17. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 17. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Age of Empires Online
Strategiczne 1 lipca 2014
Kolejna odsłona niezwykle popularnej serii gier strategicznych, opracowana przez studio Gas Powered Games z myślą o sieciowej rozgrywce. Gracz wciela się w rolę przywódcy wybranej przez siebie nacji, którego zadaniem jest rozbudowa własnego miasta, pozyskiwanie surowców, opracowywanie nowych technologii oraz wystawienie jak największej armii i ekspansja na nowe terytoria.

Homeworld: Deserts of Kharak
Strategiczne 20 stycznia 2016
Kolejna odsłona cyklu kosmicznych strategii czasu rzeczywistego, opracowana przez debiutujące studio Blackbird Interactive, złożone w dużej części z oryginalnych twórców serii. Pod względem fabularnym Homeworld: Desert of Kharak stanowi prequel pierwszego Homeworlda, a akcja gry toczy się na tytułowej planecie, będącej areną permanentnej wojny o zasoby, toczonej przez zamieszkujące ją frakcje.

Praetorians
Strategiczne 28 lutego 2003
Praetorians to taktyczna strategia czasu rzeczywistego (RTS) przygotowana przez specjalizującą się w tym gatunku ekipę deweloperską Pyro Studios. Akcja gry osadzona została w Starożytności, a gracz kieruje poczynaniami jednej z trzech dostępnych nacji - Rzymian, Galów lub Egipcjan, starając się rozsądnie gospodarować zasobami militarnymi oraz wykorzystywać umiejętności poszczególnych jednostek i zdobywane w trakcie zabawy wyposażenie bojowe.

Ascension to the Throne: Wojna o Koronę
Strategiczne 26 stycznia 2007
Ascension to the Throne to strategia z elementami cRPG, osadzona w świecie fantasy, stworzona w studiu developerskim DVS. Jej akcja opowiada o pełnej walki i wyrzeczeń drodze ostatniego prawowitego spadkobierca tronu królestwa Eden, prowadzącej do pokonania banitów bezprawnie zasiadających na tronie jego państwa.

Dune II: Battle for Arrakis
Strategiczne 1 grudnia 1992
Dune 2: The Building of a Dynasty to opracowana przez studio deweloperskie Westwood gra komputerowa, która zapoczątkowała gatunek strategii czasu rzeczywistego. Fabuła tytułu oparta została na motywach bestselerowej powieści Franka Herberta „Diuna”. Gracz wciela się w przywódcę jednego z Wysokich Rodów i staje do walki o Przyprawę, niezwykle cenną substancję wydobywaną na pustynnej planecie Arrakis.

Patrician III: Rise of the Hanse
Strategiczne 12 października 2001
Kolejna odsłona cyklu Patrician, która pierwotnie ukazała się w rodzimych Niemczech jako samodzielne rozszerzenie do drugiej części gry. Akcja przenosi nas ponownie w historyczne realia XIV-wiecznej Europy, gdzie jesteśmy świadkami rozwoju słynnego związku miast handlowych, znanego jako Hanza.

Wyprawa na Północ
Strategiczne 4 grudnia 2002
Trzecia gra z przygodowo-strategicznego cyklu - Cultures. Tym razem główni bohaterowie muszą przeciwstawić się knowaniom złego boga Loki. Twórcy przygotowali dla kampanię składającą się z ośmiu głównych, rozbudowanych misji oraz szeregu map dodatkowych. Zabawę dodatkowo przedłuża edytor misji.

Ósmy cud świata
Strategiczne 12 marca 2004
Czwarta odsłona cyklu „Cultures”, łącząca w sobie elementy prostej przygodówki oraz strategii czasu rzeczywistego. Jej akcja rozgrywa się po wydarzeniach zaprezentowanych w „Northland” (trzeciej części serii „Cultures”).

Alien Nations 2
Strategiczne 22 czerwca 2001
Alien Nations 2 to kontynuacja wydanej w 1999 roku strategii czasu rzeczywistego (RTS), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska studia Neo Software. Gracz przejmuje kontrolę nad jednym z trzech plemion (Amazonki, Pimmonowie lub Sajikisi) i na różne sposoby próbuje zdominować fantastyczny świat. Gra znana jest także pod tytułem The Nations.

Pizza Connection 2
Strategiczne 10 lutego 2001
Strategia ekonomiczna stworzona przez firmę Software 2000. Gracz wciela się w szefów megakorporacji czerpiącej zyski z serwowania tytułowej pizzy. Do stawianych przed nami zadań należy budowa restauracji w centrach wielkich miast, zatrudnianie nowych pracowników (maksymalnie dwudziestu na jedną placówkę) i dbanie o ich wydajność, wynajmowanie firm ochroniarskich, a także przeszkadzanie konkurencji.

Majesty Gold HD Edition
Strategiczne 21 marca 2012
Unowocześniona edycja strategii czasu rzeczywistego z 2000 roku, w której mogliśmy wcielić się w rolę władcy królestwa fantasy. W stosunku do pierwowzoru, poza podbitą rozdzielczością, otrzymujemy dwa zupełnie nowe zadania, uzupełniające grę podstawową i oficjalny dodatek. Nie zapomniano też o szeregu drobnych poprawek i usprawnień w mechanice rozgrywki.

