Undead Labs
Facebook: https://www.facebook.com/UndeadLabs/
Amerykańskie studio deweloperskie, skoncentrowane na tworzeniu gier przeznaczonych na konsole Xbox oraz komputery osobiste. Filarem działalności firmy jest seria State of Decay, zapoczątkowana w 2013 roku. W czerwcu 2018 roku Undead Labs przeszło pod skrzydła firmy Microsoft i trafiło w szeregi Xbox Game Studios.
Historia
Skromne początki
W 2009 roku Jeff Strain, czyli były pracownik firmy Blizzard Entertainment oraz jeden z założycieli studia ArenaNet, postanowił założyć własną firmę. Jak sugerowała wybrana przez niego nazwa, celem Undead Labs było tworzenie gier osadzonych w czasach apokalipsy zombie (ang. undead – nieumarły). W stosunkowo krótkim czasie rozpoczęto przygotowywanie debiutanckiego projektu. Deweloperzy próbowali nawiązać współpracę z rozmaitymi wydawcami, aczkolwiek bezskutecznie; jak później przyznali, poszczególne firmy wymagały od nich stworzenia „klona World of Warcraft”. Ostatecznie Undead Labs dobiło targu z Microsoft Studios; gigant z Redmond miał sprawować pieczę wydawniczą nad pierwszym dziełem studia, które zmierzało na konsole Xbox oraz komputery osobiste.
Udany stan rozkładu
Ową produkcją okazało się State of Decay, które w czerwcu 2013 roku pojawiło się na Xboksie 360, a po kilku miesiącach trafiło również na PC. Mowa o sandboksowej grze akcji wzbogaconej o elementy survivalowe, przenoszącej gracza do świata opanowanego przez hordy zombiaków. Tytuł odniósł sukces, a w ciągu roku doczekał się dwóch rozszerzeń: Breakdown oraz Lifeline. Rok 2015 przyniósł natomiast premierę wersję Year-One Survival Edition, czyli remastera przygotowanego z myślą o konsoli Xbox One.
W międzyczasie autorzy przygotowywali grę RPG zatytułowaną Moonrise, która miała trafić na komputery osobiste i urządzenia mobilne jako pozycja free-to-play. Po jej krótkim pobycie w steamowym Wczesnym Dostępie oraz po tak zwanym soft-launchu na platformie Apple iOS twórcy postanowili anulować projekt i skupić się na opracowaniu pełnoprawnej kontynuacji State of Decay.
State of Decay 2, projektowane z myślą o komputerach osobistych i konsoli Xbox One, zadebiutowało dopiero w 2018 roku. Tytuł stanowił naturalne rozwinięcie pomysłów przedstawionych w poprzedniku, a największą nowością wprowadzoną przez deweloperów był tryb multiplayer, umożliwiający współpracę czterech graczy.
Pod skrzydłami giganta
W czerwcu 2018 roku firma Microsoft ogłosiła, że nabyła studio Undead Labs. Rok później State of Decay 2 otrzymało rozszerzenie pod tytułem Heartland, z kolei dwa lata później opisywany zespół zapowiedział swój następny projekt, którym było State of Decay 3.
Premiera tego ostatniego była jednak pieśnią przyszłości. W międzyczasie druga odsłona cyklu zdążyła trafić na Xboksy Series X/S (w grudniu 2020 roku), a samo studio – rozrosnąć się o nowy oddział w Orlando na Florydzie (lipiec 2021 roku). W październiku 2021 roku gruchnęła natomiast wieść o tym, że szeregi Undead Labs opuścił jego założyciel – Jeff Strain, który założył nową firmę – Possibility Space. Na stanowisku szefa opisywanego zespołu zastąpił go Philip Holt.
Niedługo później dochodzenie przeprowadzone przez redakcję serwisu Kotaku wykazało, że w studiu miała panować „seksistowska kultura”, do czego miał przyczynić się zarówno Philip Holt, jak i Anne Schlosser, czyli szefowa działu HR. Nawet po zwolnieniu tej ostatniej przez Microsoft, pracownicy nadal skarżyli się na toksyczną atmosferę prowadzącą do zwiększenia rotacji pracowników, a w konsekwencji – opóźnień w pracach nad State of Decay 3.
Mimo wszystko z czasem Undead Labs udało się wyjśc z tego wszystkiego obronną ręką. Symbolicznym „nowym otwarciem” dla studia była zmiana logotypu – nowy ujrzał światło dzienne 9 czerwca 2024 roku.