COVID zaszkodził rynkowi gier w 2021 roku; 2022 może być rekordowy
Dzięki pandemii 2020 rok był rekordowy dla branży gier. Natomiast w tym roku koronawirus jej wyjątkowo zaszkodził. Wszystko za sprawa licznych opóźnień w produkcji.
- pandemia spowodowała opóźnienia wielu dużych gier,
- w rezultacie wyniki sprzedaży w 2021 roku są rozczarowujące,
- kumulacja premier ma szansę uczynić 2022 rok rekordowym.
Serwis Gamesindustry.biz opublikował ciekawy artykuł bazujący na danych grupy analitycznej Global Sales Data. Dotyczy on wpływu koronawirusa na rynek gier i wychodzi na to, że jest on mocno negatywny. O ile w 2020 r. pandemia wywindowała wyniki branży do rekordowych poziomów, tak 2021 rok jest znacznie gorszy z powodu dużych opóźnień premier.
Koronawirus sprawił, że gramy więcej. W ubiegłym roku skorzystały na tym produkcje, które w momencie wybuchu pandemii były już na ukończeniu. Jednocześnie wymogi sanitarne i przestawianie się na pracę zdalną spowolniły proces tworzenia nowych tytułów i dlatego w 2021 roku było niewiele dużych premier.
Czego dotyczą dane:
Global Sales Data zebrało dane o sprzedaży pudełkowej z 23 krajów, głównie europejskich, w tym Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Danii, Norwegii, Szwecji, Islandii, Finlandii, Włoch, Belgii, Holandii i Luksemburga. Natomiast cyfrowe wyniki pochodzą z 49 krajów i uzyskane zostały z serwisów PlayStation Store, Xbox Store, Nintendo Switch eShop oraz Steam
Podane poniżej liczby obejmują wyniki tylko z tych rynków.
W państwach objętych badaniami Global Sales Data od 1 stycznia do końca sierpnia 2019 r. sprzedano 31 mln pudełek z grami oraz 26,7 mln egzemplarzy cyfrowych. W 2020 r. wyniki te wzrosły odpowiednio do 33 mln oraz 45,3 mln. Natomiast w tym roku zanotowano duże spadki – w przypadku wersji pudełkowych do 28 mln, a cyfrowych do 34,5 mln. Powodem są opóźnienia dużych premier oraz fakt, że wydawcy ograniczyli akcje promocyjne.
Wiele z gier, które miały zadebiutować w pierwszej połowie roku, zaliczyło wielomiesięczne poślizgi. Wcześniejsze premiery takich tytułów, jak Deathloop, Far Cry 6. Kena: Bridge of Spirits, Back 4 Blood, New World czy zwłaszcza Halo Infinite, wzmocniłyby przychody branży za cały rok. Do tego dochodzi masa produkcji, które opóźniono na 2022 r., choćby Horizon Forbidden West, Gotham Knights, Hogwarts Legacy, God of War: Ragnarok, Ghostwire Tokyo, Gran Turismo 7, Tom Clancy's Rainbow Six: Extraction, Dying Light 2, The Lord of the Rings: Gollum, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, The King of Fighters XV czy Lego Star Wars: The Skywalker Saga.
Chcesz się dowiedzieć więcej o powodach opóźnień? Jeśli tak, to polecamy nasz artykuł w tym temacie:
W tym roku było po prostu mniej dużych premier niż w 2020 r. Dobrze ilustruje to zestawienie pięciu najlepszych debiutów w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia w 2020 i 2021 roku.
Najlepsze debiuty w 2020 i 2021 roku
2020 rok:
# | Gra: | Sprzedaż pudełkowa w pierwszym tygodniu od premiery: |
1. | 818 000 egzemplarzy | |
2. | 513 000 | |
3. | 321 000 | |
4. | 269 000 | |
5. | 153 000 |
2021 rok:
# | Gra: | Sprzedaż pudełkowa w pierwszym tygodniu od premiery: |
1. | 292 000 egzemplarzy | |
2. | 249 000 | |
3. | 189 000 | |
4. | 138 000 | |
5. | 122 000 |
Jak widać, najlepszy debiut tego roku nie trafiłby nawet do pierwszej trójki w 2020 r. W sumie top 5 w tym roku w pierwszym tygodniu uzyskało wyniki sprzedaży o 52% niższe niż top 5 ubiegłego roku.
Branży pomogły premiery nowych konsol, ale efekt ten został ograniczony przez mniejszą liczbę dużych premier. W okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2021 roku sprzedano 1,9 mln egzemplarzy pudełkowych gier na PlayStation 5 oraz 0,4 mln na Xboksa Series X/S.
Wyśmienicie radzi sobie jedynie Nintendo Switch – we wspomnianych ośmiu miesiącach gracze zakupili 13,5 mln pudełkowych egzemplarzy gier na tę konsolę przenośną, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. PlayStation 4 zaliczyło spadek o 37% (do 9,3 mln), Xbox One – o 46% (do 1,7 mln), a PC – o 52% (do 0,9 mln).
W okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2021 roku największym bestsellerem było Super Mario 3D World + Bowser's Fury. Jest to jedyna produkcja w top 10, która zadebiutowała w tym roku.
2022 rok zapowiada się rekordowo
Wszystkie te opóźnienia powodują, że w 2022 r. nastąpić powinna kumulacja premier. Zwłaszcza pierwsza połowa roku ma zapewnić znacznie więcej dużych debiutów niż zwykle. Dlatego analitycy spodziewają się, że branża ustanowi nowe rekordy sprzedaży.