Najciekawsze materiały do: Arcania: Gothic 4
Arcania: Gothic 4 - ENG
demo gryrozmiar pliku: 1749,9 MB
Arcania: Gothic 4 to czwarta odsłona legendarnego cyklu komputerowych gier role-playing Gothic. W odróżnieniu od poprzednich części, za produkcję programu nie odpowiada już studio Piranha Bytes. Wydawca serii, firma JoWooD, po licznych perypetiach...
Arcania: Gothic 4 - poradnik do gry
poradnik do gry24 listopada 2010
Nieoficjalny poradnik do gry Arcania: Gothic 4 zawiera bardzo szczegółowy opis przejścia gry z uwzględnieniem wszystkich zadań, zarówno głównych, jak i pobocznych.
Arcania: Gothic 4 - recenzja gry
recenzja gry15 października 2010
Światowa premiera 12 października 2010. Gothic powraca w zmienionych szatach. Nowy deweloper, nowy bohater i nowa mechanika rozgrywki. Czy wyciągniecie ręki w stronę mniej wymagających graczy pozwoli Arcanii odnieść większy sukces na rynku?
Sorry, ArcaniA to jedyny Gothic 4, na jakiego możemy liczyć
wiadomość10 listopada 2022
ArcaniA sromotnie zawiodła oczekiwania fanów Gothica i okazała się dla tej znakomitej serii niechcianą kulą u nogi. Obawiam się jednak, że jest to jedyny Gothic 4, na jakiego możemy liczyć – nawet jeśli remake „jedynki” odniesie sukces.
Klimat Górniczej Doliny nie powróci
wiadomość5 czerwca 2014
Kolonia karna. Miejsce, do którego trafiają największe szumowiny. Miejsce, do którego trafił również nasz bohater z bliżej niewyjaśnionych przyczyn. Za parę lat Bezimienny będzie znany jako Rhobar III w całej Myrtanie. To tutaj ma swój początek saga Gothic. Coś mi się wydaje, że klimat tego miejsca już chyba nie powróci.
Twórcy serii Gothic i Risen pracują nad nową grą cRPG
wiadomość25 września 2013
Studio Piranha Bytes, twórcy uznanych serii Gothic i Risen, zdradziło, że pracuje nad kolejną grą należącą do gatunku cRPG. Niestety, nie wiemy prawie nic o tej produkcji.
- Spellbound Entertainment - twórcy Arcania: Gothic 4 ogłaszają niewypłacalność 2012.03.22
- Próbki polonizacji gry ArcaniA: Upadek Setarrif 2012.01.13
- Znamy wymagania sprzętowe gry ArcaniA: Fall of Setarrif 2011.10.05
- Niższa cena i nowe gry w serii Platynowa Kolekcja 2011.09.16
- Koniec JoWooD, właściciela takich marek jak: Painkiller, Spellforce czy Arcania 2011.04.22
- Premiera dodatku do Arcania: Gothic 4 zagrożona 2011.03.24
- Zapowiedziano pierwsze rozszerzenie do Arcania: Gothic 4 2010.12.10
Arcania: Gothic 4 - patch #4 ENG
patchrozmiar pliku: 43 MB
wersja: patch #4 ENG Poprawka do gry Arcania: Gothic 4. Poniżej anglojęzyczny opis aktualizacji:
Zmierzch Gothica, Noc Kruka - jeden z najlepszych dodatków w historii
artykuł20 stycznia 2015
Dokładnie dziesięć lat temu do polskich sklepów trafił jedyny dodatek do gry Gothic II. Fani Bezimiennego zostali wystawieni na ciężką próbę, ale długie oczekiwanie opłaciło się. Noc Kruka to jedno z najlepszych rozszerzeń w historii erpegów.
- Zmierzch Gothica, Noc Kruka - jeden z najlepszych dodatków w historii
- Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach
- Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach
- Gry RPG na które czekamy w 2009 r. - Dragon Age: Początek, Mass Effect 2
- Gry RPG na które czekamy w 2009 r. - Dragon Age: Początek, Mass Effect 2
Dziwie się ludziom, którzy piszą, że gra jest słabym Gothiciem, ale "fajnym RPGiem" ogólnie. Nie będe się wypowiadał jako fan Gothica, co jest z tą grą nie tak, a jak powinno być, bo każdy wie, ale tak obiektywnie, na spokojnie oceniając tę grę jako osobny twór, dałbym jej max 5/10.
