Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 września 2017, 10:05

Divinity: Original Sin II największym debiutem Larian Studios

Studio Larian ma powody do świętowania. W ciągu czterech dni od premiery Divinity: Original Sin II zdołało dwukrotnie przebić początkową sprzedaż udanej poprzedniczki, ustanawiając nowy rekord dla belgijskiego dewelopera. Ponadto tytuł może pochwalić się ogromną popularnością na Steamie, z liczbą grających w tym samym czasie przebijającą kilkukrotnie jakąkolwiek inną klasyczną produkcję RPG.

Kontynuacja Divinity: Original Sin zdetronizowała jedynkę jako najlepszy debiut Larian Studios. - Divinity: Original Sin II największym debiutem Larian Studios - wiadomość - 2017-09-18
Kontynuacja Divinity: Original Sin zdetronizowała jedynkę jako najlepszy debiut Larian Studios.
Divinity: Original Sin II w skrócie:
  • producent/wydawca: Larian Studios
  • gatunek: RPG
  • platformy sprzętowe: PC
  • data premiery: 14 września 2017 roku
  • inne: kontynuacja Divinity: Original Sin; 2 miliony dolarów zebrane na Kickstarterze

W zeszłym tygodniu fani RPG mieli małe święto w związku z premierą Divinity: Original Sin II – kontynuacji niezwykle udanego tytułu z 2014 roku. Dzieło niezależnego studia Larian nie doczekało się jeszcze zbyt wielu ocen, ale entuzjazm wyciekający z dotychczasowych recenzji nie pozostawia wątpliwości, że gra otrzyma wysokie noty. Również gracze ciepło przyjęli drugie Divinity: Original Sin, o czym świadczą zarówno dotychczasowe opinie (ponad 5 tysięcy na Steamie, w tym 93% pozytywnych), jak i dostępne statystyki. W ciągu pierwszych czterech dni po premierze tytuł zdołał przyciągnąć ponad 300 tysięcy nabywców, przebijając wcześniejszy największy hit Larian Studios (pierwsze Original Sin ze 160 tysiącami w podobnym czasie). Nadmieńmy, że liczba ta dotyczy egzemplarzy zakupionych na Steamie, tymczasem grę można też znaleźć w sklepie GOG.com, korzystającym z własnego klienta GOG Galaxy. Co prawda, nie mamy szczegółowych danych na temat sprzedaży z tego źródła, jednak wystarczy zajrzeć na listę bestsellerów, by zobaczyć trzy edycje Divinity: Original Sin II w pierwszej piątce najczęściej kupowanych produkcji. Gwoli ścisłości trzeba dodać, że jako „nabywców” Steam najpewniej traktuje też uczestników kampanii na Kickstarterze (którzy otrzymali swój egzemplarz w podziękowaniu za wsparcie twórców) oraz, rzecz jasna, nabywców gry w ramach Wczesnego Dostępu (w którym tytuł był dostępny od zeszłego roku).

Jeśli ponad 300 tysięcy sprzedanych kopii nie robi na Was wrażenia, pozostaje jeszcze kwestia graczy. A dokładniej największej liczby osób grających w tym samym czasie, która dla kontynuacji Divinity: Original Sin na ten moment wynosi prawie 86 tysięcy. Nie jest to wynik na miarę największych hitów Steama, takich jak Playerunknown’s Battlegrounds (ponad 1,3 miliona graczy jednocześnie) czy Dota 2 (blisko 750 tysięcy osób na raz w grze), tyle że mówimy tu o produkcji bądź co bądź single player, z trybem sieciowym będącym jedynie dodatkiem, a nie główną atrakcją jak we wspomnianych tytułach. Wypada również zauważyć, że klasyczne RPG raczej nie są gatunkiem kojarzonym z rekordami sprzedaży czy popularności. Nawet tak uznany tytuł jak Pillars of Eternity zdołał dobić tylko do 30 tysięcy jednocześnie aktywnych użytkowników, a pierwsze Divinity: Grzech Pierworodny – do niecałych 22 tysięcy. W tej sytuacji wynik dwójki, nieznacznie tylko ustępujący lub wręcz przebijający takie tytuły, jak Rocket League, Paladins: Champions of the Realm czy ARK: Survival Evolved, to wybitny sukces niezależnego zespołu.

Divinity: Original Sin II przyciągnęło rekordową liczbę zainteresowanych. - Divinity: Original Sin II największym debiutem Larian Studios - wiadomość - 2017-09-18
Divinity: Original Sin II przyciągnęło rekordową liczbę zainteresowanych.

Powodzenie Divinity: Original Sin II z pewnością cieszy zespół Larian Studios, zwłaszcza po kłopotach poprzedzających premierę jedynki. Belgijski zespół próbował stworzyć tytuł de facto od 1997 roku, jednak rzeczywiste starania podjął dopiero po uniezależnieniu się od wydawców. W efekcie studio mogło pracować nad grą bez martwienia się o dotrzymanie z góry narzuconej daty premiery. Jednak nawet wtedy Larian potrzebowało kampanii na Kickstarterze, wsparcia sponsorów oraz zaciągnięcia pożyczki, by dokończyć swoją wymarzoną produkcję przy budżecie 4,5 miliona euro (z czego wkład własny wynosił 1,5 miliona euro). Na szczęście Divinity: Grzech Pierworodny okazało się ogromnym sukcesem, dzięki czemu twórcy mogą spać spokojnie, a gracze cieszyć się równie udaną kontynuacją.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej