wymagane jest rozłożenie pełnoprawnego obozu i zatrzymanie się na co najmniej osiem godzin.
Nie ma pewności, w jaki sposób mechanika ta zostanie zaimplementowana w BG3, ale biorąc pod uwagę to, jak kluczowa jest dla systemu, można się spodziewać, że trafi do gry w jakiejś postaci. Wiele zdolności bohaterów regeneruje się po krótkim albo długim odpoczynku – przy czym niektóre klasy opierają się bardziej na godzinnych postojach (np. Warlock), zaś inne muszą dysponować swoimi siłami ostrożniej, bowiem by je odzyskać muszą odpoczywać dłużej (tak jest np. w przypadku Czarodziejów).
Z oficjalnych informacji wynika, że w dniu premiery we wczesnym dostępie w Baldur’s Gate III dostępnych będzie sześć klas. Większość z nich zaoferuje po dwie specjalizacje.
Fighter
Klasyczny wojownik to podstawa każdej drużyny. Postać tego typu może władać różnego rodzaju uzbrojeniem i wdziewać każdy typ pancerza (od zbroi lekkich aż po ciężkie pancerze płytowe). W piątej edycji D&D wojownik na pierwszym poziomie otrzymuje zdolność Second Wind (leczenie, które odnawia się po krótkim odpoczynku) i wybiera tzw. styl walki (ang. Fighting Style), który oferuje pewne benefity, gdy korzystamy z określonego typu broni lub pancerza. Dostępne będą następujące opcje:
- Archery – otrzymujemy bonus do trafienia bronią dystansową;
- Defense – stajemy się odporniejsi nosząc zbroję (+1 do klasy pancerza);
- Dueling – zadajemy dodatkowe obrażenia, gdy w jednej ręce trzymamy broń, a druga pozostaje pusta;
- Great Weapon Fighting – stawiamy na dwuręczne narzędzia mordu i możemy przerzucać słabe rezultaty przy rzutach na obrażenia;
- Protection – otrzymujemy zdolność, która umożliwia utrudnianie wrogom trafienia sojusznika, który stoi w pobliżu;
- Two-Weapon Fighting – zadajemy więcej obrażeń bronią trzymaną w drugiej ręce.
Na drugim poziomie wojownik otrzymuje zdolność Action Surge, która pozwala mu jednorazowo wykonać dodatkową akcję w czasie tury. Z kolei trzeci poziom przynosi ze sobą wybór specjalizacji. Według dostępnych informacji w BG3 pojawią się dwie:
- Battlemaster – umożliwia wykonywanie specjalnych manewrów, które pozwalają uzyskać przewagę nad przeciwnikiem – np. rozbroić go, przewrócić, skrócić dystans czy sparować lub zripostować jego atak. Manewry wykonujemy wydając zasób zwany Superiority Dice, którego pula powiększa się co parę poziomów.
- Eldritch Knight – wojownik, który poza walką potrafi też rzucać czary z listy Czarodzieja (liczba dostępnych zaklęć jest mocno ograniczona). Postać tego typu na trzecim poziomie otrzymuje również zdolność Weapon Bond, która pozwala mu nawiązać połączenie z wybraną bronią – dzięki temu w walce nie może zostać rozbrojony i może wezwać przedmiot do siebie w dowolnym momencie.
Wizard
Potęga czarodziejów jest powiązana głównie z selekcją czarów, ale oni także mają dostęp do kilku dodatkowych sztuczek oraz specjalizacji. Na pierwszym poziomie otrzymujemy zdolność zwaną Arcane Recovery, która pozwala odzyskać część zużytej mocy magicznej (a konkretniej liczbę poziomów czarów równą połowie poziomu czarodzieja).
Na drugim poziomie wybieramy tzw. Arcane Tradition – odpowiednik szkoły magicznej / specjalizacji z poprzednich edycji D&D (a także gier, które na nich bazowały, np. cykli Baldur’s Gate oraz Neverwinter Nights). We wczesnym dostępie BG3 będziemy mieli do wyboru dwie ścieżki tego typu:
- Evocation – skupia się na magii ofensywnej. Otrzymujemy możliwość tworzenia bezpiecznych przestrzeni w obszarze działania czaru, dzięki czemu możemy korzystać z magii obszarowej bez ranienia towarzyszy;
- Abjuration – szkoła koncentruje się na osłanianiu czarami siebie i towarzyszy. Rzucając zaklęcia tego typu czarodziej może równocześnie stworzyć tzw. Arcane Ward – tarczę, która pochłania obrażenia z ataków (ma ona liczbę punktów życia równą jego modyfikatorowi od inteligencji plus dwukrotności poziomu).
Obydwie specjalizacje dają też dostęp do zdolności, która zmniejsza ilość pieniędzy i czasu, które trzeba poświęcić na skopiowanie do swojej księgi czaru z danej szkoły.