Patrician IV
Strategiczne 2 września 2010
Czwarta odsłona popularnego cyklu strategii handlowych, którego początki sięgają 1992 roku. Mimo iż za powstanie gry odpowiada zupełnie nowe studio, Gaming Minds, to w jego skład weszli twórcy zaangażowani we wcześniejsze części serii. Akcja przenosi nas w czasy późnego średniowiecza i okres świetności Ligi Hanzeatyckiej, kiedy to jako młody kupiec podejmujemy trud stworzenia największego imperium handlowego w Europie.

Never Second in Rome
Strategiczne 18 lutego 2025
Osadzona w starożytności strategia turowa ze znaczącymi elementami RPG. W Never Second in Rome dowodzimy niemal setką żołnierzy jako rzymski centurion podczas wojen galijskich. Rozwijana postać wodza może uczestniczyć w walce, a nasze decyzje wpływają na morale armii.

Prison Architect 2
Strategiczne wrzesień 2025
Druga część serii strategii ekonomicznych, w których zarządzamy więzieniem. Największą nowością wprowadzoną w Prison Architect 2 jest trójwymiarowa grafika utrzymana w lekko kreskówkowej stylistyce. Poza tym tytuł przynosi m.in. zaawansowaną symulację zachowań osadzonych.

Memoriapolis
Strategiczne 29 sierpnia 2024
Gra strategiczna typu city builder. W Memoriapolis tworzymy antyczne miasto, które następnie rozbudowujemy przez ponad dwa tysiąclecia. W tym czasie dostosowujemy je do potrzeb mieszkańców oraz korzystamy z możliwości kolejnych epok historycznych, aż po erę oświecenia.

Master of Orion: Conquer the Stars
Strategiczne 25 sierpnia 2016
Czwarta odsłona jednej z najsłynniejszych serii kosmicznych strategii 4X, stanowiąca jej swoisty reboot i powrót do korzeni. Za powstanie gry odpowiada znane z World of Tanks studio Wargaming, które wykupiło prawa do marki od bankrutującej firmy Atari. Pod względem mechaniki gra nie odbiega w znaczącym stopniu od tego, do czego przyzwyczaiły nas poprzednie odsłony serii.

Whispers of the Eyeless
Strategiczne 30 stycznia 2025
Polska gra z pogranicza strategii i RPG-ów, w której zarządzamy kultem Martwych Bogów. W Whispers of the Eyeless zdobywamy wyznawców, toczymy turowe starcia z wrogami i rozbudowujemy swoje sanktuarium, stopniowo przejmując kontrolę nad ponurym miastem Aranthor.

Headquarters: World War II - Ardennes
Strategiczne 18 lutego 2025
Drugi dodatek do drugowojennej strategii turowej od studia Starni Games. Headquarters: World War II - Ardennes przynosi dwie nowe kampanie osadzone podczas ofensywy w Ardenach, niedostępne wcześniej jednostki, bohaterów, typy pogody i terenu oraz mundury czy też kamuflaże.

XCOM: Enemy Unknown
Strategiczne 9 października 2012
Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych. Celem ochrony naszej planety stworzona zostaje specjalna organizacja X-COM, której poczynaniami pokierujemy w trakcie gry.

King's Bounty: Mroczna Siła
Strategiczne 14 sierpnia 2014
Kolejna z odsłon popularnego cyklu strategii fantasy, uważanego za protoplastę słynnej serii Heroes of Might & Magic. Jej autorem jest po raz kolejny odpowiadające za restart marki studio Katauri Interactive. W odróżnieniu od poprzednich części gry, tym razem otrzymujemy szansę opowiedzenia się po stronie zła. W warstwie fabularnej tytułu splatają się losy trzech bohaterów: legendarnego przywódcy orków, nowo wybranej królowej demonów oraz spadkobiercy klanu wampirów.

Hearts of Iron 2: Doomsday
Strategiczne 7 kwietnia 2006
Samodzielne rozszerzenie do niezwykle udanej gry strategicznej Hearts of Iron 2 od studia Paradox. Produkcja umożliwia objęcie władzy nad wybranym państwem i poprowadzenie go do zwycięstwa na frontach II wojny światowej. Gracz nadzoruje nie tylko sprawy militarne, lecz także politykę, gospodarkę i rozwój technologiczny. Nabywcy Hearts of Iron 2: Doomsday otrzymują całą zawartość podstawowej wersji gry oraz wiele nowości.

Age of Mythology
Strategiczne 31 października 2002
Strategia rozgrywająca się w starożytności przesączonej grecką mitologią. Wcielamy się w przywódcę jednej z kilku cywilizacji i dbamy o jej rozwój. Specyfika gry sprawia, że często walczymy z mitologicznymi stworami i wchodzimy w układy z bogami. Od strony rozgrywki tytuł posiada wszelkie cechy serii Age of Empires – warstwę ekonomiczną, militarną, czy chociażby technologiczną.

Real War: Pradawna wojna
Strategiczne 25 września 2001
Jest to gra strategiczna, w której w czasie rzeczywistym dowodzimy wieloma rzeczywistymi jednostkami bojowymi. Naszym celem jest skuteczne przeciwstawienie się stale rosnącej sile międzynarodowych terrorystów.

Knights & Merchants: The Peasants Rebellion
Strategiczne 1 listopada 2001
Kontynuacja gry strategiczno-ekonomicznej Knights & Merchants: The Shattered Kingdom. Akcja osadzona została w anglosaskich realiach XIII wieku naszej ery, a zadaniem graczy jest zjednoczenie licznych mniejszych państewek i prowincji w jedno silne królestwo.