Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 23 listopada 2020, 18:00

autor: Karol Laska

Czy Wiedźmin 3 to polska gra? UJ sprawdzi to za 670 tysięcy złotych

Uniwersytet Jagielloński otrzymał od Narodowego Centrum Nauki około 670 tysięcy złotych na realizację projektu badawczego o polskich grach wideo. Obiektem naukowym będą takie tytuły jak Wiedźmin 3: Dziki Gon czy This War of Mine.

Narodowe Centrum Nauki ogłosiło wyniki konkursu OPUS 19, w którym udział brali przedstawiciele największych polskich uniwersytetów. Mieli oni zaprezentować konkretne pomysły na badania w kontekście wielu różnych dziedzin nauki. Jedna z propozycji dotyczyła między innymi groznawstwa i wyszła od Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, a konkretnie dr. hab. Tomasza Zbigniewa Majkowskiego. Obiektem dociekań ma być kwestia „polskości” polskich gier wideo – NCN przyjęło pomysł ze sporym entuzjazmem i przeznaczyło na jego rozwój prawie 670 tysięcy złotych, czego potwierdzenie znajdziecie na zrzucie ekranu poniżej.

Dowód na dofinansowanie projektu.

Tytuł projektu to „Polskie gry wideo? Kultury grania i branża gier w kontekście narodowym”. Jeżeli nie do końca rozumiecie jeszcze, na czym zamierzają skupić się uczeni z Uniwersytetu Jagiellońskiego, to koniecznie zapoznajcie się z treścią przygotowanego przez nich abstraktu. Oto najważniejsze założenia badań:

Dlatego chcąc ustalić, czym są w istocie „polskie gry wideo” przebadamy kompleksowo polską kulturę grania. Sprawdzimy, jakie elementy gier wyprodukowanych przez studia znajdujące się w Polsce nawiązują do narodowej kultury, zarówno na poziomie narracji i estetyki, jak w mechanice rozgrywki. Zbadamy, jakie gry nazywane są polskimi przez graczy polskojęzycznych i które posiadają tę etykietę w globalnym obiegu anglojęzycznym. Przyjrzymy się realiom produkcji gier w Polsce, zbadamy pracujące nad nimi zespoły oraz sposoby marketingu i dystrybucji. Wreszcie, opiszemy polską kulturę grania na szerszym tle kulturowym, badając jej historię i konteksty by określić, jakie warunki kulturowe odpowiadają za sukces polskiej branży gier i dzięki jakim czynnikom gry mogły stać się naszą narodową specjalnością. W ten sposób przyczynimy się nie tylko do lepszego zrozumienia, czym są gry polskie, ale zbudujemy spójne narzędzia teoretyczne i metodyczne do badania narodowych kultur grania w ogóle.

W streszczeniu pomysłu na pracę przeczytamy chociażby o przypadku Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. Bo czy możemy nazwać produkcję firmy CD Projekt Red dziełem w stu procentach polskim, skoro pracowali przy niej również deweloperzy z innych krajów? Czy pierwsza część „Wieśka” jest wytworem narodowej kultury, jeśli została stworzona na silniku kanadyjskiego studia BioWare? I czy można uznać This War of Mine za sukces naszego kraju, pomimo tego, że tytuł czerpie garściami z „tragicznej historii Bałkanów”? Odpowiedzi na te i inne pytania poznamy, gdy tylko dr hab. Majkowski wraz ze swoją grupą badawczą przeprowadzi pomyślnie projekt.

Karol Laska

Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

więcej