autor: Grzegorz Ferenc
Doom 3 BFG Edition w wirtualnej rzeczywistości? John Carmack prezentuje swój najnowszy projekt
John Carmack, jedna z najważniejszych postaci w historii komputerowej rozrywki, zaprezentował na targach E3 specjalne gogle, umożliwiające rozgrywkę w Doom 3 w writualnej rzeczywistości. Są one owocem jego… hobbystycznej pracy w wolnych chwilach.
John Carmack nie próżnuje nawet w wolnym czasie. Na tegorocznych targach E3 twórca wszystkich silników graficznych id Software oraz pomysłodawca serii Doom i Quake, zaprezentował prototyp gogli umożliwiających grę w Doom 3 BFG Edition w wirtualnej rzeczywistości (VR). Jego nazwa kodowa to Oculus Rift. Został on wykonany w hobbystyczny sposób z gogli narciarskich oraz owiniętego w czarny plastik modułu wideo, przyklejonego do nich za pomocą taśmy izolacyjnej.
Urządzenie Carmacka pozwala swobodnie rozglądać się w wirtualnym świecie Doom 3. Tylko tyle i aż tyle. Wszystkie relacjonujące tę nowinkę techniczną serwisy (jak na przykład PC Gamer, IGN lub Eurogamer) są zgodne, że mamy do czynienia z prawdziwie rewolucyjną inicjatywą. Wykonane domowymi środkami urządzenie, złożone z czujnika ruchu i sześciocalowego ekranu LED, pomimo niskiej rozdzielczości (wersja w 1080p jest w przygotowaniu) oferuje rzekomo „zadziwiający stopień integracji z przestrzenią 3D i jej kontrolowania”.
Co takiego udało się Carmackowi, czego nie zdołali zrobić pionierzy VR przed nim? Przede wszystkim twórca z id Software wyeliminował praktycznie do zera wszelkie opóźnienia w przesyle danych, dzięki zastosowaniu zmodyfikowanego oprogramowania nawigacyjnego, jakie stworzył swego czasu na potrzeby rakiet kosmicznych w założonej przez siebie firmie Armadillo Aerospace. W drugiej kolejności, skupił się na zwiększeniu liczby wyświetlanych klatek na sekundę, a także znacznym poszerzeniu pola widzenia. W przeciwieństwie do podobnego urządzenia HMZ-T1 firmy Sony, które zapewnia 45-stopniowy kąt obserwacji, prototyp Carmacka oferuje aż 90 stopni.
Zmiany wydają się kosmetyczne, jednakże w opinii ekspertów stanowią znaczący krok naprzód w tworzeniu wirtualnej rzeczywistości oraz rozwoju gier komputerowych. Wyjaśniając, dlaczego zabrał się za ten projekt, Carmack powiedział:
Wszystko, co chcieliśmy osiągnąć [w id Software] przy pracy nad strzelankami pierwszoosobowymi […] było próbą stworzenia wirtualnej rzeczywistości. I to też staramy się nadal robić z użyciem narzędzi, jakie mamy do dospozycji. Różnica pomiędzy grą, w której steruje się ludźmi [z dalszej perspektywy] a FPS-em jest taka, że w strzelance zostajesz przeniesiony do świata, tak abyś mógł poczuć się jego częścią i mógł go podziwiać wokół ciebie… Stąd tylko krok do wirtualnej rzeczywistości.
Twórca z id Software zaznaczył jednocześnie, że urządzenie jest wciąż prototypem i nie wiadomo, czy kiedykolwiek zostanie wydane jako pełnoprawny produkt. Jednak jego kluczowe elementy – moduł wideo oraz czujnik ruchu – trafią w ograniczonej liczbie sztuk do sklepów, umożliwiając wszystkim maniakom wirtualnej rzeczywistości ich ulepszanie i integrację z ulubionymi grami FPS. Możliwe, że w tym celu Carmack udostępni specjalne narzędzia dla gier z serii Doom i Quake. Cena zestawu ma oscylować w granicach 600 dolarów (ok. 1900 zł).
Obecnie guru programistów na całym świecie pracuje nad Doom 3 BFG Edition, czyli specjalnym, zremasteryzowanem wydaniem trzeciej odsłony kultowej serii strzelanek wraz z rozszerzeniem Resurrection of Evil i dodatkowymi materiałami w postaci nowych misji oraz gier Doom i Doom 2. Ma ona w pełni wykorzystywać możliwości konsol Xbox 360 i PlayStation 3. Premiera tytułu planowana jest na czwarty kwartał tego roku.
- John Carmack przedstawia gogle VR do gry w Doom 3 (artykuł i materiały wideo w języku angielskim)
- Oficjalna strona id Software