Assassin's Creed: Shadows
AC Shadows
Trzynasta główna odsłona bestsellerowej serii od firmy Ubisoft. W Assassin's Creed: Shadows trafiamy do feudalnej Japonii i wcielamy się w dwie postacie – shinobi imieniem Naoe oraz czarnoskórego samuraja – Yasuke.
producent: Ubisoft Quebec wydawca: Ubisoft Strona oficjalna
Gry podobne do Assassin's Creed: Shadows
Wiedźmin 3: Dziki Gon
The Elder Scrolls V: Skyrim
Where Winds Meet
W Assassin’s Creed: Shadows zagramy najszybszym zabójcą w historii serii. Ubisoft wreszcie zdradził motywy wstąpienia Naoe na ścieżkę krwi
W Assassin’s Creed: Shadows możemy nie spotkać ważnej postaci z AC: Valhalli i AC: Mirage. Ubisoft „położy podwaliny pod nowy rozdział współczesnej narracji”
„Czuliśmy, że parkour jest ślamazarny”. Ubisoft wyjaśnił, dlaczego Assassin’s Creed: Shadows potrzebowało dodatkowego czas i jak go wykorzystano
Assassin’s Creed: Shadows to trzynasta główna odsłona bestsellerowego cyklu wydawanego przez firmę Ubisoft, zapoczątkowanego w 2007 roku. Produkcja została opracowana przez studio Ubisoft Quebec (znane między innymi z Assassin’s Creed Syndicate i Assassin’s Creed Odyssey) we współpracy z piętnastoma innymi zespołami działającymi pod skrzydłami francuskiego wydawcy.
Fabuła
Tak jak w poprzednich odsłonach, motorem fabuły Assassin’s Creed: Shadows jest toczący się od wieków konflikt pomiędzy bractwem Asasynów a zakonem Templariuszy. Produkcja zabiera nas w podróż do feudalnej Japonii.
Okres historyczny Sengoku
Akcja gry rozpoczyna się w 1579 roku, w późnym okresie Sengoku, znanym też jako Azuchi-Momoyama. To czas nie tylko wielkich reform społecznych, powstawania ruchów religijnych i renesansu artystycznego, lecz również wielkiego procesu zjednoczenia kraju.
W tym ostatnim ważną rolę odegrał słynny Nobunaga Oda, będący jedną z postaci historycznych, które mamy okazję poznać w trakcie przygody. Pozostałe to między innymi Fujibayashi Nagato, czyli mistrz ninja klanu Iga, a także Yasuke, który na kartach historii zapisał się jako wyjątkowy, czarnoskóry sługa Nobunagi Ody.
Yasuke i Naoe – główne postacie
Assassin’s Creed: Shadows pozwala nam wcielić się w dwie postacie, pomiędzy którymi możemy swobodnie się przełączać.
- Yasuke – pierwszy grywalny bohater historyczny w dziejach serii. Pochodzący z Afryki podwładny Nobunagi Ody (trafił do Japonii jako niewolnik Portugalczyków), w grze przedstawiony jako potężny samuraj.
- Naoe – fikcyjna córka Fujibayashiego Nagato, która dzięki szkoleniu otrzymanemu od ojca wyrosła na zaprawioną w bojach shinobi (ninja).
Ich ścieżki przecinają się, kiedy prowincja Iga zostaje zaatakowana przez armię Ody, ścierającą się z członkami ruchu oporu dowodzonego przez Nagato. Z tego względu protagoniści początkowo są do siebie wrogo nastawieni, ale z czasem zaczynają współpracować.
Odmienność bohaterów znajduje odzwierciedlenie między innymi w tym, jak są oni postrzegani przez mieszkańców Japonii, a także jak układają się ich relacje z poszczególnymi postaciami (oraz z którymi z nich mogą romansować).
Gameplay
W Assassin’s Creed: Shadows akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Choć pod względem mechaniki produkcja czerpie garściami z dorobku cyklu, wprowadza też szereg nowych rozwiązań.
Otwarty świat
Tytuł oddaje nam do dyspozycji otwarty świat, którego powierzchnia jest porównywalna z Egiptem z Assassin’s Creed Origins. Dostępny obszar obejmuje centralną Japonię podzieloną na trzy regiony: Arima, Iga i Omi. Oprócz cyklu dobowego w grze znajdziemy zmienne warunki pogodowe i pory roku.
Wiosna, lato, jesień i zima następują w wyniku wydarzeń fabularnych, a wpływają nie tylko na wygląd świata, lecz również na rozgrywkę czy zachowanie mieszkańców Japonii. Przykładowo: ukrywanie się w gęstych zaroślach i pływanie w zbiornikach wodnych jest możliwe jedynie wiosną i latem, z kolei zimą z dachów zwisają sople, które można strącić, potencjalnie zdradzając wrogom swoją pozycję.
