Forza nadrabia duże zaległości, Assetto Corsa Evo wyjeżdża w otwarty świat - Motoprzegląd Drauga
Po premierze TDU: Solar Crown świat gier wyścigowych nieco przycichł. Czekając na debiut Assetto Corsy Evo oraz wielkie aktualizacje The Crew Motorfest i Automobilisty 2, możemy cieszyć się m.in. nową zawartością dodawaną do Forzy Horizon 5 i Motorsport oraz kilkoma małymi premierami.
Świat gier wyścigowych znów wkroczył w fazę oczekiwania na wielkie premiery. Otrząsnąwszy się z wrażeń – niestety przykrych – których dostarczyło Test Drive Unlimited: Solar Crown, wypatrujemy następnych tytułów mających potencjał przeobrazić cały krajobraz gatunku. Obecnie ta rola przypada Assetto Corsie Evo, która będzie napędzać naszą wyobraźnię do startu wczesnego dostępu (16 stycznia), potem zwrócimy zapewne uwagę ku Forzie Horizon 6 majączej na (nomen omen) horyzoncie. Po drodze oczywiście nie zabraknie innych niosących się echem wydarzeń – kilka z nich opisuję poniżej, podsumowując motowieści z ostanich trzech tygodni.
AC Evo na pierwszych gameplayach
Dwa tygodnie temu studio Kunos Simulazioni zaczęło wreszcie pokazywać Assetto Corsę Evo w akcji (poniżej zamieściłem przykładowy gameplay). Dowiedzieliśmy się przy tej okazji wielu interesujących rzeczy o grze – wypisałem je w osobnej wiadomości:
Dla mnie najważniejszą nowiną – obok ogłoszenia trybu singleplayer z systemem progresji na wzór Gran Turismo czy Forzy Motorsport – jest ta, że twórcy tym razem nie ograniczają się do zamkniętych torów. Ktoś wreszcie zwrócił uwagę, iż na takie obiekty składają się nie tylko właściwe pętle, na których rozgrywane są wyścigi, ale też siatka wewnętrznych i zewnętrznych dróg – i to wszystko razem ma zostać nam udostępnione w AC Evo.
Jeszcze nie wiadomo, jak dokładnie będzie to działało i jak rozległe będą autentyczne mapy, ale można założyć, że gra zapewni nam przynajmniej namiastkę „sandboksowych” doznań – tak samo jako pierwsza Assetto Corsa z modami (opcji włączenia ruchu drogowego też nie zabraknie). A biorąc pod uwagę, że dostaniemy szansę zwiedzenia miejsc tak znanych i malowniczych jak chociażby górzysty region Eifel w Niemczech, w którym mieści się tor Nurburgring… W tej sytuacji zupełnie nie przeszkadza mi mała liczba lokacji (będzie ich najwyżej kilka na start wczesnego dostępu w połowie stycznia).
Forza Motorsport ma drift i Mustangi
Jeszcze nie zdążyłem zreferować w Motoprzeglądzie najnowszej aktualizacji Forzy Motorsport – wypuszczonej prawie trzy tygodnie temu – a za rogiem już mamy następną. Tak, studio Turn 10 narzuciło sobie forsowny rytm pracy na jesień… i utrudniło mi pisanie tego artykułu podsumowującego pierwszy rok rozwoju gry, który zapowiadałem jakiś czas temu.
Tempo jest tym bardziej zaskakujące, że Aktualizacja 13 była największym zrzutem zawartości od premiery gry. Przyniosła tryb driftingowy, tor Sunset Peninsula w pięciu wariantach (ukłon w stronę fanów pierwszych odsłon serii) i aż dwanaście samochodów – w tym dziewięć wariantów Forda Mustanga (ciekawostka: to więcej niż zawiera całe Gran Turismo 7), od kultowego Shelby’ego GT 500 z 1967 r., przez niedoceniany model czwartej generacji sprzed liftingu, po najnowszą odmianę Dark Horse.
Dla mnie najważniejsze jest jednak to, że Challenge Hub nadal dostarcza nam dodatkowych zajęć, urozmaicając ściganie się samo w sobie – a wyzwania przygotowane na październik są wyraźnie ciekawsze od tych z września. Przy okazji łagodzi to mój ból spowodowany przez fakt, że ostatnimi czasy nowe zawody w trybie kariery mają tylko po jednym filmie wprowadzającym zamiast czterech (lub więcej). Wielka szkoda, te „intra” budowały naprawdę niezły klimat.
