autor: Michał Kułakowski
John Carmack przeprasza za premierę gry RAGE i potwierdza produkcję Dooma 4
W czasie przemowy na konwencie QuakeCon 2012, John Carmack z id Software przeprosił graczy za błędy jakie nękały grę RAGE oraz jej nie do końca udaną premierę. Równocześnie potwierdził, że większa część sił jego studia jest teraz skupiona na produkcji czwartej części Dooma.
John Carmack z id Software, przemawiając jak co roku na otwarciu konwentu QuakeCon, przeprosił za nie do końca udaną premierę gry RAGE, która zawiodła wielu fanów zasłużonego dla branży studia. Przyznał rację graczom, którzy wytkali jej nieciekawe zakończenie oraz pusty i nudny świat. Wyraził żal z powodu poważnych błędów z jakimi tytuł trafił do sprzedaży. Dotyczy to zwłaszcza jego pecetowej wersji, serwującej graczom wiele bugów i zgrzytów ze sterownikami graficznymi. Tłumacząc się z niewystarczającego popremierowego wsparcia dla multiplatformowego projektu jego zespołu podkreślił, że wynikało ono między innymi ze zbyt małej ilości środków technicznych i finansowych jakim dysponowali twórcy. Miały one w większości zostać przekierowane w stronę produkcji czwartej części Dooma, przez co programiści musieli ograniczyć się tylko do wydania najbardziej niezbędnych patchy. Założyciel id Software skrytykował też kampanię promocyjną RAGE-a. Jego zdaniem mogła wprowadzać w błąd konsumentów, mylnie oczekujących po nim modelu rozgrywki zbliżonego do tego z Fallouta 3 czy Borderlands, co nigdy nie było celem dewelopera.
Zmieniając temat, Carmack po raz kolejny zdementował wszystkie plotki o tym, jakoby wstrzymano prace na Doomem 4. Potwierdził równocześnie, że ukaże się „wtedy kiedy będzie gotowy” - nie wcześniej i nie później. Przyznał jednak, że jest dla niego ważne, by jak najbardziej skrócić czas potrzebny na ukończenie tytułu. Pomoże w tym zapewne zamknięcie oddziału id zajmującego się produkcją gier na platformy mobilne, którego załoga zostanie przekierowana do głównego studia oraz sfinalizowanie prac nad zremasterowaną wersją trzeciego Dooma. Odświeżony hit zadebiutuje jeszcze w tym roku na komputerach PC, Xboksie 360 i PlayStation 3.
Przedstawiciel id, potwierdził też zainteresowanie Oculusem Rift czyli projektem budowy tanich i nowoczesnych okularów VR, o którym szerzej napisaliśmy w czwartek. Pełne wsparcie dla tej technologii ma zostać zapewnione w nowej wersji Dooma 3, a także w jego czwartej odsłonie. Carmack podchodzi bardzo entuzjastycznie do wirtualnej rzeczywistości i chcę ją w pełni wykorzystać w swoich grach.
Osoby mające trochę wolnego czasu i dobrze znające angielski mogą obejrzeć całą ponad trzygodzinną przemowę twórcy Dooma i Quake`a, którą zamieściliśmy poniżej. Poza wymienionymi już tematami, mówi także sporo o technologicznej stronie produkcji gier i jego wizji ich przyszłości.