Przede wszystkim ten świat jest martwy. Pierwsze miasto Stewark przypomina makietę, w której bez celu błąka się chyba 5-ciu npców. Do większości budynków nie ma dostępu, nie pamiętam czy były tam jakieś questy poboczne w ogóle. Dramat.
Gra obiecuje wiele, patrząc na mapę spodziewałem się, że zwiedzę jeszcze większe miasta, a okazało się, że Setariff... nie ma w grze, a Torniara, największa osada na wyspie opanowana jest przez zombie. No i ta łańcuchowa konstrukcja świata, gdzie nie mogę pójść od razu w góry, tylko muszę po kolei wykonywać pierdoły, by mnie przepuszczono gdzieś dalej.
System walki jest bardzo siermiężny, kamera odlatuje niczym w Diablo, przeciwnik zadając mocny cios wpada w bullet time, na dodatek sygnalizowane jest to zieloną chmurką, bo gracz jest kretynem i nie zauważy...
Fabuła była bardzo słaba, motyw zemsty oklepany jak Popek po walce z Pudzianem, a dialogi bardziej drętwe niż u Bethesdy. Misje to typowe przynieś/zabij i o ile w praktycznie każdym RPGu takowe występują, tu jest to zrobione tak chamsko i ordynarnie, że głowa mała. Nie pamiętam z tej gry ani jednej ciekawej misji, ani jednego dialogu, który by mnie rozbawił, czy poruszył.
Jedynie oprawa jest całkiem ładna, choć ogólne wrażenie budynków wykonanych z "tektury" i powtarzające się mordy npców psują początkowe dobre wrażenie.
Jedyne co mi się w grze podobało, to Tooshoo, jedna z ładniejszych lokacji w grach jaką widziałem. Szkoda, że tak samo mało żywa jak cała reszta, bo wrażenie robi spore. Gdyby nie to, dałbym grze max 4/10.
W każdym razie Arcania przegrywa w moim prywatnym rankingu nawet z takimi słabeuszami jak Dragon Age 2, Bound by Flame, czy Venetica.
Ojj ciężko jest wytrwać do końca ,Gra nie ma nic wspólnego z Gothic 1,2,3 ,no chyba że w miare zabawne dialogi ,grafika dość dobra ale sama gra nijaka,Niema trudu,starań się o przydział do obozu,Walki nie stanowią żadnego wyzwania,idiotyczny rozwój postaci ,brak nauczycieli,tylko do przodu i klikasz na pałe lewy klawisz myszy z punktu a do punktu b,Jednolite jaskinie i jak i cała mapa,pierdyliard przedmiotów gdzie w gothic 1,2 trzebabyło rozsądnie oszczędzać zebrane zioła,mięso czy przedmioty,Nieukącze tego bo gra wogóle nie sprawia przyjemności z grania ,Nie będe się zmuszał do gówna gra jest po prostu słaba i tyle
Dla mnie Gothic 3 był już niedorobiony, a czytając komentarze to nawet dwu metrowym kijem tej Arcanii nie tknę
Szczerze mówiąc to ta Arcania jest lepsza niż Gothic III. Może i brak jej charakterystycznych elementów serii, ale przynajmniej ma jakąś sensowną, nie-szczątkową fabułę (w przeciwieństwie do Gothbuga III), questy lepsze niż „idź i przynieś mi 10 rzep, bo tak, masz robić reputację” (w przeciwieństwie do Buga III) i silnik nie sypie się na najmocniejszych maszynach nawet 10 lat po premierze.
Gra może nie wybitna, ale zagrać zdecydowanie można.
Nie słuchać stad przygłupów i gimbusów, że to niby takie straszne, 1/10 itd.
Gra zdecydowanie lepsza niż Gothic III, Risen II i Risen III, porównywalna gdzieś tak z poprawnym, ale nudnym Risenem I, gorsza za to zdecydowanie od „prawdziwych Gothiców”, czyli I i II.
Gra ma kilka wad, jednak nie ulega żadnej wątpliwości że jest to najlepsza gra z serii gothic. Jedyna w którą da się grać.