Misje i aktywności
Motorem kampanii fabularnej jest eliminacja wskazanych osób, których możemy pozbywać się w dowolnej kolejności. Ponadto podczas zabawy podejmujemy się rozmaitych misji i innych aktywności opcjonalnych, takich jak odwiedzanie rozsianych po całej mapie zamków i świątyń oraz znajdowanie kapliczek i dzieł sztuki.
Oprócz tego w grze zaimplementowano możliwość stworzenia własnej siatki szpiegowskiej i wysyłania agentów na misje; pozyskane przez nich informacje da się wykorzystywać przy realizacji zadań głównych.
Parkour
Bohaterowie Assassin’s Creed: Shadows mogą wspinać się na elementy otoczenia i pokonywać przeszkody terenowe w zręczny, parkourowy sposób, a także czołgać się po ziemi – Naoe ma przy tym większą swobodę ruchów niż Yasuke, a w dodatku dysponuje liną z hakiem, która służy jej do huśtania nad przepaściami bądź do wspinaczki.
Skradanie
W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, znacznej rozbudowie uległ system skradania. Oprócz możliwości przemykania za plecami i nad głowami przeciwników, a także ukrywania się w gęstych zaroślach, produkcja pozwala nam chować się przed nieprzyjaciółmi w cieniach generowanych przez system dynamicznego oświetlenia. Niczym w serii Thief, o tym, czy i jak bardzo jesteśmy widoczni, informuje nas stosowny wskaźnik; dodatkowo możemy niszczyć źródła światła (np. latarnie), by pozostać w ukryciu.
Choć obie postacie potrafią się skradać, pod tym względem wyraźną przewagę ma lekko wyposażona Naoe. Pomimo że Yasuke również może ukrywać się przed adwersarzami, jego ciężkie uzbrojenie i masywna postura sprawiają, że znacznie lepiej radzi sobie w otwartej walce. Oboje mogą również korzystać ze wzroku orła, który pozwala np. poznać położenie wrogów i dostrzegać ich przez ściany. Ponadto w Assassin’s Creed: Shadows zamiast zabijać wrogów z ukrycia, można jedynie pozbawiać ich przytomności.
Walka
Różnice pomiędzy postaciami znajdują odzwierciedlenie również w trakcie dynamicznych starć z przeciwnikami. Podczas gdy Naoe potrafi jedynie wykonywać uniki i odbijać ciosy wroga, Yasuke może blokować i parować ataki.
Oprócz ikonicznego ukrytego ostrza, dostępny w grze arsenał obejmuje między innymi: katany (z których korzystają obie postacie), kanabo (rodzaj maczugi), naginaty (zakończona ostrzem broń drzewcowa), łuki i arkebuzy (karabiny gładkolufowe), z których strzela Yasuke, a także kunai (miotane, krótkie ostrza), shurikeny (broń do rzucania o ostrych krawędziach, najczęściej w kształcie gwiazdy) tudzież bomby dymne, z których użytek robi Naoe.
Elementy RPG
W Assassin’s Creed: Shadows zaimplementowano liczne elementy RPG. Każdy bohater i rodzaj oręża mają osobne drzewka umiejętności, które rozwijamy w miarę postępów, używając punktów doświadczenia dzielonych przez obie postacie. Ponadto gromadzimy coraz lepsze wyposażenie, a posługując się określoną bronią, zwiększamy swoją biegłość. Oprócz tego w grze zaimplementowano system craftingu, pozwalający tworzyć własne katany, wykorzystując w tym celu zebrane komponenty.
Tryby gry
Assassin's Creed: Shadows to gra tylko dla jednego gracza; nie oferuje opcji kooperacji ani innego wariantu rozgrywki wieloosobowej.
Silnik gry
Assassin’s Creed: Shadows działa w oparciu o nową wersję silnika Anvil. W grze zaimplementowano między innymi wspomniany zaawansowany system globalnego oświetlenia, a także mnóstwo podatnych na zniszczenia obiektów, które można na przykład ciąć na kawałki przy pomocy katany.
Edycja kolekcjonerska
Edycja kolekcjonerska zawiera grę Assassin’s Creed: Shadows w wydaniu Ultimate, ok. 40-centymetrową figurkę Naoe i Yasuke, tsubę katany Naoe (rzeczywistych rozmiarów), wiszący zwój z Kredem (70x30 cm), mapę świata, dwie litografie sumi-e, 84-stronicowy artbook oraz steelbook.
Wersja Ultimate gry oferuje pakiet postaci Sekiryu, pakiet kryjówki, pięć punktów umiejętności i filtr czerwonego smoka dla trybu fotograficznego.
Ostatnia modyfikacja 20 listopada 2024
Tryb gry: single player
Oczekiwania czytelników: 2,2 / 10 na podstawie 1085 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Assassin's Creed: Shadows: 18+