Rogue
Łotrzyk nie różni się drastycznie od wersji z trzeciej edycji D&D, ale ma w swoim repertuarze trochę więcej sztuczek. Poza Sneak Attackiem (pozwala zadawać większe obrażenia celowi, który nie jest świadomy naszej obecności albo ma odwróconą uwagę – np. walczy równocześnie z kimś innym) mamy też Expertise, czyli zdolność, która wzmacnia wybrane przez nas umiejętności – np. skradanie się – lub poprawia sprawność w posługiwaniu się narzędziami wykorzystywanymi przy otwieraniu zamków czy rozbrajaniu pułapek. Na pierwszym poziomie otrzymujemy też Thieves’ Cant – sekretny język, który w BG3 zapewne znajdzie zastosowanie w niektórych dialogach.
Na drugim poziomie Rogue otrzymuje zdolność Cunning Action. W każdej rundzie daje mu ona dodatkową akcję (mowa o tzw. bonus action), którą można wykorzystać wyłącznie do biegania (tzw. Dash), opuszczenia walki (Disengage) lub ukrycia się (oczywiście pod warunkiem, że nie jesteśmy w danym momencie obserwowani).
Trzeci poziom umożliwia wybranie specjalizacji. Według dotychczasowych informacji w Baldur’s Gate 3 pojawią się dwie:
- Thief – koncentruje się na kradzieży i ukrywaniu się – na trzecim poziomie otrzymujemy zdolność Fast Hands (pozwala wykorzystać dodatkową akcję z Cunning Action do dokonania kradzieży kieszonkowej), a także Second-Story Work (umożliwia szybsze wspinanie się i zwiększa zasięg skoku);
- Arcane Trickster – hybryda Łotra i Czarodzieja, działająca podobnie do wspomnianego już Eldritch Knighta. Na trzecim poziomie Arcane Trickster otrzymuje zdolność Mage Hand Ledgermain, która pozwala mu m.in. otwierać wyciągać / chować przedmioty na odległość w czyimś ekwipunku oraz otwierać zamki z wykorzystaniem czaru Mage Hand.
Ranger
Również Ranger w D&D 5E prezentuje się podobnie do poprzednich edycji. Mamy zdolność Favoured Enemy, poprawiającą skuteczność w walce z określonym typem wrogów, a także Natural Explorer – umiejętność, która sprawia, że poruszamy się lepiej w konkretnym rodzaju terenu (wpływa ona także na grupę, pozwalając na sprawniejsze podróżowanie w trudnych warunkach). Na drugim poziomie otrzymujemy dostęp do pierwszych czarów oraz wybieramy styl walki (prezentują się identycznie jak w przypadku wojownika, ale wybór jest ograniczony do Archery, Defense, Dueling oraz Two-Weapon Fighting).
Trzeci poziom przynosi zdolność Primeval Awerness, która pozwala wykorzystać magię do wykrycia, czy na w promieniu jednej mili znajdują się stworzenia danego typu (lub sześciu mil, jeśli szukamy wroga, którego wybraliśmy jako preferowanego – Favoured Enemy). Na tym samym poziomie wybieramy również specjalizację:
- Hunter – koncentruje się na łowiectwie i pozwala jeszcze bardziej wyspecjalizować się w walce z określonymi wrogami. Możemy wybrać kolejną zdolność – zadawać większe obrażenia zranionym wcześniej przeciwnikom, wykonywać dodatkowe ataki przeciwko dużym celom, gdy tym nie udaje się trafić naszego Rangera lub jego sojuszników, albo atakować częściej zbitych ciasno wrogów.
- Beastmaster – specjalizacja daje nam dostęp do zwierzęcego towarzysza, który pomaga w szpiegowaniu, a nawet w walce.
