autor: Bartosz Świątek
EA: FIFA 19 nie ma systemu dynamicznego modyfikowania trudności
Deweloperzy odpowiedzialni za FIF-ę 19 poinformowali na oficjalnym forum gry, że produkcja nie korzysta z kontrowersyjnego systemu dynamicznego modyfikowania poziomu trudności, który może czynić rozgrywki wieloosobowe nieuczciwymi, a także prowadzić do dziwnych sytuacji w trybach single player.
W SKRÓCIE:
- deweloperzy odpowiedzialni za grę FIFA 19 zaprzeczają, jakoby w ich grze był stosowany kontrowersyjny system dynamicznego modyfikowania trudności;
- omawiana technologia pozwala wpływać na możliwości postaci, którą kieruje gracz – np. zwiększając lub zmniejszając wysokość skoku – także w trybach wieloosobowych.
Firma Electronic Arts odniosła się do zarzutów o wykorzystywanie systemu dynamicznego modyfikowania poziomu trudności w grze FIFA 19. Deweloperzy odpowiedzialni za piłkarski cykl przygotowali oświadczenie, w którym stwierdzają, że omawiane rozwiązanie nie ma zastosowania w ich produkcji. Notka została opublikowana na oficjalnym forum serii.
Słyszeliśmy Wasze obawy związane z rodziną patentów Dynamic Difficulty Adjustment i chcieliśmy potwierdzić, że nie są one używane w cyklu FIFA od EA Sports. Nigdy nie wykorzystalibyśmy tego rozwiązania, aby dać przewagę lub zaszkodzić jakiejkolwiek grupie graczy, w którejkolwiek z naszych produkcji. Technologia została zaprojektowana po to, aby zbadać, w jaki sposób możemy pomóc i dać możliwość rozwoju graczom, którzy mają trudności z danym aspektem gry – czytamy.
Dynamiczne Modyfikowanie Trudności to system stworzony przez EA, opisany w patencie, który znajdziecie w tym miejscu. Nie zagłębiając się w detale, technologia ma pozwalać na płynne zmienianie poziomu wyzwania rzucanego przez grę w oparciu o dane na temat zaangażowania użytkowników. Przykładowo, jeśli system wykryje, że gracze się nudzą, produkcja stanie się nieco trudniejsza. Analogicznie, kiedy potyczki staną się źródłem frustracji dla społeczności, rozgrywka zostanie uproszczona.
Rozwiązanie opisane w podlinkowanym powyżej dokumencie jest krytykowane przez graczy od dłuższego czasu. Wątpliwości budzi przede wszystkim fakt, że system może wpływać na szanse w trybach wieloosobowych. Kontrowersyjny jest także sposób, w jaki modyfikowany jest poziom trudności – technologia zmienia możliwości kontrolowanej przez nas postaci, co oznacza, że wykonanie dwa razy dokładnie takiej samej akcji może przynieść zgoła odmienne rezultaty.
Inne nieograniczające przykłady funkcji gry wideo, które mogą być modyfikowane - co może, ale nie musi być wykrywalne dla użytkownika - obejmują zapewnienie dodatkowej szybkości postaci w grze, poprawę dokładności rzucania, zmianę odległości lub wysokości skoku zawodnika, dostosowanie czułości kontroli i tym podobne. W niektórych przypadkach, dostosowania mogą dodatkowo lub alternatywnie obejmować zmniejszenie możliwości postaci, a nie tylko ich poprawę. Na przykład zawodnik może być szybszy, ale strzelać mniej dokładnie – czytamy.
Klarowne oświadczenie w tej sprawie to z pewnością krok we właściwą stronę. Corey Andress z zespołu deweloperskiego odpowiedzialnego za serię FIFA odniósł się też do sprawy na Twitterze, precyzując, dlaczego studio tak długo czekało z odpowiedzią na pytania stawiane przez graczy.
Dla tych, którzy zapytają, dlaczego reakcja zajęła nam tyle czasu:
Chcieliśmy być w 100% pewni, że ten patent nie istnieje w grze. Dotyczy to wszystkich aspektów - każdego trybu i rozgrywki.
Mamy nadzieję, że to zakończy spekulacje, i doceniamy cierpliwość, którą wykazaliście się, czekając na odpowiedź – czytamy w tweecie.
- FIFA – strona oficjalna
- Electronic Arts – strona oficjalna
- Recenzja gry FIFA 19 – najlepsza odsłona ostatnich lat?