Dragon Age 2 powstało w niezwykle krótkim czasie, by uratować BioWare przed gniewem EA
Jeden z weteranów studia BioWare opowiedział o wyjątkowo krótkim cyklu produkcyjnym Dragon Age II, wymuszonym przez oczekiwania finansowe firmy Electronic Arts.

Dragon Age: The Veilguard nie spełniło oczekiwań firmy Electronic Arts. W rezultacie EA podjęło decyzję o masowych zwolnieniach. Ta sytuacja zainspirowała weterana studia BioWare, Marka Darraha, do wspomnień o innym bardzo trudnym okresie w historii tego zespołu. Miał on miejsce podczas produkcji Dragon Age II.
- Mark Darrah pracował w BioWare prawie 24 lata – od 1997 do 2021 r. W tym czasie m.in. zarządzał zespołami odpowiedzialnymi za trzy pierwsze odsłony Dragon Age. Z tej trylogii najtrudniejszy cykl deweloperski miało właśnie DA2.
- Twórcy mieli na opracowanie Dragon Age II raptem 16 miesięcy. To byłby niedorzecznie krótki okres produkcyjny dla każdej gry AAA w tamtych czasach, a tutaj mowa przecież o wielkim RPG.
- Decyzję o opracowaniu Dragon Age II podjęto pod koniec 2009 roku. Studio było zdesperowane, aby opracować grę na szybko, gdyż chciało uratować BioWare przed gniewem EA. Jak to opisuje Darrah:
Zasadniczo zamierzaliśmy wskoczyć na granat, który został umieszczony przed BioWare i spróbować wypełnić lukę w przychodach, która powstała przez opóźnienie Star Wars: The Old Republic.
Problematyczny deweloping Star Wars: The Old Republic
Wówczas Star Wars: The Old Republic znajdowało się w produkcji już od kilku lat, ale potrzebowało jeszcze masę czasu. Ostatecznie gra zadebiutowała dopiero dwa lata później – w grudniu 2011 roku, w sumie pochłaniając ponad 200 mln dolarów. Z powodu tych opóźnień EA zrobiło się niecierpliwe i kazało BioWare wykombinować jakiś sposób na wygenerowanie dodatkowych przychodów.
- BioWare musiało się mocno spieszyć. Rok rozliczeniowy dla Electronic Arts kończy się zawsze 31 marca, więc twórcy wiedzieli, że aby zadowolić wydawcę, konieczne będzie zdążenie przed końcem ostatniego kwartału fiskalnego.
- Ostatecznie zespołowi się to udało i Dragon Age II zadebiutowało 8 marca 2011 roku.
Tak krótki cykl produkcyjny miał swoje konsekwencje. Autorzy przeszli przez brutalny crunch, a sama gra była krytykowana za małą liczbę lokacji oraz ich nieustany recykling w trakcie kampanii. Dzisiaj jednak większość fanów marki wspomina drugą część serii z dużą sympatią, więc z perspektywy czasu można stwierdzić, że pomimo trudności studiu BioWare udało się opracować grę godną tej marki.
- Rozczarowanie grą Dragon Age The Veilguard ma jedną zaletę – pozwoliło mi docenić, jak ciekawą produkcją był Dragon Age 2
- Dragon Age II – recenzja gry