Mogliby zmienić nazwę z Arcania: Gothic 4 na Arcania. Bo jak już pewnie wszyscy wiedzą Arcania nie należy do serii tej gry.
Arcania - 4 i to jeszcze ocena bardzo naciągana
Gothic 1 - 10
Gothic 2 NK - 9,5
Gothic 3 - 8
Gothic 1 + System Pack 1.6, Edycja Rozszerzona, Dx11, Texture pack - 10+
Gothic 2 NK + System Pack 1.7, Returning 2.0+spolszczenie, Dx11 - 10!!!
Gothic 3 + Community patch 1.75, Quest pack 4, Content mod 3.1 - 8,5
Risen 1 - 8+
Risen 2 - 7,5
Risen 3 - 8
Piranha bytes odkąd odzyskała prawa do serii Gothic wypowiada się, że G3 Zmierzch bogów i Arcania nie należą do serii, bo nigdy ich nie tworzyli i nie chcą mieć z nimi nic wspólnego. Nie dziwię się skoro to badziewia.
Ta gra to nie Gothic usuńcie ten podtytuł bo jest nie aktualny, prędzej Risen to Gothic niż to coś, co pokażuje że to nie Gothic, w poprzednich częściach jak znaliśmy osoby z Wysp Południowych to byli czarnoskórzy a tu co są sami biali nie ma ani jednego, nie trzymają się kanonu, jedyna rzecz która przypomina to Soundtrack który jest dobry, według mnie to bardziej hack'n'slash niż pełno krwisty RPG, rozwój postaci porażka, system same ruchy w czasie walki niezłe choć bez rewelacji ale gra dość łatwa bym powiedział, brak gildii, frakcji wszystko jest liniowe, nie ma interakcji z przedmiotami np. nie może ważyć mikstur, lub wykuwać mieczy czy grać jedzenie na patelnii i itp, dubbing dobry choć nie tak dobry jak w Gothicu 3, zadania słabe nie ciekawe, twórcy wiele obiecywali tą grą że nie będzie krótka że będzie można zwiedzić całe Wyspy Południowe że będzie można uczyć się czytać mimo że nas pastuch umie w grze od początku, drugi raz przeszedłem tylko dlatego że jestem fanem Gothic'a gdybym nie był fanem Gothic'a to nie zwróciłbym na tą grę uwagi, nawet Gothic'a 3 choć tak krytykowanego przeszedłem 5 razy. Gdyby to nie był Gothic to byłaby dość przeciętna gra, którą w Polsce nikt nie zwrócił uwagi. Na szczęście Spellbound i JoWood już dawno upadło i nie dokonają takiej profanacji, choć możliwe się jakby Piranhie się zabrały za Gothic'a IV ich ostatnie gry, mowa o 3 Risenie i ELEX'ie dość słabe, mam nadzieje że jak zrobią dobrze ELEX'a 2 i może 3, jeśli wypali dwójka, to wezmą się za Gothic'a teraz też mogliby spartaczyć, choć przed Risenem 3 tak wcale tak bym nie pomyślał.
Arcydzieło. Fabularnie i gameplayowo przebija każdego Wiedżmina i wcześniejsze części. Majstersztyk. Polecam. 10/10.
Jako fan Gothiców, który ma za sobą ponad 500 godzin i zaliczone GI, GII (bez NK) GIII, G:ZB, przyznam, że miło mnie zaskoczyła ta część.. Po narzekaniach innych myślałem, że będzie biedniej.. Jest co prawda liniowa, wszystko idzie jak po sznurku.. Ale warto zagrać..
Ładnie wygląda na Full HD, nie tnie się na słabym sprzęcie. Polecam od razu w opcjach wyłączyc zanikanie roślinności, zciemnić trochę obraz, zmniejszyć gammę i zwiększyć kontrast. Będzie bardziej Gothicowo.. No i obowiązkowo poziom trudności na Gothic.. W innym przypadku ta gra nie ma sensu. Sama walka jest o niebo lepsza niż w Gothicach, to największy atut tej gry.
Fabuła miałka, świat gry liniowaty, mechanika taka sobie, ale za to ładne widoczki i super walka.. Ciekawe efekty czarów..
