Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Vanillaware

Firma producent

Japońskie studio deweloperskie, którego siedziba mieści się w Osace. Vanillaware tworzy gry na konsole, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosły mu takie projekty, jak Odin Sphere oraz Dragon’s Crown.

Historia Vanillaware

Korzenie studia sięgają 2002 roku, kiedy to George Kamitani założył firmę Puraguru. Jej pierwszym zadaniem miało być wspieranie innego, kierowanego przez Kamitaniego zespołu (działającego pod skrzydłami Enix) w pracy nad projektem Fantasy Earth Zero.

Trudne początki

Tytuł powstawał w bólach; powody obejmowały zarówno problemy techniczne, jak i skomplikowaną sytuację wydawcy, który w trakcie jego procesu produkcji dokonywał fuzji z firmą Square. Ostatecznie projekt został odebrany Kamitaniemu i Puraguru.

Niedługo później firma Puraguru zmieniła siedzibę oraz nazwę; od tej pory miała już być znana jako Vanillaware. Nowym dziełem studia była gra Odin Sphere, którą zespół postrzegał jako duchową następczynię Princess Crown – pierwszego projektu Kamitaniego, nad którym sprawował on pieczę jako reżyser. Jako ciekawostkę warto odnotować, że choć gra Princess Crown poniosła sromotną klęskę komercyjną, przez co Kamitani i jego ówczesny zespół Atlus Kansai znaleźli się na swoistej „czarnej liście” branży, odcisnęła ona trwałe piętno na późniejszej twórczości tego dewelopera.

Wypuszczeniem Odin Sphere miała zająć się firma Atlus. Niestety wydawca zdecydował się opóźnić premierę tej pozycji aż o rok, by zrobić miejsce dla innych gier ze swojego portfolio. Chcąc utrzymać studio na powierzchni, Vanillaware nawiązało współpracę z Nippon Ichi Software, której owocem była stworzona z myślą o PlayStation 2 strategia fantasy pod tytułem GrimGrimoire. Choć ostatni z wymienionych tytułów powstał rekordowo szybko, „wydrenował” finanse studia do tego stopnia, że Kamitani został zmuszony do zaciągnięcia dużego kredytu.

Odin Sphere, Dragon’s Crown i inne sukcesy

Na szczęście dla Kamitaniego i jego studia, Odin Sphere, który trafił na PlayStation 2 w 2007 roku, odniósł wielki sukces artystyczny i komercyjny. Niestety GrimGrimoire nie podążyło tą samą ścieżką, przez co porzucono plany stworzenia jego kontynuacji. Zamiast tej drugiej, deweloperzy przygotowali produkcję z pogranicza platformówek akcji i RPG-ów, zatytułowaną Muramasa: The Demon Blade, która pojawiła się na Nintendo Wii w 2009 roku. W międzyczasie, bo w 2008 roku, zespół przygotował jeszcze jeden projekt, czyli symulację życia pod tytułem Kumatanchi.

W dalszej kolejności ekipa zajęła się tworzeniem Grand Knights History, czyli turowego jRPG-a na PlayStation Portable, który w 2011 roku zadebiutował w Japonii, a także Dragon’s Crown – kolejnego „duchowego następcy” Princess Crown, stojącego w rozkroku pomiędzy RPG-ami i beat’em upami. Ten drugi miał początkowo zostać wydany przez UTV Ignition Entertainment, jednak ze względu na problemy finansowe tej firmy, ostatecznie jego wydaniem zajął się Atlus.

Dragon’s Crown zadebiutował w 2013 roku na PlayStation 3 i PlayStation Vicie, odnosząc wielki sukces artystyczny i komercyjny. Oprócz tego rok 2013 przyniósł zremasterowaną wersję Muramasy, zatytułowaną Muramasa Rebirth, która trafiła na handhelda PlayStation Vita. Trzy lata później Vanillaware dostarczyło zaś remake Odin Sphere, pod tytułem Odin Sphere: Leifdrasir, z kolei rok 2018 przyniósł premierę Dragon’s Crown Pro.

W 2020 roku spod skrzydeł Vanillaware i Atlusa wyszła nietypowa jak na to studio, bo osadzona w uniwersum science fiction, produkcja zatytułowana 13 Sentinels: Aegis Rim. Pozycja trafiła najpierw na PlayStation 4, jednak w 2022 roku pojawiła się również na Nintendo Switch. Rok 2022 przyniósł jeszcze jeden remaster w dorobku Vanillaware; tym razem deweloperzy postanowili przypomnieć graczom o GrimGrimoire, tworząc GrimGrimoire OnceMore.

Unicorn Overlord, czyli nadzieja dla fanów Final Fantasy Tactics

Następnym projektem opisywanego studia była gra Unicorn Overlord, czyli taktyczne jRPG inspirowane kultowymi przedstawicielami gatunku. Produkcja zadebiutowała w marcu 2024 roku na komputerach osobistych i konsolach. Tytuł odniósł sukces artystyczny, o czym świadczyła średnia ocen od branżowych mediów (która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 86-89/100) oraz graczy (która według tego samego serwisu wynosiła 8.3/10).

Co ciekawe sam, Yasumi Matsuno, czyli reżyser kultowego Final Fantasy Tactics, polecił fanom tej produkcji, by zapoznali się z dziełem Vanillaware. Jak bowiem wspomniał, modlił się o to, by „sprzedaż tej nowej strategicznej gry RPG przekroczyła milion egzemplarzy”, co mogło sprawić, że Square Enix zacznie przychylniej spoglądać w kierunku zapomnianej przez siebie marki. Szanse na to, że jego marzenie się spełni, były całkiem wysokie, bowiem 1 kwietnia poinformowano, że Unicorn Overlord znalazł ponad pół miliona nabywców.

Tymczasem w maju 2024 roku Vanillaware opublikowało ogłoszenia o pracę, z których wynikało, że tworzy osadzoną w świecie fantasy grę RPG akcji. Ostatecznie marzenie Yasumiego Matsuno ziściło się 23 września, gdyż wówczas firma Atlus i studio Vanillaware obwieściły, że sprzedały pierwszy milion egzemplarzy Unicorn Overlord.