13 Sentinels: Aegis Rim
Unikatowa gra RPG stworzona przez twórców produkcji takich jak Muramasa: The Demon Blade, Odin Sphere i Dragon's Crown. Akcja gry 13 Sentinels: Aegis Rim osadzona została we współczesnym Tokio, w którym pojawia się trzynaście ogromnych mechów.
producent: Vanillaware wydawca: Atlus Strona oficjalna
13 Sentinels: Aegis Rim to dwuwymiarowa gra RPG w klimatach science fiction. Akcja tego tytułu osadzona została w alternatywnej rzeczywistości i rozgrywa się w Tokio w kilku różnych epokach. Za stworzenie gry odpowiada utytułowane japońskie studio Vanillaware. Zespół ma na swoim koncie szereg świetnie ocenianych tytułów, takich jak GrimGrimoire, Muramasa: The Demon Blade, Odin Sphere i Dragon's Crown.
Fabuła
Akcja 13 Sentinels: Aegis Rim rozgrywa się w alternatywnej wersji Japonii, w kilku różnych okresach historycznych (w 1985, 1945, 2025 oraz 2065 roku). Bohaterami gry są nastolatkowie (większość z nich to pozornie zwykli uczniowie uczęszczający do jednego z tokijskich liceów w latach 80. ubiegłego stulecia, ale w opowieści można też znaleźć postacie pochodzące z innych czasów). Ci młodzi ludzie są w tajemniczy sposób powiązani z trzynastoma potężnymi mechami, które niedawno pojawiły się na ulicach metropolii i stanowią klucz do walki z wrogiem znanym jako Kaiju.
Mechanika
Podobnie jak np. w Odin Sphere, gracze obserwują rozgrywkę z boku – z tzw. perspektywy side-scrollowej. Bohaterowie poruszać mogą się więc jedynie w czterech kierunkach na dwumiarowym planie (góra, prawo, lewo, dół). Dzięki sztuczkom graficznym linearne lokacje posiadają jednak głębię, podobną do tej z produkcji korzystających z trójwymiarowych silników 2.5D. W czasie zabawy kontrolujemy jedną z kilkunastu różnych postaci – powiązane z nimi wątki fabularne przeplatają się, tworząc większą historię.
Rozgrywkę można z grubsza podzielić na trzy części, które mają nawet własne nazwy: Remembrance, Destruction oraz Analysis. W pierwszej z nich eksplorujemy otoczenie i rozmawiamy z postaciami, posuwając naprzód scenariusz. Faza Destruction obejmuje momenty, gdy nasi bohaterowie wsiadają do pancerzy wspomaganych i dochodzi do walki – tę ostatnią zrealizowano w czasie rzeczywistym, ale gracz ma możliwość pauzowania starć w dowolnym momencie, by zastanowić się nad dalszymi ruchami i wydać rozkazy (kontrolujemy równocześnie sześć postaci, a każda z nich posiada określone zdolności specjalne i specjalizację – np. niektórzy radzą sobie lepiej z latającymi wrogami, a inni z grupami przeciwników). Na ogół naszym celem jest obrona terminalu przed atakiem wroga.
Zarówno eksplorując w ramach Remembrance, jak i zwyciężając w Destruction, otrzymujemy punkty, które możemy wykorzystać w fazie Analysis – stanowi ona swoiste podsumowanie odkrytych wątków i dokumentów, w czasie których odblokowujemy nowe fragmenty opowieści i wpisy w dzienniku.
Typowo dla gatunku RPG, w miarę postępów w rozgrywce gracz może też rozwijać swoje postacie i zdobywać nowe umiejętności oraz ekwipunek.
Tryby gry
W 13 Sentinels: Aegis Rim możemy grać wyłącznie samotnie. Podstawą rozgrywki jest kampania fabularna.
Kwestie techniczne
13 Sentinels: Aegis Rim oferuje unikalną, dwuwymiarową mangową oprawę graficzną, która z biegiem czasu stała się swoistym znakiem rozpoznawczym studia Vanillaware. Grafika opracowana przez ilustratora George’a Kamitaniego jest bardzo szczegółowa, pełna wyrazistych barw, a także ładnie animowana.
Ostatnia modyfikacja 3 września 2020
Tryb gry: single player
Klasyfikacja PEGI 13 Sentinels: Aegis Rim