Ale wciąga... :_D Dobry RPG, Średni Gothic.
Ojj ciężko jest wytrwać do końca ,Gra nie ma nic wspólnego z Gothic 1,2,3 ,no chyba że w miare zabawne dialogi ,grafika dość dobra ale sama gra nijaka,Niema trudu,starań się o przydział do obozu,Walki nie stanowią żadnego wyzwania,idiotyczny rozwój postaci ,brak nauczycieli,tylko do przodu i klikasz na pałe lewy klawisz myszy z punktu a do punktu b,Jednolite jaskinie i jak i cała mapa,pierdyliard przedmiotów gdzie w gothic 1,2 trzebabyło rozsądnie oszczędzać zebrane zioła,mięso czy przedmioty,Nieukącze tego bo gra wogóle nie sprawia przyjemności z grania ,Nie będe się zmuszał do gówna gra jest po prostu słaba i tyle
Gothic 4 Arcania: 7/10
Dobry wieczór wszystkim. Grę ukończyłem po raz trzeci na poziomie średnim jak zwykle, odświeżam sobie ten tytuł co rok lub dwa, zwykle przechodzę tą gre robiąc tylko zaledwie z dziesięć misji pobocznych i oczywiście całość fabularną i całość zajmuje mi około 13-15h.
Co do samej gry, to jest to taki średniak - gdy przechodziłem ją po raz pierwszy całość mi się bardzo podobała i przeszedłem ją od kopa w jeden dzień, teraz męczyłem ją cztery dni po około 4h gry i grało mi się ciężko. A dlaczego? Oto wam opowiem.
Sam bohater, pasterz z Feshyr który jest zwykłym pastuchem raczej średnio mi się spodobał jako główna postać. Po zdarzeniu w Feshyr, gdy to wybito mu ciężarną kobiete i przyjaciół zamierza wyruszyć z misją zemsty na królu, z czasem okazuje się, że to nie król zabił jego żonę, a ktoś inny. Jeszcze potem, bla bla trafiamy do króla, słyszymy o Xeshy, wcześniej szukamy drogi do świątyni, też "bla bla" - Można by długo wymieniać, ale sama fabuła nie jest najgorsza, spodobała mi się. Co do grafiki to jak na 2010 rok, nie jest tak źle a wręcz przeciwnie - Dobrze! Gra źle zoptymalizowana, u mnie na moim sprzecie na maks detalach FHD gdzie nie gdzie były ostre spadki, ale dało się grać. Co do walki mieczem, nie wymaga ona uników, bajerów typu w Gothicu 1/2 co jest minusem, w pozostałych częsciach trzeba było myśleć jak uderzyć, jak zrobić unik, ect. Tutaj walka to tylko klikanie i czasem unik, nic więcej. Fajnie natomiast rzucało mi się czary, czar ognisty za każdym razem gdy przechodzę grę mam opanowany po około 10h gry na fulla. Z kuszy i łuku strzela się dobrze. Drzewko zdolności na plus, spodobało mi się. Wytwarzanie przedmiotów słabizna, mogli zrobić jak w pozostałych częściach gry - jakieś stoły alchemiczne, kotły do gotowania, runy, kucie - ostrzenie mieczy. Brak otwartości świata, nie można sie cofnąć wcześniej do miasta. W grze natomiast masa bugów, przykładowo: rzucam kulę ognia na golema, a ten stoi i tak do upadu, dużo bugów mógłbym jeszcze wymienić. Gra byłaby dużo lepsza gdyby wyrzucić z niej nazwę gothic, zmienić postacie takie jak Diego, ect, zmienić lekko historię, dodać te stoły alchemiczne, tworzenie run, ect, chodzenie po miastach, lepsza walka mieczem, dodać nowe twarze, więcej zbroi, możliwość spania, ciekawsze misje, dopracować aby nie było bugów i według mnie gra zamiast te 6 punktów z hakiem - mogłaby mieć i 8 punktów na tej stronie, no ale cóż - "wyszło jak wyszło". :D - Pomimo plusów i minusów, polecam ograć ten tytuł, gierka na raz, nic specjalnego. Miłego wieczorka życzę, powodzonka. - Na razie!
