Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 lutego 2025, 14:29

autor: Adrian Werner

Dragon Age 2 powstało w niezwykle krótkim czasie, by uratować BioWare przed gniewem EA

Jeden z weteranów studia BioWare opowiedział o wyjątkowo krótkim cyklu produkcyjnym Dragon Age II, wymuszonym przez oczekiwania finansowe firmy Electronic Arts.

Źródło fot. EA
i

Dragon Age: The Veilguard nie spełniło oczekiwań firmy Electronic Arts. W rezultacie EA podjęło decyzję o masowych zwolnieniach. Ta sytuacja zainspirowała weterana studia BioWare, Marka Darraha, do wspomnień o innym bardzo trudnym okresie w historii tego zespołu. Miał on miejsce podczas produkcji Dragon Age II.

  1. Mark Darrah pracował w BioWare prawie 24 lata – od 1997 do 2021 r. W tym czasie m.in. zarządzał zespołami odpowiedzialnymi za trzy pierwsze odsłony Dragon Age. Z tej trylogii najtrudniejszy cykl deweloperski miało właśnie DA2.
  2. Twórcy mieli na opracowanie Dragon Age II raptem 16 miesięcy. To byłby niedorzecznie krótki okres produkcyjny dla każdej gry AAA w tamtych czasach, a tutaj mowa przecież o wielkim RPG.
  3. Decyzję o opracowaniu Dragon Age II podjęto pod koniec 2009 roku. Studio było zdesperowane, aby opracować grę na szybko, gdyż chciało uratować BioWare przed gniewem EA. Jak to opisuje Darrah:

Zasadniczo zamierzaliśmy wskoczyć na granat, który został umieszczony przed BioWare i spróbować wypełnić lukę w przychodach, która powstała przez opóźnienie Star Wars: The Old Republic.

Problematyczny deweloping Star Wars: The Old Republic

Wówczas Star Wars: The Old Republic znajdowało się w produkcji już od kilku lat, ale potrzebowało jeszcze masę czasu. Ostatecznie gra zadebiutowała dopiero dwa lata później – w grudniu 2011 roku, w sumie pochłaniając ponad 200 mln dolarów. Z powodu tych opóźnień EA zrobiło się niecierpliwe i kazało BioWare wykombinować jakiś sposób na wygenerowanie dodatkowych przychodów.

  1. BioWare musiało się mocno spieszyć. Rok rozliczeniowy dla Electronic Arts kończy się zawsze 31 marca, więc twórcy wiedzieli, że aby zadowolić wydawcę, konieczne będzie zdążenie przed końcem ostatniego kwartału fiskalnego.
  2. Ostatecznie zespołowi się to udało i Dragon Age II zadebiutowało 8 marca 2011 roku.

Tak krótki cykl produkcyjny miał swoje konsekwencje. Autorzy przeszli przez brutalny crunch, a sama gra była krytykowana za małą liczbę lokacji oraz ich nieustany recykling w trakcie kampanii. Dzisiaj jednak większość fanów marki wspomina drugą część serii z dużą sympatią, więc z perspektywy czasu można stwierdzić, że pomimo trudności studiu BioWare udało się opracować grę godną tej marki.

  1. Rozczarowanie grą Dragon Age The Veilguard ma jedną zaletę – pozwoliło mi docenić, jak ciekawą produkcją był Dragon Age 2
  2. Dragon Age II – recenzja gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej