Assassin's Creed: Origins jako narzędzie do nauki historii Egiptu
Zwiedzanie starożytnego Egiptu w Assassin’s Creed: Origins było bardzo przyjemne. Okazuje się jednak, że wykreowany przez Ubisoft świat, oprócz walorów estetycznych, ma także zastosowanie praktyczne – może służyć do nauki historii.
- na kanale Twitch użytkowniczki mutey_ możecie znaleźć cykl streamów o starożytnym Egipcie;
- w kolejnych epizodach prowadzone są rozmowy na różne tematy (np. śmierć i życie pozagrobowe, rzemiosło, technologia, kwestie społeczne), w których biorą udział znani egiptolodzy i historycy;
- do wizualizacji omawianych zagadnień wykorzystywany jest Assassin’s Creed: Origins.
Ubisoft przyzwyczaił nas do tego, że światy w jego grach są duże, ładne, pełne detali i w miarę możliwości odzwierciedlają realia danej epoki historycznej. Najnowsze odsłony serii Assassin’s Creed przenoszą nas jednak w czasy, o których wiemy znacznie mniej niż choćby na temat rewolucji przemysłowej lub francuskiej czy o renesansowych Włoszech. Wydawać by się zatem mogło, że starożytne Egipt i Grecja będą jedynie luźną wizją przeszłości. Tymczasem świat AC: Origins jest wykorzystywany do nauczania historii okresu ptolemejskiego.
Egipt ptolemejski, określany także jako Królestwo Ptolemeuszów, to okres hellenistyczny w dziejach kraju faraonów, przypadający na lata 323-30 p.n.e. (historia AC: Origins rozgrywa się w latach 49-43 p.n.e., czyli u jego schyłku). Za rozpoczynające go wydarzenie uznaje się śmierć Aleksandra Macedońskiego, natomiast za kończące – wkroczenie legionów rzymskich oraz samobójstwo Kleopatry VII i Marka Antoniusza. Warto wiedzieć, że czas ten naznaczony był walkami o wpływy po zmarłym władcy, a obszar imperium został podzielony na mniejsze państwa, zarządzane przez różne dynastie. Wojska Oktawiana Augusta zdobyły Egipt w 30 roku p.n.e., w efekcie czego stał się on najbogatszą i najpotężniejszą prowincją cesarstwa rzymskiego.
Takie zastosowanie dla gry francuskiego wydawcy znaleźli: doktorantka Uniwersytetu w Southampton Gemma Renshaw, znany egiptolog dr Chris Naunton, oraz profesor Kate Sheppard, wykładająca historię na Uniwersytecie w Missouri. W ramach projektu Playing in the Past organizują oni cykliczne livestreamy, na które zapraszani są eksperci do spraw starożytnego Egiptu. Celem tych spotkań jest analiza co bardziej interesujących zagadnień z odległej historii kraju, takich jak: śmierć i życie pozagrobowe, rzemiosło, technologia oraz kwestie społeczne. Natomiast jako wizualizacja omawianych tematów pokazywany jest gameplay z Assassin’s Creed: Origins.
Pod szczególnym wrażeniem gry Ubisoftu był dr Naunton. Poszukując w Internecie zdjęć Aleksandrii, natrafił on na screeny z AC: Origins. Miał wtedy zapytać: „Co to jest…? I skąd mogę to wziąć?”. Jego nieoczekiwane znalezisko posłużyło jako inspiracja do stworzenia projektu Playing in the Past. Naunton wziął nawet udział w pierwszym z sześciu zaplanowanych epizodów, w którym przyznał, że to, co widzi na ekranie, jest jak dotąd „najlepszą wizualizacją starożytnego Egiptu”.
Do tej pory odbyły się dwa z sześciu streamów. Playing in the Past ma być kontynuowany aż do 15 lipca 2021 roku. Kolejny epizod, zatytułowany Od koła garncarskiego do piekarnika: starożytne rzemiosło i technologia, jest zaplanowany na 8 kwietnia 2021 roku. Wezmą w nim udział Sarah K. Doherty (irlandzka archeolog), Chris Naunton oraz Gemma Renshaw.
- Strona internetowa projektu Playing in the Past
- Recenzja gry Assassin's Creed Origins – najlepsza gra w historii tej serii?
- Assassin's Creed Origins - poradnik do gry