Definitywnie niechlubna próba zarobku na świetnej serii. Jak można było zrobić grę i nazwać ją używając słowa "gothic", a tym samym zrezygnować z otwartego świata i wyboru dialogów, które mają znaczenie podczas przebiegu akcji? Nawet nie dałem rady tego ukończyć. Takie coś napawa mnie odrazą, gdyż ani trochę nie przypomina poprzedników.
Jedynie co mi się podobało w tej grze to niezły Sountrack, który później został przeniesiony do moda RET 2.0 do G2NK. Jako tako frajdę daję również model strzelania z łuku i to tyle z plusów. Fabularnie i pod względem zadań gra leży po całości, gra ma mnóstwo błędów, i pamiętam że nieustannie wywalała mi do pulpitu, walka bronią to w ogóle jakaś parodia/ gwałt na myszy komputerowej, a znaczniki zadań i nad przeciwnikami dobijają tą grę. Grafika postaci jest wyjątkowo paskudna. Najsłabszy Gothic.
Arcania to nie Gothic to wiadomo ale wg mnie jest świetną grą, bardzo ją lubię za soundtrack oraz za nawet ciekawą fabułę chociaż wątek zemsty jest bardzo oklepany ale np. końcówka wypada świetnie. Lokacje są wykonane starannie a zwłaszcza moje ulubione Stewark. Jeśli omijacie ten tytuł łukiem to polecam zagrać.
Niejest źle. Skończyłem niedawno . Ale raczej jako inna gra nie Gotik. Grało się ok jak traktujesz to jak gre w uniwersum a nie pełno-prawną cześć. 7/10.
Wiemy już ze to nie Gothic (w Gothica 1,2,3 mam przegrane ponad 2k h) ale jako Action RPG jest Arcania dobrą gra. Wróciłem do niej po raz 4 i nie narzekam bo to taka odskocznia od gothic ?? jeżeli ktoś szuka czegoś w miarę podobnego do g1 g2 g3 to warto zagrać. Polecam takie 7/10 ??
7/10
Zapewne zostanę zjedzony przez innych fanów oryginalnego Gothica (sam nim jestem), ale jak dla mnie Arcania to całkiem dobry Action RPG, z naciskiem na Action. Jako kontynuacja oryginalnej serii i jej założeń gameplayowych wypada jednak dość słabo.
Plusy:
+Klimat oryginalnej serii zachowany: spotykamy postaci z poprzednich części, znajome potwory, Art design etc.
+Główny wątek: choć słabo prowadzony, to ogólny pomysł na niego daje radę. (Mój Rhobar III mimo obowiązków bycia królem, wziąłby kolejnego questa i pomógłby tej kobiecie. Skąd miał wiedzieć, że to pułapka?)
+Interesująca rozbudowa lore uniwersum Gothica
+Dobry polski dubbing, znajome głosy powracają
+Soundtrack
Mogłoby być lepiej:
+-System walki (nie jest zły, ale mógłby być lepszy)
+-Za dużo zadań pobocznych przypomina strukturą typowe fetchquesty
+-Główny bohater (mało ciekawy, nie rozwija się jako osoba, jego motywem napędowym jest tylko zemsta, dodatkowo źle dobrany aktor głosowy do tej roli [moim zdaniem Alistair z DA O do akurat tego bohatera nie pasuje...])
Minusy:
-Poza postaciami z poprzednich części, nowi bohaterowie są mało ciekawi (wyjątek: doradczyni Rhobara III)
-Gra jest zbyt liniowa, mniej opcji dialogowych i wyborów niż w poprzednich częściach
-System rozwoju bohatera jest zbyt uproszczony
-Kilka pozostałych bugów
Ocena 6.0 ale tylko dlatego, że twórcy postanowili wywalić z nazwy Gothic`a nawet na steamie zostało tylko samo Arcania.