Po szczegóły na temat Aktualizacji 13 odsyłam do osobnej wiadomości:
Na marginesie: studio Turn 10 kontynuuje odsłanianie kulis produkcji gry. W najnowszym artykule pochyliło się nad dźwiękiem silników samochodów, przyznając, że ich jakość mogła pozostawiać trochę do życzenia. Twórcy przekonują jednak, że wdrożyli plan mający zaradzić tym problemom – jego częścią jest ponowne zatrudnienie Nicka Wiswella i Mike’a Caviezela, czyli weteranów, którzy pracowali nad udźwiękowieniem starszych odsłon Forzy Motorsport (w tym czwartej) oraz dwóch najnowszych Gran Turismo.
Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie Motoprzeglądy, zapraszam Was tutaj. Pod linkiem znajdziecie chronologiczną listę tekstów.
Forza Horizon 5 uzupełnia Porsche
W najnowszej aktualizacji Forza Motorsport uzupełniła ważny brakujący tryb rozgrywki (drift), tymczasem Forza Horizon 5 uzupełnia ważne braki wśród samochodów. W Serii 40, tj. między 8 listopada a 6 grudnia, dodane zostaną cztery modele Porsche 911 generacji 992, o które fani prosili już od wielu miesięcy. Dotyczy to zwłaszcza 911 GT3 RS, które już rok temu pojawiło się w Gran Turismo 7 i… No właśnie, to chyba nie przypadek, że Forza i The Crew dostają ten samochód dokładnie dwanaście miesięcy później, i to prawie w tym samym momencie.
Mam nadzieję, że również Forza Motorsport w najbliższej aktualizacji zostanie wzbogacona o Porsche 911 GT3 RS oraz wyścigowe 911 GT3 R (911 Turbo S też byłoby mile widziane). W innym wypadku gracze znowu będą głośno lamentowali… W każdym razie Seria 40 w FH5 przewiduje również inne atrakcje – po szczegóły na ich temat zapraszam do świeżej jeszcze, wczorajszej wiadomości:
Nie zwracajcie uwagi na nagłówek – aktualizacja nazywa się Horizon Track Day, ale jakiś śmieszek dobrał się do infografiki…Źródło: Playground Games.
The Crew Motorfest bliskie 5. sezonu
Zostało już tylko kilka dni do rozpoczęcia przełomowego piątego sezonu w The Crew: Motorfest (nastąpi to 6 listopada), w którym gra zostanie rozszerzona o drugą dużą wyspę i wiele innych nowości. W związku z tym studio Ivory Tower ujawnia kolejne szczegóły na temat aktualizacji.
Przede wszystkim twórcy przybliżyli działanie „prestiżowych biletów” (ang. Prestige Tickets), za które odblokujemy przegapione nagrody z poprzednich sezonów (samochody i przedmioty kosmetyczne). Wygląda na to, że gromadzenie tej nowej waluty zostanie okupione dość ciężkim grindem, polegającym na ponownym przechodzeniu już ukończonych playlist w trybie dowolnym (ang. custom) po 11 razy, przy użyciu pojazdów różnych klas. Dostaniemy za to skromne sumy biletów, takowe będą przyznawane okazjonalnie również w ramach Summit Contest i Custom Show.
Omówiono także tablicę rywali (ang. Rivals Board), którą odblokujemy po ukończeniu playlist Made in Japan Vol. 2 i/lub Chase Squad, dodawanych w piątym sezonie (ta druga zostanie udostępniona odpłatnie, jako część przepustki Year 2 Pass). Na tablicy znajdziemy 17 kierowców, których będziemy mogli wytropić w otwartym świecie w oparciu o wskazówki, a następnie – zależnie od playlisty – wyzwać na uliczny wyścig lub spróbować „zapuszkować”. Triumfy zostaną nagrodzone pięcioma samochodami w zmodyfikowanych wersjach (Rival Edition) – będą to Alfa Romeo Giulia, BMW M5 CS, DeLorean DMC-12, Pontiac GTO i auto-niespodzianka.
