Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 marca 2025, 10:50

Autor Stardew Valley Expanded pracuje nad nowym projektem. Ambitne Castle Village ma prześcignąć znakomitego poprzednika

Po ogromnej aktualizacji popularnego moda do Stardew Valley jego twórca skupia się na pracy dla dewelopera gry oraz następnej, jeszcze bardziej ambitnej modyfikacji.

Źródło fot. FlashShifter / Eric Barone.
i

Baldurska wioska to nie wszystko, na co mogą liczyć fani Stardew Valley. Twórca wielkiej modyfikacji do dzieła Erica „ConcernedApe” Barone’a pracuje nad nowym, jeszcze bardziej ambitnym projektem.

Moder znany pod pseudonimem FlashShifter zyskał spory rozgłos wśród fanów rolniczego symulatora życia. To zasługa głównie moda Stardew Valley Expanded, który – zgodnie z nazwą – znacznie rozszerza tę skądinąd pokaźną produkcję.

Projekt celował w nostalgię: jego twórca chciał, by weterani SV poczuli się tak, jak gdyby zaczynali swoją przygodę z oryginalnym tytułem. W tym pomogły także późniejsze aktualizacje, które modyfikacja otrzymywała przez ostatnie kilka lat.

O powodzeniu projektu świadczy nie tylko ogromna popularność Stardew Valley Expanded w serwisie Nexus Mods (z którego mod pobrało ponad 3 miliony unikalnych użytkowników). FlashShifter pomógł nawet przy wielkiej aktualizacji 1.6 podstawowej gry.

  1. Stardew Valley Expanded w serwisie Nexus Mods

Nie 2.0, a 2 projekty twórcy Stardew Valley Expanded

Jednakże nawet takie de facto oficjalne zatrudnienie nie zakończyło moderskiej kariery internauty. Przeciwnie, FlashShifter zamierza przebić swoje największe dzieło za sprawą Castle Village.

Projekt (zapowiedziany już kilka lat temu i opóźniony) początkowo miał być częścią kolejnej aktualizacji 2.0 do SV Expanded. Jednakże ostatecznie autor uznał, że lepiej wydzielić tę „zamkową” część jako osobną modyfikację. Dlatego też nowości z wersji 2.0 ostatecznie trafiły do SVE w łatce 1.15, która zadebiutowała w październiku 2024 roku.

Jak to ujął FlashShifter w wywiadzie dla Nexus Mods, Castle Village jest jeszcze bardziej ambitnym przedsięwzięciem niż SVE. Projekt wprowadzi nowe miasto z unikalną architekturą, „dziesiątkami” NPC oraz magicznymi artefaktami i lochami inspirowanymi serią The Legend of Zelda (rzecz jasna z bossami). Do tego mod otrzyma własną ścieżkę dźwiękową, która podkreśli unikalny klimat Castle Village. Być może właśnie ten styl – mający znacznie różnić się do tego, co oferuje Stardew Valley i SVE – jest powodem wydzielenia tej zawartości ze Stardew Valley Expanded 2.0 (czy też 1.15).

Haunted Chocolatier bez modów od twórcy SVE

Castle Village nie ma jeszcze daty premiery. Twórca potwierdził jedynie, że debiut tego moda przeloży się na zaktualizowanie Stardew Valley Expanded do wersji 2.0, aczkolwiek będą to tylko poprawki tzw. backendu gry (via FlashShifter w serwisie Reddit).

To sporo pracy jak na de facto jednego twórcę, do tego wspomagającego dewelopera podstawowej gry. Jednakże FlashShifter wyraźnie nie żałuje czasu poświęconego na rozwijanie SV, tak modami, jak i oficjalnie. W wywiadzie napomknął bowiem, że praca nad jego ulubioną grą była „najcenniejszym doświadczeniem” w jego życiu. (Nie mówiąc o tym, że moder był wówczas w niewesołej sytuacji i pilnie potrzebował pracy).

Amerykanin nie omieszkał podziękować też innym fanom Stardew Valley za wsparcie jego pracy oraz, rzecz jasna, Ericowi Barone’owi. Jednocześnie podkreślił, że obecnie nie planuje tworzenia modyfikacji do następnej gry ConcernedApe’a: Haunted Chocolatier, jako że skupia swoje wysiłki na pracy dla dewelopera oraz nad Castle Village.

  1. Stardew Valley 1.6 przynosi tyle nowości, że wygląda w moich oczach jak darmowe DLC
  2. Stardew Valley – poradnik do gry

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej