autor: Janusz Guzowski
Ashes of the Singularity zadebiutowało na PC – coś więcej niż technologiczny benchmark?
Na rynku ukazała się utrzymana w klimatach science-fiction strategia Ashes of the Singularity studia Stardock Corporation. Produkcja jest jednym z pierwszych tytułów wykorzystujących potencjał bibliotek DirectX 12. Pierwsze recenzje wskazują, że oprócz technologicznego benchmarku dostaliśmy też bardzo udaną grę.
Dziś na komputerach osobistych zadebiutowała zapowiedziana blisko rok temu strategia osadzona w klimatach science fiction – Ashes of the Singularity. Tytuł został wyprodukowany przez studio Stardock, znane głównie z serii Galactic Civilizations. Gra była pierwszym ogłoszonym projektem korzystającym z bibliotek DirectX 12, co miało pozwolić na implementację nieosiągalnych wcześniej rozwiązań.
- Deweloper: Stardock
- Gatunek: RTS
- Platforma sprzętowa: PC
W sieci pojawiły się już pierwsze recenzje, jednak jest ich jeszcze zbyt mało, by wyciągnąć bardziej ogólne wnioski co do poziomu produkcji. Serwis PCGamesN wystawił grze ocenę 9/10. Redaktor podkreślił zdumiewającą oprawę graficzną i dźwiękową, ale oprócz tego bardzo pozytywnie ocenił samą mechanikę rozgrywki. Jego zdaniem Ashes of the Singularity jest czymś znacznie więcej, niż tylko klonem takich gier jak Supreme Commander czy Total Annihilation, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę potencjał, jaki mogą nieść ze sobą rozszerzenia czy tworzone przez użytkowników mody. Z kolei portal IGN przyznał tytułowi 7,7 na 10 możliwych punktów. Recenzentowi spodobał się rozmach bitew i mocno taktyczny charakter misji, w którym bardziej liczy się przewidywanie posunięć przeciwnika niż szybkość klikania myszką. Mimo to w jego opinii fabuła gry jest płytka, a kampanię dla pojedynczego gracza przechodzi się raczej jak ciąg misji szkoleniowych, niż jak prawdziwe wyzwanie; to zapewnia tryb multiplayer. Także poziom graficzny zdaniem redaktora nie jest wcale aż tak zaawansowany, a to z uwagi na mało zróżnicowane mapy.
Recenzje Steam są w większości pozytywne. Gracze wskazują, że oprócz pokazu możliwości DirectX 12 gra broni się także sama – jako strategia wymagająca bardziej taktycznego planowania niż klasyczne tytuły RTS. Jako wady wymienia się niewielkie zróżnicowanie jednostek (np. brak maszyn pływających) i dostępnych warunków zwycięstwa misji, co jednak może zostać poprawione za pomocą modów i rozszerzeń. Część użytkowników podkreśla też wysoki poziom trudności, w szczególności dla osób przyzwyczajonych do pozycji stawiających raczej na szybkość reakcji.
Wymagania sprzętowe
Wymagania sprzętowe gry Ashes of the Singularity przedstawiają się następująco:
Minimalne wymagania sprzętowe
- Procesor: Quad Core
- Karta grafiki: NVidia GeForce 660 / AMD R7 360 lub lepsza
- RAM: 6 GB
- System operacyjny Windows 7 / 8.1 / 10 (64-bit)
- Inne: rozdzielczość ekranu 1600x900, szybkie łącze internetowe
Zalecane wymagania sprzętowe
- Procesor: i5 lub równoważny
- Karta grafiki: Geforce GTX 970 / Radeon R9 390 lub lepsza
- RAM: 16 GB
- System operacyjny Windows 10 (64-bit)
- Inne: rozdzielczość ekranu 1920x1080, szybkie łącze internetowe
Gra ukazała się na komputerach osobistych z systemem operacyjnym Windows, planowane są jednak również wersje na MacOS, SteamOS oraz Linuksa.
Akcja Ashes of the Singularity toczy się w odległej przyszłości, w czasach, gdy ludzka cywilizacja w niczym nie przypomina już dzisiejszej. Po nastaniu osobliwości (ang. singularity), czyli zaproponowanego przez futurologa Raymonda Kurzweila teoretycznego momentu w historii, w którym krzywa postępu technologicznego staje się prawie pionowa, ludzie porzucili biologiczne ciała, przenosząc swoją świadomość do systemów elektronicznych. Jednocześnie odpowiedzialna za nastanie osobliwości świadoma sztuczna inteligencja o imieniu Haalee dała początek rasie maszyn, które nie są obciążone historią ewolucji biologicznej. Jak łatwo zgadnąć między tymi dwiema siłami dochodzi do konfliktu, a jego podłożem jest nowo odkryta substancja pozwalająca na tworzenie jeszcze bardziej zaawansowanych układów komputerowych. Cechą charakterystyczną gry jest imponująca skala starć. Podczas bitew na mapie może znajdować się nawet kilkadziesiąt tysięcy jednostek, a każda z nich jest wyposażona w odrębny moduł sztucznej inteligencji.