Ponadto przybliżono więcej zmian typu „quality of life” (QoL) nadchodzących z piątym sezonem (obok zapowiedzianych wcześniej lusterek). Twórcy ułatwią zdobywanie legendarnych części do aut poprzez łączenie ze sobą komponentów niższej jakości, a bonusy za zakładanie zestawów tych podzespołów zostaną podzielone na dwa progi (połowiczna premia za trzy elementy kompletu i pełna za siedem). Będziemy mogli też podejrzeć części zamontowane w poszczególnych maszynach wprost z listy pojazdów.
The Crew Unlimited bliskie ukończenia
Pojawił się nowy raport z postępów prac nad projektem zwanym roboczo The Crew Unlimited (na discordowym serwerze o tej samej nazwie), tj. emulatorem serwera, który ma wskrzesić The Crew w wersji offline (rozgrywka online jest w dalszych planach). Moderzy chcą udostępnić wstępną wersję swojego dzieła do grudnia, choć zastrzegają, że mogą się nie wyrobić.
TCU przybierze postać launchera, w którym wskażemy miejsce instalacji gry, a następnie pobierzemy łatkę umożliwiającą rozgrywkę offline; będziemy mogli też zarządzać tam swoimi plikami zapisów. Mod zadziała zarówno z najnowszą wersją The Crew (tj. tą, na której wyłączono serwery pół roku temu), jak i ze starszymi.
Będzie też możliwe dalsze modyfikowanie gry – acz twórcy, zbadawszy wstępnie temat, zastrzegają, że możliwości w tym zakresie mogą być ograniczone. Na przykład próba poprawienia grafiki okaże się potencjalnie wielkim wyzwaniem, choć jest możliwe przywrócenie pewnych ustawień z wersji sprzed dodatku Wild Run, który dokonał znaczącego wizualnego liftingu produkcji w 2015 roku (rok po jej premierze).
Aha, i jeszcze jedna ważna informacja – finalnie projekt nie będzie nazywał się The Crew Unlimited. Jeszcze nie zdradzono jego oficjalnego tytułu.
Pure Rock Crawling – premiera 1.0
28 października z wczesnego dostępu na Steamie wyszła gra Pure Rock Crawling. Jest to symulator jazdy w terenie, stworzony przez naszego rodaka, Macieja Kuzianika. Spędził w early accessie sześć i pół roku i otrzymał w tym czasie ponad tysiąc recenzji, z czego 85% ma pozytywny wydźwięk. Gracze chwalą zaawansowaną symulację pracy opon czy zawieszenia, dzięki której wspinanie się terenówkami po skałach na otwartych mapach ma być bardzo przyjemne. Tytuł można obecnie kupić za 50,99 zł – jest to promocyjna cena, obniżona o 25% do 11 listopada.
Motokurier (RS, NFS, BeamNG, LMU)
- Polski Rennsport otrzymał aktualizację 1.11 z nowym samochodem i trasą. Tym pierwszym jest Aston Martin Vantage GT3 w najświeższym wcieleniu (jeszcze nieobecnym w konkurencyjnych tytułach), a tą drugą Crest Da Cauras – bardzo urokliwa fikcyjna 10-kilometrowa pętla w szwajcarskich Alpach, której nie powstydziłoby się Gran Turismo, opracowana przez modera Nukedrop. Update dodał też cykl dobowy na torze Hockenheim i zmodernizował silnik do wersji Unreal Engine 5.4.4. Na stronie gry znajduje się pełna lista zmian.
- Need for Speed Unbound został wydany w nowej edycji: Ultimate Collection. Jest to pakiet mieszczący grę i całą popremierową zawartość, łącznie z tą, która zostanie wypuszczona w nieogłoszonej jeszcze aktualizacji Vol. 9. Wygląda więc na to, że będzie to ostatni duży update i po dwóch latach studio Criterion Games zakończy aktywny rozwój tego tytułu. Posiadacze „podstawki” mogą kupić też Ultimate Collection Upgrade.
- Twórcy BeamNG.drive najwyraźniej dodadzą przedwojenny samochód w następnej aktualizacji. Tak sugeruje najnowszy post z cyklu #TeaserTuesday, opublikowany w tym tygodniu na platformie X.
- Le Mans Ultimate otrzymało kolejną mniejszą aktualizację, w której głównie wprowadzono różnorakie poprawki sztucznej inteligencji (związane np. z sytuacjami, gdy zachowywała się zbyt agresywnie lub zbyt zachowawczo), a także trybu kooperacji czy toru COTA i wybranych pojazdów. Na Steamie znajduje się pełna lista zmian.
