Triumph Studios
Holenderskie studio deweloperskie z siedzibą w Delft. Zespół istnieje od 1997 roku, a światową sławę zapewniły mu serie Age of Wonders i Overlord. Od czerwca 2017 roku ekipa znajduje się pod skrzydłami firmy Paradox Interactive.
Historia
Narodziny serii Age of Wonders
Firma Triumph Studios została założona w 1997 roku przez Arno van Wingerdena i Lennarta Sasa. Zespół, którego siedziba mieściła się w holenderskim mieście Delft, przez następne dwa lata pracował nad swoją debiutancką produkcją. Mowa o strategii turowej z elementami RPG zatytułowanej Age of Wonders, która powstała we współpracy z firmami Epic Games oraz Gathering of Developers. Tytuł budzący skojarzenia z kultową serią Heroes of Might and Magic trafił do sprzedaży blisko dwa lata później i spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów.
Gra odniosła sukces, dzięki czemu Triumph Studios nabrało wiatru w żagle i mogło rozpocząć pracę nad kontynuacją. Age of Wonders II: Tron Czarnoksiężnika zadebiutowało w 2002 roku, a w 2003 roku doczekało się jeszcze samodzielnego rozszerzenia pod tytułem Magia Cienia. Po premierze tego ostatniego zespół postanowił sprawdzić się w tworzeniu multiplatformowych projektów.
Epoka Overlorda
W tym celu ekipa opracowała autorski silnik graficzny nazwany CREATOR 3D, mający napędzać jej kolejne dzieło. Mowa o grze RPG akcji z elementami strategii, nad której scenariuszem czuwała Rhianna Pratchett. Overlord, bo takie miano nosiła owa produkcja, w 2007 roku trafił na komputery osobiste oraz Xboksa 360. Niemal rok później tytuł doczekał się dodatku (Raising Hell) oraz konwersji na PlayStation 3, opracowanej przez ekipę 4J Studios. W tym samym roku prawa do marki Overlord przejął jej dotychczasowy wydawca, czyli firma Codemasters Software, a rok 2009 przyniósł premierę stworzonej przez Triumph Studios, drugiej części serii.
Powrót do korzeni
W 2011 roku zespół postanowił powrócić do swoich korzeni i przygotować trzecią odsłonę cyklu Age of Wonders, w czym finansowo wspomógł ich Markus „Notch” Persson – założyciel studia Mojang, a prywatnie miłośnik dwóch wcześniejszych części serii. W 2014 roku Age of Wonders III trafiło na komputery osobiste; ekipa Triumph Studios wzięła na siebie wydanie tej produkcji. Gra odniosła na tyle duży sukces, że jeszcze w tym samym roku otrzymała duży dodatek, czyli Golden Realms, z kolei kilka miesięcy później pojawiło się jeszcze jedno rozszerzenie – Eternal Lords.
Koniec niezależności
W 2017 roku Triumph Studios zostało przejęte przez firmę Paradox Interactive. W maju 2018 roku deweloperzy zapowiedzieli natomiast spin-off cyklu Age of Wonders o podtytule Planetfall, który w przeciwieństwie do trzeciej odsłony cyklu zmierzał nie tylko na komputery osobiste, lecz także na PlayStation 4 oraz Xboksa One. Age of Wonders: Planetfall zadebiutował 6 sierpnia 2019 roku. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów; jej średnia ocen w serwisie Metacritic oscylowała wokół 80% (w zależności od platformy), z kolei na Steamie tytuł cieszył się „bardzo pozytywnymi” recenzjami. Zespół zakasał więc rękawy i zabrał się do pracy nad rozszerzeniami do tego tytułu. Pierwszym dodatkiem było Revelations wydane już w listopadzie 2019 roku. Drugi add-on to Invasions, opublikowane w maju 2020 roku. Trzecie DLC, czyli Star Kings, trafiło do sprzedaży w listopadzie 2020 roku.