30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii
Doom skończył 30 lat. Jego współtwórcy, John Carmack i John Romero, uczcili tę piękną rocznicę długą, nostalgiczną rozmową. Ten drugi wypuścił ponadto darmowe Sigil 2, czyli nieoficjalny szósty epizod Dooma.
Wczoraj minęło dokładnie 30 lat od premiery Dooma. Mowa oczywiście o pecetowej (a konkretnie rzecz ujmując, MS-DOS-owej) wersji tej kultowej strzelanki FPP autorstwa studia id Software, gdyż na inne platformy – PS1, GBA, X360, iOS, PS4, XOne, Androida i Switcha – trafiła ona kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt wiosen później.
Tego typu rocznica zawsze stanowi dobrą okazję do wspominek. Tym razem postanowili z niej skorzystać John Carmack i John Romero – dwaj z czterech założycieli id Software (pozostali dwaj to Tom Hall oraz Adrian Carmack). Ten pierwszy był programistą Dooma, a drugi projektantem.
Owe legendy branży odbyły trwającą nieco ponad 1 godzinę i 20 minut rozmowę, w której uczestniczył także popularny internetowy twórca David Craddock (w roli moderatora, choć dyskusja była transmitowana na kanale Romero na Twitchu). Zapis tego spotkania znajdziecie poniżej.
Carmack i Romero świętują 30. urodziny Dooma
Może zaskoczyć Was fakt, że obaj deweloperzy mają sobie sporo do zarzucenia. Carmack, dla przykładu, żałuje, że nie wzbogacił silnika Dooma o bardziej spektakularne efekty graficzne. Zauważył przy tym, iż militarna estetyka science fiction z pierwszego epizodu gry (Knee-Deep in the Dead) zestarzała się lepiej niż abstrakcyjne, piekielne krajobrazy z kolejnych epizodów (The Shores of Hell oraz Inferno).
Romero, dla odmiany, pochwalił silnik Dooma za możliwość tworzenia bardziej złożonych map niż w Wolfensteinie 3D, a także jego względną prostotę, której nie komplikowała pełna akceleracja 3D, ograniczająca liczbę wyświetlanych na ekranie wrogów np. w Quake’u.
Ograniczenia techniczne jako takie John Carmack i John Romero również wspominają z nutą nostalgii. Swoje „pięć minut” w ich rozmowie otrzymała nawet kultowa grafika (poniżej), która znalazła się na pudełku z grą – choć Carmack uważa, że Doom był tak dobry, iż mogliby go sprzedawać w papierowych torbach.
Nie ulega wątpliwości, że obaj panowie są bardzo dumni z tego, czego udało im się wspólnie dokonać. Podziękowali za to sobie nawzajem, a ponadto Romero wyraził uznanie wobec graczy, którzy do dziś grają w Dooma i tworzą do niego modyfikacje.
Sigil 2 za darmo od Johna Romero – nieoficjalny 6. epizod Dooma
Skoro mowa o graniu, należy dodać, iż z okazji 30-lecia owej produkcji John Romero wypuścił Sigil 2, czyli nieoficjalny szósty epizod Dooma (czwarty, Thy Flesh Consumed, został zawarty w The Ultimate Doom, natomiast piąty – czyli pierwszy Sigil – Romero udostępnił w 2019 r.). Jest on darmowy i da się go pobrać ze strony dewelopera (przycisk poniżej) – gdzie można go również nabyć wraz ze ścieżką dźwiękową autorstwa Thorra lub w wersji fizycznej.
Warto dodać, że do uruchomienia Sigil 2 niezbędna jest oryginalna kopia Dooma (w formacie .wad). Romero zaleca również pobrać port źródłowy GZDoom w wersji 4.11.3 (znajdziecie go tutaj).
Życzenia urodzinowe
Jako że Doom położył podwaliny pod gatunek strzelanek 3D, jaki znamy obecnie, bez wątpienia można go uznać za jedną z najważniejszych gier w historii branży. Toteż jego 30. urodziny nie przeszły bez echa. Życzenia – jeśli można tutaj użyć tego określenia – złożyli m.in. szef Xboxa Phil Spencer, twórcy serii Gears of War, organizator i prowadzący gali The Game Awards Geoff Keighley, firmy Bethesda oraz Obsidian, Harvey Smith z Arkane Studios, a także Jordan Mechner, autor Prince of Persia z 1989 r. czy Karateki. Zamieszczone na X/Twitterze wpisy niektórych z nich znajdziecie poniżej.
Sequel Doom Eternal w drodze?
Na koniec warto wspomnieć, że w sieci krążyły pogłoski, jakoby na The Game Awards 2023 miał zostać zapowiedziany sequel Doom Eternal z 2020 r., czyli najnowszej odsłony omawianej serii. Do tego – jak już wiemy – nie doszło, lecz owa gra wydaje się więcej niż pewna. Jej zapowiedź prawdopodobnie jest kwestią czasu.