Sprawdziliśmy, czy recenzje graczy na Metacritic mają sens
Czy na użytkownikach Metacritica można polegać? Nie do końca. Sprawdziliśmy pięćdziesiąt najgorzej ocenianych gier na tym portalu i porównaliśmy ich recenzje napisane przez społeczność Steama.
Dying Light 2 ma dość niską średnią ocen użytkowników na Metacritic.com, bo… Włosi zirytowali się na brak dubbingu w ich ojczystym języku w nowej grze Techlandu. O ile jednak DL2 daleko do końca rankingu, o tyle o niektórych produkcjach domykających stawkę powiedzielibyśmy, że ich los nie jest zasłużony. Dlatego też postanowiliśmy przyjrzeć się pięćdziesięciu grom najgorzej ocenianym przez użytkowników Metacritic.com, a następnie porównać – o ile było to możliwe – ich recenzje autorstwa społeczności zebranej na Steamie. Co z tego wyszło? Zebrane przez nas dane przedstawia poniższa tabela. Kilka wniosków znajdziecie zaś pod nią.
JAK POWSTAŁA TA TABELA?
Pominięto: wszelkie DLC i wersje gier dedykowane platformom, które odeszły już do… cóż, przeszły na emeryturę (np. Call of Duty: Modern Warfare 3 na Nintendo DS, Fast & Furious: Showdown na PS3, X360, Wii U oraz 3DS czy Mindjack wydany tylko na PS3 i X360). Ponadto powtarzające się pozycje, np. wydania GTA: The Trilogy – The Definitive Edition na PC, PS4, PS5, XONE i XSX/S, zostały przedstawione jako jedna rzecz. Wszelkie inne niejasności powinna rozwiać legenda zamieszczona pod tabelą.
50 najgorzej ocenianych gier na Metacritic.com
Średnia ocena użytkowników Metacritic.com Liczba ocen | Pozytywne oceny użytkowników Steam Liczba ocen |
# | Tytuł gry | PC | PS4 | PS5 | XONE | XSX/S | Switch | |
1. | 0,6 93 | 0,2 5 774 | 0,6 496 | 0,5 1 044 | 0,6 308 | – | 55% 3 496 | |
2. | 0,6 30 892 | – | – | – | – | – | – | |
3. | 0,6 5 861 | 0,8 877 | 0,9 4 126 | 0,5 856 | 0,7 1 109 | 0,8 757 | – | |
4. | 1,2 415 | 1,3 3 625 | – | 1,5 356 | – | 0,7 919 | – | |
5. | 1,1 146 | 0,8 540 | 2,6 185 | 1,7 126 | 4,6 48 | 1,4 56 | 42% 27 694 | |
6. | 1,3 625 | 0,8 2 107 | 2,3 201 | 1,3 365 | 1,4 169 | 0,3 566 | 76% 39 695 | |
7. | 1,6 79 | 1,6 316 | – | 1,2 122 | – | – | 44% 3 737 | |
8. | 6,4 584 | 1,2 27 | – | 2,9 20 | – | – | 87% 602 255 | |
9. | 1,3 109 | – | – | – | – | – | – | |
10. | 1,4 64 | – | – | – | – | – | 34% ? (1) | |
11. | 1,4 598 | – | – | – | – | – | 45% ? (1) | |
12. | 1,3 136 | – | – | – | – | – | 21% 196 | |
13. | 2.1 96 | 1,4 266 | – | 3,8 108 | – | – | 47% ? (1) | |
14. | 1,4 312 | 1,4 1075 | – | 2,0 203 | – | – | 64% 3 024 | |
15. | 1,6 62 | 1,4 626 | – | 2,0 121 | – | – | – | |
16. | 1,3 289 | 1,4 1 190 | – | 1,6 329 | – | 1,7 115 | – | |
17. | 1,4 100 | 1,0 135 | 0,8 159 | 1,2 30 | 0,6 40 | – | 14% 27 531 | |
18. | 3,6 38 | – | – | – | – | – | 92% 509 | |
19. | 1,5 69 | – | – | – | – | – | 36% ? (1) | |
20. | 1,5 522 | – | – | – | – | – | 24% 2 009 | |
21. | – | 1,5 448 | – | 2,1 135 | – | – | – | |
22. | 2,2 32 | 1,5 85 | – | 1,9 29 | – | – | 29% ? (1) | |
23. | 1,5 52 | – | – | – | – | – | 29% ? (1) | |
24. | b.d. (2) | 1,5 6 | – | b.d. (2) | – | b.d. (2) | 63% 22 | |
25. | b.d. (2) | 1,5 11 | b.d. (2) | 5,3 4 | b.d. (2) | b.d.(2) | 63% 335 | |
26. | 1,6 324 | – | – | – | – | – | 55% 406 | |
27. | b.d. (3) | 1,6 8 717 | – | 1,7 1 309 | – | – | 86% 26 600 | |
28. | – | 1,6 508 | – | 2,1 95 | – | – | – | |
29. | 1,6 7 | 5,0 15 | 1,6 9 | 3,8 9 | 71% 56 | |||
30. | 2,8 (4) 4 | – | – | – | – | – | 59% 62 | |
31. | 1,7 3 962 | – | – | – | – | – | 41% 25 586 | |
32. | 2,9 27 | 1,7 29 | – | – | – | – | 32% 195 | |
33. | 1,7 6 | – | – | – | – | – | 63% 136 | |
34. | 5,7 6 | – | – | – | – | 1,7 6 | 87% 433 | |
35. | 1,7 65 | 1,7 255 | – | 3,1 27 | – | – | 41% 75 | |
36. | 2,5 12 | – | – | – | – | – | – | |