Cleric
Zadaniem kapłana klasycznie jest wspieranie drużyny wzmacniającymi czarami oraz leczeniem, choć w zależności od wybranej specjalizacji rola takiej postaci może nieco się zmienić. W przeciwieństwie do innych klas, decyzję w tej kwestii podejmujemy już na samym początku – określając tzw. domenę. Warto odnotować, że wybór ten wpływa także na zdolność Channel Divinity, którą dostajemy na drugim poziomie (zaczynamy z jednym użyciem, które odnawia się po krótkim odpoczynku). Według dostępnych informacji we wczesnym dostępie BG3 znajdą się trzy domeny kapłańskie:
- Life – koncentruje się na leczeniu. Na starcie otrzymujemy zdolność wzmacniającą czary leczące, a także biegłość umożliwiającą korzystanie z ciężkich pancerzy. Na drugim poziomie dostajemy możliwość wykorzystania naszego Channel Divinity do wywołania efektu Preserve Life – jest to potężna zdolność lecząca, która może wspomóc kilka postaci na raz, ale nie może podnieść ich punktów życia powyżej połowy;
- Light – na pierwszym poziomie dostajemy bonusowy cantrip Light (mowa o czarze zerowego poziomu, który umożliwia stworzenie źródła światła) oraz zdolność Warding Flare, która pozwala utrudnić przeciwnikom trafienie nas. Opcja Channel Divinity tej specjalizacji to Radiance of the Dawn – zdolność rozświetla mrok i rani istoty wrażliwe na światło;
- Trickery – zamienia naszego bohatera w swoistą hybrydę Kapłana i Łotrzyka. Na pierwszym poziomie otrzymujemy zdolność, która pozwala wzmocnić umiejętność skradania się pojedynczej dotkniętej postaci (nie można używać jej na sobie). Channel Divinity tej domeny nosi nazwę Invoke Duplicity i pozwala bohaterowi stworzyć iluzoryczną kopię samego siebie – możemy poruszać tym obrazem, a nawet rzucać zaklęcia w taki sposób, by wychodziły od niego, a nie od nas. Dodatkowo, jeśli zarówno kapłan, jak i iluzja znajdują się w pobliżu danego wroga, staje się on łatwiejszy do trafienia dla bohatera.
Poza wymienionymi zdolnościami wszystkie domeny oferują kapłanowi dostęp do dodatkowych czarów. Z kolei Channel Divinity, oprócz sposobów określonych w specjalizacji, może zostać wykorzystane do odpędzania nieumarłych (moc działa podobnie, jak w poprzednich odsłonach mechaniki D&D).
Warlock
W piątej edycji Dungeons & Dragons Warlock jest postacią dość nietypową. Magia, którą dysponuje bohater należący do tej klasy jest znacznie bardziej ograniczona niż w przypadku Czarodzieja czy Kapłana, ale za to odnawia się zdecydowanie częściej (wszystkie zużyte czary odzyskujemy po krótkim odpoczynku). Warlock posiada też bardzo mocny ofensywny cantrip (Eldritch Blast) oraz szereg dodatkowych zdolności i asów w rękawie.
Na pierwszym poziomie wybieramy swojego patrona – istotę, od której pochodzi moc wykorzystywana przez bohatera. W BG3 dostępne będą:
- Fiend – pakt z potężnym diabłem lub demonem. Na starcie nasz patron oferuje nam zdolność Dark One’s Blessing, która pozwala generować tymczasowe punkty życia za każdym razem, gdy powalimy wroga;
- The Great Old One – czerpiemy swoją moc od tajemniczego, pradawnego stworzenia, którego natura jest niezrozumiała dla większości osób (to pewne uproszczenie, ale jednym z przykładów podanych w podręczniku jest Cthulhu). Na starcie otrzymujemy zdolność Awakened Mind, która pozwala bohaterowi porozumiewać się telepatycznie z pobliskimi istotami (nie musimy znać ich języka).
Warto odnotować, że poza zdolnościami każdy pakt oferuje też dostęp do kilku charakterystycznych dla siebie czarów.
Na drugim poziomie Warlock otrzymuje tzw. Eldritch Invocation. Jest to obszerna grupa zdolności. Niektóre z nich wzmacniają Eldritch Blast, inne umożliwiają korzystanie z niskopoziomowych czarów bez ograniczeń (np. Mage Armor, Speak with Animals, Detect Magic czy Silent Illusion), zmieniają zmysły lub oferują bonusy do określonych umiejętności.
Trzeci poziom przynosi duży wybór definiujący naszego Warlocka. Określamy wówczas, jaką nagrodę bohater otrzyma od swojego patrona. Nie ma pewności, które z opcji trafią do Baldur’s Gate 3, ale w Podręczniku Gracza piątej edycji Dungeons & Dragon dostępne są następujące możliwości:
- Pact of the Chain – otrzymujemy specjalnego chowańca o zwiększonych możliwościach (niektóre z nich mogą np. stawać się niewidzialne);
- Pact of the Blade – możemy wzywać magiczną broń, którą z czasem można wzmocnić na kilka rożnych sposobów;
- Pact of the Tome – patron daje bohaterowi księgę, która zwiększa jego możliwości magiczne. Postać otrzymuje trzy dodatkowe cantripy wybrane z listy dowolnej klasy.
Przypominamy, że Baldur’s Gate III trafi do wczesnego dostępu 30 września tego roku (gra będzie dostępna wyłącznie na komputerach, choć potem ma trafić także na platformę Google Stadia).
- Widziałem Baldur's Gate 3 i już zbieram drużynę, bo jestem zachwycony
- Baldur’s Gate 3 naszych marzeń – czego oczekujemy od powrotu legendy RPG?
- Baldur’s Gate 3 – poradnik
- Baldur’s Gate III – strona oficjalna