autor: Michał Kułakowski
Czy twórca Minecrafta sfinansuje produkcję gry Psychonauts 2
Markus "Notch" Persson, twórca gry Minecraft, zaskoczył graczy swoim wpisem na twitterze, w którym oferuje pomoc przy produkcji gry Psychonauts 2. Adresatem tej propozycji jest Tim Schafer ze studia Double Fine, który odpowiadał za powstanie pierwszej części tytułu.
Niespełna kilka godzin temu Markus "Notch" Persson, twórca gry Minecraft i właściciel studia Mojang, zaskoczył graczy wpisem na twitterze. Jest on niczym więcej, jak ofertą pomocy w produkcji drugiej części platformówki Psychonauts. Post był odpowiedzią na wywiad, którego serwisowi DigitalSpy udzielił Tim Schafer, założyciel studia Double Fine, w którym powstał tytuł. W rozmowie, Schafer wyjawił, że bardzo chciałby zająć się produkcją kontynuacji Psychonauts, jednakże na przeszkodzie stoi brak odpowiednich funduszy. Jak mówi:
Na Twitterze dostaje codziennie mnóstwo pytań o drugą część Psychonauts. Naprawdę chciałbym się nią zająć. Próbowałem jednak wielokrotnie zwracać się w tej sprawie do różnych wydawców, ale żaden na razie nie był zainteresowany finansowaniem projektu. Ponieważ fani nie zawsze zdają sobie sprawę z tego jak działa branża i nie widzą różnicy pomiędzy deweloperem a wydawcą, trudno czasami wytłumaczyć im całą sytuację. Jednym słowem, chciałbym zrobić tę grę, ale najpierw muszę przekonać kogoś, by powierzył mi kilka milionów dolarów. To wszystko.
Wszystko wskazuje na to, że propozycja Notcha jest całkiem poważnym zobowiązaniem, które być może będzie wiązało się z przekazaniem dużej sumy pieniędzy. Niedługo po publikacji pierwszego wpisu Notch potwierdził, w odpowiedzi na pytanie serwisu Rock Paper Shotgun, że podchodzi do oferty jak najbardziej serio.
Na razie nie znamy oficjalnej odpowiedzi Double Fine. Czy Psychonauts 2 rzeczywiście może ujrzeć światło dzienne przy finansowym wsparciu ze strony Mojang? Jak najbardziej! Sukces Minecrafta sprawił, że firma Notcha posiada wystarczający potencjał by pomóc w produkcji nie jednego, a wielu tytułów. Co zresztą już czyni, ponieważ jej strategią stało się wyszukiwanie i wspieranie niezależnych deweloperów oraz twórców gier. Notch wydaje się być dużym fanem pierwszej części gry Schafera, a współpraca z tym utytułowanym twórcą byłaby zapewne dla niego sporą frajdą i przyjemnością, połączoną z dosyć ryzykowną inwestycją.
Gra Psychonauts została pierwotnie wydana w 2005 roku, lecz pomimo wyjątkowo pozytywnych recenzji i ciepłego przyjęcia przez krytyków, ta trójwymiarowa platformówka sprzedała się w niewielkiej liczbie egzemplarzy i trudno było nazwać ją dużym sukcesem finansowym. Ostatecznie podzieliła los, który spotkał chociażby Beyond Good & Evil. Stała się kultowym tytułem dla wąskiej rzeszy fanów, którzy przez lata stworzyli zaangażowaną społeczność liczącą na powstanie jej kontynuacji. Mimo tego, że przez lata Schafer wyrażał chęć stworzenia sequela, formalnie nie było to możliwe, bo prawa do jego produkcji nie znajdowały się w posiadaniu Double Fine. Zmieniło się to dopiero niespełna rok temu, kiedy studiu udało się je wreszcie odzyskać. Zaowocowało to specjalnym patchem dla steamowej edycji gry, poprawiającym niektóre błędy i dodającym obsługę osiągnięć, a także premierą nowej wersji tytułu przeznaczonej dla komputerów firmy Apple.
Samo Double Fine zmieniło się też bardzo od czasu premiery Psychonauts. Firma na koncie ma już wiele interesujących tytułów, takich jak Brutal Legend, Stacking czy Costume Quest, zawierających wiele oryginalnych pomysłów i idei. Obecnie w studiu pracuje równocześnie kilka niezależnych od siebie zespołów, co znacząco ułatwiłoby pracę nad ewentualnym sequelem Psychonauts.