37. | 1,8 231 | – | – | – | – | – | 34% 1 878 | |
38. | 1,6 195 | 1,8 731 | – | 1,8 188 | – | 4,3 175 | – | |
39. | 5.8 41 | 5,8 43 | – | 55 11 | – | 1,8 5 | 69% 991 | |
40. | 1,2 18 | 3,0 98 | – | 1,8 29 | – | 3,2 10 | 43% 256 | |
41. | 2,8 78 | 1,8 157 | – | – | – | – | 36% 455 | |
42. | 5,6 (5) 19 | – | – | – | – | – | – | |
43. | 2,0 42 | – | – | – | – | – | – | |
44. | 7,7 64 | b.d. (2) | 1,9 7 | 6,8 9 | 90% 517 | |||
45. | 2,0 15 | – | – | – | – | – | – | |
46. | 2,0 203 | – | – | – | – | – | – | |
47. | 3,0 (6) 5 593 | – | – | – | – | – | 87% 8 638 | |
48. | 2,0 104 | 2,4 182 | – | – | – | – | 35% 888 | |
49. | b.d. (2) | 2,0 12 | – | 2,2 17 | – | – | 40% 35 | |
50. | 2,1 60 | 2,0 258 | – | 2,9 102 | – | – | – |
Dane za Metacritic.com i Steam.
Legenda (odnośniki w tabeli zaznaczono nawiasami):
1 – Gra została usunięta ze Steama. Dane za SteamDB.info.
2 – Niewystarczająca (mniejsza niż 4) liczba ocen na Metacritic.com, aby wyliczyć średnią.
3 – Podstrona z pecetową wersją gry przenosi do Star Wars: Battlefront II z 2005 roku.
4 – Wersja gry na pierwszego Xboxa ma średnią ocen 1,7 przy 42 opiniach.
5 – Wersja gry na pierwszego Xboxa ma średnią ocen 1,9 przy 12 opiniach.
6 – Wersja gry na Nintendo Wii ma średnią ocen 2,0 przy 449 opiniach, natomiast wydania na PS3 i X360 odpowiednio 3,3 (5337) i 3,5 (8650).
To Samo 2000
Jak możecie zauważyć, sporo krytyki spadło na serie cykliczne, zwłaszcza sportowe. „Prym” wśród nich wiodą cykle Madden NFL i NBA 2K (po trzy odsłony). Może to oznaczać, że Amerykanie nieco częściej niż Europejczycy oceniają gry na Metacriticu, choć obecność wśród najgorszych pozycji dwóch odsłon FIF-y czy niesławnego eFootball 2022 nie pozwala nabrać pewności co do tego stwierdzenia. Przede wszystkim jest to jednak znak, że gracze nie lubią, gdy wydawcy co roku próbują wyciągać od nich pieniądze za – w gruncie rzeczy – to samo.
Byle jakie remastery
Oberwało się także kilku remasterom, na czele z GTA: The Trilogy – The Definitive Edition i Warcraft III: Reforged. To raczej nie powinno nikogo dziwić, bo zarówno stan techniczny tych gier w dniu premiery, jak również (nie)poszanowanie ich twórców dla materiału źródłowego pozostawiały sporo do życzenia. Gracze powiedzieli więc stanowcze „nie”, a choć odświeżone GTA sprzedało się bardzo dobrze, to można mieć nadzieję, że Rockstar Games i koncern Take 2 Interactive wyciągną właściwe wnioski na przyszłość. Wydając Diablo II: Resurrected, Activision Blizzard pokazało, iż jest to możliwe.
Niewielka liczba ocen
Zestawiając jednak oceny z Metacritica z tymi ze Steama, w oczy rzuca się przede wszystkim znacznie mniejsza liczba „głosujących” użytkowników. Na platformie firmy Valve zwykle są to tysiące, na Metacriticu zaś – często setki. Można więc stwierdzić, że oceny społeczności Steama są bardziej miarodajne, choć dotyczą wersji gry przeznaczonej na tylko jedną platformę (PC). Osobiście jestem jednak bardziej skłonny uwierzyć 517 osobom, z których 90% oceniło The Inner World pozytywnie na Steamie, niż kilku czy nawet kilkudziesięciu, które wyraziły trochę lub znacznie bardziej krytyczną opinię względem tej gry na Metacritcu.
Nie bez znaczenia jest tu fakt, że aby ocenić dany tytuł na platformie firmy Valve, trzeba go posiadać i uruchomić przynajmniej na chwilę. Na Metacritic.com takiego wymogu nie ma, co oznacza, iż oceniać gry może dosłownie każdy, kto ma tam konto – powodowany najróżniejszymi przesłankami.
Czy to oznacza, że nie należy korzystać z owego portalu? Zdecydowanie nie. Warto jednak mieć na uwadze, iż widniejąca na nim średnia ocen nie zawsze musi odzwierciedlać zdanie prawdziwych graczy. Co za tym idzie, nie należy jej traktować jako swego rodzaju wyroczni.