- Twórcy RaceRoom Racing Experience potwierdzili, że dodadzą do gry drifting – nastąpi to w 2025 roku. Tymczasem wypuścili dwie mniejsze łatki jedna po drugiej, w których m.in. odświeżyli wygląd torów Hungaroring i Salzburgring, dodali „eksperymentalną trawę 3D” w wybranych lokacjach, a także poprawili wydajność gry i sztuczną inteligencję.
- Twórcy Expeditions: A MudRunner Game zmienili „mapę drogową”, opóźniając nową zawartość na rzecz ulepszania gry. Drugi sezon przełożono aż na 27 lutego, a czekając na niego, wypróbujemy dwie duże aktualizacje. Pierwsza ukaże się 12 listopada i m.in. doda pojazd KHAN 317 Sentinel, pozwoli odstawić maszynę po naprawie (ang. recovery) do dowolnej bazy (nawet w innej lokacji), ułatwi kolejne etapy eksploracji obszarów, uzupełni mapę o kompas i wzniesione mosty oraz wprowadzi nowy schemat sterowania na padzie na wzór SnowRunnera.
- Polskie #DRIVE Rally dostało pierwszą aktualizację z nową zawartością (0.5.2.1). Dodano w niej samochód The Geneve 1975 (Porsche 911), a także zaimplementowano kamerę pościgową zawieszoną wysoko nad autem, wycofano kary za potrącanie elementów otoczenia (np. płotków, taśm) i rozmieszczono bariery z opon na zakrętach, by zapobiec ich ścinaniu.
- MXGP 24: The Official Game ma datę premiery – 28 listopada (na PC, PS5 i XSX/S). Ujawniając ją, studio KT Racing pokazało pierwszy gameplay (poniżej), a także rozpoczęło przyjmowanie preorderów – gra kosztuje 259 zł w PS Store i 277,49 zł w sklepie Xboxa (jeszcze nie ma opcji zakupu na Steamie). Będzie dostępna z polskimi napisami. Poznaliśmy również wymagania sprzętowe – sprawdzicie je u nas w Encyklopedii.
- Twórcy gry PISTA Motorsport opublikowali plan rozwoju we wczesnym dostępie (rozpoczętym w sierpniu). Przed końcem roku mamy otrzymać rajdy i wyścigi równoległe wraz z czterema trasami i pojazdami (w tym argentyńską Formułą 2). 2025 rok przyniesie najpierw wyścigi z AI i deszczową pogodę, a potem tryb kariery i sieciowy multiplayer (łącznie z ośmioma trasami i pojazdami). W 2026 roku nastąpi jakoby premiera wersji 1.0 ze wsparciem dla modów, po czym twórcy będą dalej wypuszczać aktualizacje i DLC (dzięki, Overtake).
- MudRunner VR pojawił się na Steamie 23 października. Od tego czasu zebrał zaledwie 29 recenzji, a spośród nich tylko 13 (45%) opatrzono kciukiem w górę. Gracze widzą w tej grze duży potencjał, ale wielu nie może mu wybaczyć licznych błędów, marnej optymalizacji i braku wsparcia dla kierownic. Tytuł kosztuje 79,90 zł.
- Hot Wheels Monster Trucks: Stunt Mayhem to kolejna mała motopremiera ostatnich tygodni. Gra zadebiutowała 18 października na PC, PS5, XSX/S, PS4, XOne i Switchu. Na Steamie dorobiła się w tym czasie… pięciu recenzji (w tym trzech pozytywnych). Byłoby może więcej, gdyby nie kosztowała 184,99 zł – ale zaporowa cena to już tradycja dla pozycji wydawanych przez GameMill Entertainment.
Okienko na Tor Poznań
Skoro profesjonalny motorsport już nie korzysta z Toru Poznań w tym roku, przez jesień i zimę obiekt będzie należał do amatorów – czyli przede wszystkim do uczestników imprez z cyklu SuperOES. Podczas ubiegłotygodniowej edycji mieliśmy piękną pogodę i mniej więcej setkę startujących samochodów, w tym rajdową śmietankę w postaci starego Subaru Legacy, po kilku generacji Imprezy i Lancera oraz Toyoty GR Yaris (a także umiejących się bawić posiadaczy BMW – dowód poniżej). Następne takie wydarzenie odbędzie się 16 listopada. Zapraszam, wstęp dla publiczności jest bezpłatny.