Pamiętam jak za dzieciaka byłem nahajpowany na G3/Arcanie przez Gothica 1 i 2, trójka chodziła tak tragicznie na moim komputerze, że mimo iż bardzo chciałem w nią zagrać to odstawiłem gdzieś na półkę pominąłem ją całkowicie aż do czasów Arcanii wtedy też kupiłem nowy PC i o dziwo Arcania tam śmigała a gothic 3 jak ciął tak ciął(to byly takie czasy kiedy po prostu kupowałem grę i miała działać, jak g3 odmawiał posłuszeństwa to udało mi się metodą dedukcji zmienić ustawienia w dół ale dalej działał tragicznie w 15fps ze zwiechami, byłem zdziwiony dlatego, że jedynka i dwójka chodziły idealnie- wiecie wtedy jako dzieciak,młody myslałem że jak nazwa gry prawie ta sama to bedzie podobnie działać). W przeciwieństwie do Gothica 3, Arcanie udało mi się przejść. Był to liniowy, prosty ale całkiem przyjemny rpg. Wyglądał przyzwoicie, miał polski dubbing, spotykaliśmy tam chociażby Diego,Rhobara więc patrząc na to z obecnej perspektywy kiedy gra została "odizolowana" od Gothica wygląda to rodem jak gościnny występ Geralta w MHW.
Jowood mega mocno namieszał w tym wszystkim. Gothic 1-2 miał swój urok w każdym calu, w stylu artystyczno-graficznym. Gothic 3 starał się już być mega poważną grą, z realistyczną grafiką oderwał się całkowicie od konwencji dwóch poprzedniczek ale przede wszystkim był technicznym gniotem. Gothic 3 był tak zły, fabuła tak tragicznie poprowadzona, walka dno. Ta gra była tak fee, że bez community patcha do dzisiaj pewnie na RTXach zacinałaby jak cyberpunk na ps4 w premiere. Najgorsze jest w tym to, że przecież przy G3 pracowała Piranha Bytes - czemu żeście się tak zgnoili?
W mojej ocenie prawdziwy "Gothic" skończył się po nocy kruka. Cała reszta to marna próba jechania na marce i zrobienia czegoś "rewolucyjnego" chyba najniższym możliwym kosztem. Gothica 3 szanuję tylko za dwa aspekty. Całkiem ładny openworld oraz przepiękną muzykę od Kaia Rosenkranza(przekręciłem coś jak nic XD) Vista Point to jest jeden z czołowych dla mnie utworów zaimplementowanych w grach komputerowych. Na plus też można potraktować to, że gra miała Polski dubbing no ale w końcu Gothic najbardziej sławny był w PL i DE więc z oczywistych powodów JW wrzucił pełną lokalizację.
Miał być komentarz o Arcanii ale wbrew pozorom nie jestem w stanie tego oderwać chociażby od trójki bo obydwie gry to potworki, z tym że Gothic 3 faktycznie jest gothiciem ale po prostu złym,niedorobionym tak bardzo innym a ta inność(HEHE) nie wyszła na dobre. Arcania to słaby średniak- jakiś taki projekt poboczny który próbował jechać na znanej marce.
Za scenariusz w arcanii na pewno odpowiada jakiś słynny reżyser z bollywood.
Do dzisiaj kisnę jak sobie wyobrażam tego
spoiler start
Diego, kanoniczną postać z poprzedniczek który biedny rozbił się na wyspie i najpierw mamy z nim solówkę a później trzeba dla niego pozabijać parę krabów czy tam trolli w jaskini bo mu ją odbiły
spoiler stop
Jakbym miał jednym obrazkiem zrecenzować studio które robiło tą część "GOTHICA" to nie może być to niż innego niż słynne -------------->
Ta gra jest niegrywalna. Totalne gónwo. Zdecydowanie nie polecam. Za dużo minusów by się rozpisywać. Polecam trzymać się od tego szajsu jak najdalej.
Uproszczenia, uproszczenia i jeszcze raz uproszczenia...
Okrojone dialogi, brak nauczycieli, zubożały system rozwoju postaci, interakcje z otoczeniem które są bezużyteczne(łóżko, ognisko, stół alchemiczny i wiele, wiele więcej), bolesny recykling twarzy w połączeniu z częstymi zbliżeniami, sygnalizowanie mocnych uderzeń przeciwników które w połączeniu ze spamowaniem LPM sprawia, że walka w większości przypadków nie stanowi żadnego wyzwania.
