autor: Kamil Zwijacz
650 mln złotych - tyle jest wart polski rynek gier i konsol
Firma analityczna GfK opublikowała krótki raport związany z polskim rynkiem gier wideo. Pod uwagę wzięto okres styczeń-wrzesień 2015 roku, gry pudełkowe (konsolowe i pecetowe) oraz konsole. Zebrane dane ujawniły, że rodzimy rynek wart jest 650 milionów złotych.
Firma analityczna GfK opublikowała wyniki badania dotyczącego polskiego rynku gier pudełkowych oraz konsol. Informacje zostały pozyskane ze sklepów wszelkiej maści (próba licząca około 6 tys. ankietowanych podmiotów) – od dużych sieci RTV-AGD, przez wyspecjalizowanych sprzedawców komputerowych, sklepy zajmujące się wyłącznie sprzedażą gier wideo, sklepy internetowe itd. Okazało się, że w okresie styczeń – wrzesień 2015 roku rynek wart był 650 milionów złotych (wzrost o 8,5% w porównaniu do analogicznego okresu 2014 roku), przy czym należy pamiętać, że nie uwzględniono w nim przychodów z cyfrowej dystrybucji, sprzedaży podzespołów komputerowych (np. kart grafiki) itd.
Z opublikowanych danych wynika, że w porównaniu do zeszłego roku zanotowano 17% wzrost wartości sprzedaży gier komputerowych i 10% gier konsolowych. Również konsole cieszą się coraz większą popularnością, zwiększając wartość sprzedaży o 5%, na co wpłynęły oczywiście urządzenia najnowszej generacji (PlayStation 4, Xbox One i Wii U), które w okresie styczeń – wrzesień 2015 roku stanowiły 67% sprzedanych maszyn (w 2014 roku było na odwrót i większą popularnością cieszyły się past-geny).
Dzisiejszy raport nie jest jedynym związanym z polskim rynkiem gier wideo, jakiego doczekaliśmy się w tym roku. Pod koniec września rozpoczęliśmy publikację wyników badania przygotowanego przez firmy SuperData Research, DFC Intelligence oraz Newzoo, które dostarczyły danych związanych z dystrybucją cyfrową, popularnością konsol i komputerów oraz piractwem. Analizy zostały uzupełnione wypowiedziami polskich twórców gier, więc z pewnością warto rzucić na nie okiem.
Jednocześnie w kwestii gier na konsole, w dalszym ciągu większą popularnością cieszą się produkcje na stare urządzenia (67%), przy czym tytuły na najnowszy sprzęt zaliczyły potężny, ponad czterokrotny wzrost z 8% w 2014 roku do 33% w obecnym.
Największą popularnością cieszą się gry z gatunku akcja / przygoda, które zgarnęły 35% rynku. Drugim najpopularniejszym gatunkiem są produkcje sportowe, posiadające 18% udziałów. Warto jednak pamiętać, że wszystkie najważniejsze tytuły z tej dziedziny (NBA 2K16, FIFA 16 i Pro Evolution Soccer 2016) zadebiutowały w drugiej połowie września (przypominam, że raport obejmuje okres do końca września bieżącego roku), więc w najlepszym wypadku najnowsze odsłony uznanych serii miały tylko kilkanaście dni na wypracowanie wyniku – do końca roku sytuacja może więc się jeszcze nieźle poprawić.
Inną ciekawostką jest fakt, że najwięcej sprzedawanych gier ma oznaczenie PEGI 18+ (wzrost o 8% w porównaniu do zeszłego roku). Pozostałe szczegóły znajdziecie na załączonych grafikach.