autor: Marcin Skierski
DayZ - mnóstwo informacji o zmianach i nowościach. Cena gry wzrośnie
Dean Hall ze studia Bohemia Interactive opowiedział o wielu szykowanych zmianach i nowościach w samodzielnej wersji gry DayZ. Potwierdził również, że z czasem cena produkcji wzrośnie, ale obiecał ciągłe wsparcie nawet po premierze końcowego produktu.
Dean „Rocket” Hall, główny twórca DayZ, odpowiedział na forum Reddit na wiele pytań dotyczących samodzielnej wersji gry. Dzięki temu poznaliśmy kilka interesujących szczegółów na temat szykowanych zmian. Przede wszystkim Hall wypowiedział się o aktualnym stopniu zaawansowania dewelopingu DayZ. Jego zdaniem, obecna wersja alfa odpowiada w 20% jego wizji określającej, jak gra powinna ostatecznie wyglądać. Stwierdził jednocześnie, że za ok. pół roku tytuł stanie się grywalny i wyposażony w najważniejsze funkcje, choć nawet wtedy będzie wciąż daleko do premiery pełnej wersji. Zapytany o to, czy gra jest warta zakupu już teraz odpowiedział, że zalecałby poczekać jeszcze co najmniej miesiąc. Przez ten czas cena się nie zmieni, a wprowadzone zostaną zmiany znacznie uatrakcyjniające rozgrywkę.
Dean Hall potwierdził również, że do momentu premiery pełnej wersji przeprowadzonych zostanie kilka resetów postaci. Oznacza to, że wszelkie postępy dokonane przez graczy na pewnych etapach dewelopingu będą kasowane i zabawę trzeba będzie rozpoczynać niejako od nowa (wliczając w to zbieranie przedmiotów do globalnego ekwipunku). Ostatni reset jest przewidziany na premierę końcowego produktu, a więc nie wcześniej niż w 2015 roku.
Twórcy pracują nad znanym problemem „skakania po serwerach” w celu wzbogacenia się o nowy ekwipunek. Pierwsze zmiany już są wprowadzane i w przyszłym tygodniu doczekamy się eksperymentalnego patcha na testowych serwerach. Z kolei oficjalne wydanie stabilnej aktualizacji eliminującej ten problem to kwestia kilku tygodni.
Studio Bohemia Interactive udostępni wkrótce materiał wideo prezentujący działanie rzucanych przedmiotów, wliczając w to przede wszystkim granaty. Jak tylko do gry wprowadzonych zostanie więcej rodzajów broni, liczba spawnujących się pukawek militarnych drastycznie się zmniejszy. W tej chwili na mapie pojawia się ich dość dużo, ale twórcy chcą sprawić, by były „niewiarygodnie rzadkie”.
Wśród najbliższych planowanych usprawnień dla DayZ wymienić można polowanie, urządzanie obozowisk, strzelanie z łuku i dostęp do pojazdów. Nie wiadomo, kiedy to wszystko trafi do gry, ale są to w tej chwili priorytetowe elementy rozgrywki dla dewelopera. Twórcy już teraz pracują też nad poprawieniem fizyki, a przede wszystkim wdrożeniem efektu szmacianej lalki (tzw. Ragdoll). Za to wprowadzenie mechaniki baz zajmie całemu zespołowi o wiele więcej czasu. Nieco wcześniej możemy liczyć na udostępnienie barykad do zastawiania przejść.
W późniejszej fazie dewelopingu w grze pojawią się również specjalne misje z odpowiednimi wytycznymi do wykonania. Jest to jednak jedna z późniejszych kwestii do przygotowania, bo najpierw twórcy chcą skupić się na dopracowaniu głównego trzonu zabawy. Z mniej istotnych usprawnień warto wspomnieć jeszcze o lepszej komunikacji głosowej. Nie chodzi tu tylko o wyższą jakość dźwięku, ale też o reagowanie zombiaków na głosy graczy, czy dodanie animacji mówiącej postaci (mimika twarzy i poruszanie ustami).
Dean Hall uspokaja, że nawet po wydaniu końcowego produktu gra będzie wspierana i twórcy wciąż będą pracować nad kolejnymi aktualizacjami. Tworzenie DayZ to długi proces i ostatnie doniesienia mówiły o tym, że beta gry ukaże się najwcześniej pod koniec bieżącego roku. Oznaczałoby to, że na premierę końcowego produktu poczekamy co najmniej do 2015 roku. Deweloper potwierdził też, że z czasem cena gry wzrośnie.
DayZ to samodzielna wersja niezwykle popularnego moda o tym samym tytule. W wyniku dużego sukcesu darmowej modyfikacji do strzelaniny ArmA II z dodatkiem Operation Arrowhead, twórcy zdecydowali się wydać swój twór w formie oddzielnego produktu. W DayZ chodzi przede wszystkim o przetrwanie w świecie, w którym zagrożeniem są nie tylko zombie, ale przede wszystkim pozostali gracze.
- DayZ – poradnik do gry
- Zapowiedź – Testujemy wersję alfa gry DayZ – survival, sandbox, zombie i zgniłe owoce
- Zapowiedź – Graliśmy w DayZ – od moda do Army do samodzielnej gry