Poza tym tak słabego początku gry/samouczka nie widziałem od dawna.
spoiler start
Absurdalna próba zaręczynowa w postaci questów, decyzja o wyjeździe ciężarnej kobiety prosto w sam środek wyspy na której trwa wojna aprobowana przez jej narzeczonego bo, jak to określiła, chce "przeżyć przygodę"(kurwa co xD), żałoba po niej trwająca jakieś 2 okienka dialogowe, przebudzenie mocy niczym za pstryknięciem palców, co tu się wydarzyło...
spoiler stop
Mimo tego wszystkiego grało się zadziwiająco dobrze, jest coś odprężającego w tym odmóżdżającym przechodzeniu z lokacji do lokacji(mi osobiście podzielenie mapy na zamknięte sektory kosztem pełnej swobody nie szczególnie w grach przeszkadza, oczywiście jeśli ma to ręce i nogi), ulepszaniu ekwipunku i pchaniu historii do przodu, do tego gra jest krótka co w świetle wszystkich mankamentów wychodzi jej zdecydowanie na plus. Jest to zwyczajnie przeciętny action RPG, nie przesadzałbym z tą niegrywalnością.
Co wy chcecie od tej gry? Może jako Gothic nie jest dobra, ale jako osobna gra? Bardzo fajna i ciekawa gierka z dużym światem.
Na pewno do niej podejdę jak skończę Risena, Gothic 3 ścieżką beliara i podstawka Gothic 2 bez dodatku.
Po skończeniu gry mogę napisać że jest wciągająca, plus za czas przyspieszający bieg. Brakuje natomiast was pathów sam znacznik plus poblokowane drogi powodują frustrację szukania odpowiedniej drogi do misji. Dość liniowa, ale system walki magiem i uzupełnienie przez melee powoduje walkę przyjemną nawet jak przeciwników jest na kilogramy na każdym kroku. Pozytywne zaskoczenie po negatywnych komentarzach aczkolwiek nic innowacyjnego
Najgorsza część serii.
Po odpaleniu gry pierwszy raz, odinstalowałem i usunąłem z dysku gre i dodatek standalone upadek setariff. To jest porażka.
Brak rozbudowanych questów, ograniczają się one do: "zbierz ileś tam przedmiotów albo zabij ileś tam potworów i misja gotowa". Przypomina mi to Dungeon Siege 3, nie grę z serii Gothic. W każdej grze Gothic trzeba było myśleć i można było wykonać zadanie na kilka sposobów, co miało konsekwencje w przyszłości - z drugiej strony, jest coś przyjemnego w tym, że questy są proste, nie musisz dużo myśleć i nie martwisz się, że możesz je zepsuć (jak mi się nie raz zdarzało w Risen 2). Ale powinni usunąć z nazwy Gothic, bo to absolutnie nie ma nic wspólnego z tą serią. Walka jest beznadziejna, bezmyślne klikanie myszą i przede wszystkim za łatwa - nawet na średnim poziomie nie sprawia żadnego problemu podczas gry w Risen 2 walka na łatwym poziomie jest trudna.
Mimo wszystko gra Arcania: Gothic 4 mnie jakoś wciągnęła, zasługuje na 6 jak na Gothic, a 8.5 jak na zwykły RPG akcji. Najmocniejsza jej strona to grafika, jak na 2010 rok wygląda jak na parę lat do przodu (szczególnie gdy ustawić wysoką rozdzielczość).
Co do Windows 10, to są problemy z graniem, np. czasem twarze i ubrania postaci robią się czarne, nie widać wszystkich przerywników filmowych (np. nie pokazał się przerywnik pokazujący wydarzenia po kopalni u zielarki, kiedy Bezimienny stracił bliskich) oraz za każdym razem, kiedy się wychodzi z gry, ikony pulpitu się przestawiają (nie pomogła zgodność z Windows 7 ani nic). Chociaż i tak się cieszę, że w ogóle zadziałała, bo innym ludziom nie działała i musieli coś kombinować.
Właśnie przeszedłem wersję na ps4 i nie miałem filmiku z zakończeniami i intra w upadku setariff nie wiem z czego wynikał ten błąd oceniłem grę na 6 ale teraz po ponownym przejściu dałbym jej 7 za postacie z Gothica przez sentyment
Gothic 4 został wydany zarówno na PS3 jak i PS4, wpis w encyklopedii jest błędny. https://en.wikipedia.org/wiki/Arcania:_Gothic_4