Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 czerwca 2019, 13:57

Alpha Protocol znika ze sprzedaży [Aktualizacja]

Z racji wygaśnięcia praw wydawniczych firmy SEGA, Alpha Protocol - szpiegowska gra RPG z 2010 roku - zniknęła ze sprzedaży na platformach cyfrowej dystrybucji. Wydawca ujawnił, że przyczyną było wygaśnięcie praw do wykorzystanej muzyki.

AKTUALIZACJA: Wygląda na to, że firma SEGA wciąż posiada prawa do marki Alpha Protocol. W odpowiedzi na informacje o tym, jakoby seria miała ponownie trafić w ręce Obsidian Entertainment, przedstawiciele wydawcy skontaktowali się z redaktorami kilku zagranicznych serwisów (np. Eurogamer) i ujawnili, że prawdziwym powodem zniknięcia gry z platform cyfrowej dystrybucji było wygaśnięcie praw do wykorzystanej muzyki. SEGA nadal ma jednak pełnię kontroli nad marką – co w zasadzie kończy rozważania na temat możliwej kontynuacji.

Jeśli mieliście w planach zakup Alpha Protocol, wydanej w 2010 roku gry RPG autorstwa studia Obsidian Entertainment (które później stworzyło m.in. Pillars of Eternity), mamy dla Was złą wiadomość. Produkcja zniknęła ze sprzedaży na Steamie, PlayStation Store oraz Xbox Marketplace – jak podaje serwis TechRaptor, przczyną jest wygaśnięcie praw wydawniczych firmy SEGA. Gracze, którzy już posiadają tytuł w swoich bibliotekach, nie mają się czego obawiać – nadal będą mogli z niego korzystać bez żadnych ograniczeń. W dodatku z racji powrotu praw do marki w ręce Obsidian Entertainment ponownie otwiera się kwestia ewentualnej kontynuacji.

  1. Recenzja gry Alpha Protocol
Alpha Protocol zdecydowanie posiadało swoje bolączki, ale gra tak czy inaczej jest przez niektórych graczy uważana za absolutnie kultową. - [AKTUALIZACJA] Alpha Protocol znika ze sprzedaży - wiadomość - 2019-06-20
Alpha Protocol zdecydowanie posiadało swoje bolączki, ale gra tak czy inaczej jest przez niektórych graczy uważana za absolutnie kultową.

Deweloperzy z tego zespołu chętnie powróciliby bowiem do Alpha Protocol. Sam szef studia, Feargus Urquhart, ujawnił w 2017 roku, że ekipa przygotowała 40-stronicowy dokument przedstawiający koncepcję na część drugą, w której zmienione miały zostać niektóre kluczowe mechaniki. Na drodze stanął jednak wydawca. SEGA nie chciała inwestować w kontynuację Alpha Protocol z prostego powodu – pierwsza odsłona nie spełniła jej wymagań finansowych. Przypomnijmy bowiem, że w momencie premiery dzieło Obsidian Entertainment, chociaż chwalone za ciekawy pomysł, nieliniową fabułę i wciągający scenariusz, było krytykowane za tradycyjne u tego studia niedopracowanie strony technicznej oraz kiepską sztuczną inteligencję. Te wady przełożyły się na niezbyt imponującą średnią ocen – 63/100 w serwisie Metacritic – która przyczyniła się do słabej sprzedaży.

Na przestrzeni prawie dziesięciu lat od premiery Obsidian Entertainment stał się jednak jednym z czołowych twórców gier z gatunku RPG, wydając m.in. Fallout: New Vegas – uważane przez wielu za najlepszą część cyklu od czasu wykupienia marki przez Bethesdę – czy Pillars of Eternity. Ewentualna kontynuacja Alpha Protocol miałaby więc zdecydowanie większe szanse na komercyjny sukces niż część pierwsza. Na razie jednak deweloperzy skupiają się przede wszystkim na The Outer Worlds, które – o ile obejdzie się bez opóźnień – zadebiutuje 25 października tego roku. Jeśli produkcja przyniesie odpowiednio duże zyski, kto wie – może Microsoft, który w ubiegłym roku przejął Obsidian Entertainment, da studiu kredyt zaufania i pozwoli na stworzenie Alpha Protocol 2.

  1. Oficjalna strona internetowa studia Obsidian Entertainment

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej