TaleWorlds
WWW: http://www.taleworlds.com/
Facebook: https://www.facebook.com/TaleWorlds/
TaleWorlds Entertainment to oficjalna marka handlowa założonego w roku 2005 niezależnego, tureckiego studia deweloperskiego Ikisoft Software Company, znanego za sprawą cyklu sandboksowych gier akcji z elementami RPG Mount & Blade. Siedziba firmy znajduje się w stolicy Turcji – Ankarze, na terenie Middle East Technical University (METU), czyli czołowej uczelni technicznej w tym kraju.
Sukces studia TaleWorlds jest doskonałym przykładem na to, że dysponując ograniczonymi środkami finansowymi można stworzyć grę, która, choć pod względem oprawy znacząco ustępuje wysokobudżetowym produkcjom AAA, potrafi zdobyć serca graczy wysoką grywalnością. Po znakomitym odbiorze debiutanckiej produkcji studia, turecki deweloper skupił się rozwijaniu serii Mount & Blade, która jak dotąd stanowi jedyną markę w portfolio dewelopera.
Historia
Początki studia TaleWorlds Entertainment sięgają roku 2004, kiedy to student informatyki na uniwersytecie Bilkent w Ankarze – Armagan Yavuz – udostępnił na swojej stronie internetowej wczesną wersję beta gry Mount & Blade. Przygotowywany wspólnie z żoną Ipek w czasie wolnym i początkowo całkowicie hobbystycznie, projekt spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony graczy, co skłoniło jego autora do założenia profesjonalnego studia deweloperskiego i zajęcia się zawodowo tworzeniem gier. Nowo uformowana ekipa rozpoczęła cyfrową sprzedaż swego debiutanckiego tytułu w wersji beta, co pozwoliło jej zebrać fundusze na ukończenie gry. W roku 2008, gotową już produkcją zainteresowała się firma Paradox Interactive, która po podpisaniu umowy z TaleWorlds wydała ją zarówno w wersji pudełkowej, jak i cyfrowej (na platformie Steam). Mount & Blade okazało się sporym sukcesem komercyjnym, sprzedając się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy.
Zaledwie kilkuosobowy zespół studia TaleWorlds znacząco się rozrósł, a zachęceni sukcesem gry deweloperzy skupili się na dalszym rozwijaniu swojej produkcji. Efektem ich prac okazał się wydany w 2010 roku Mount & Blade: Warband, czyli ulepszona wersja oryginału, zawierająca wiele nowości i usprawnień, a także oczekiwany przez graczy tryb wieloosobowy. Tytuł powtórzył komercyjny sukces poprzedniczki i doczekał się dwóch dużych rozszerzeń: Napoleonic Wars (2012) oraz Viking Conquest (2014). W międzyczasie, we współpracy studia TaleWorlds z rosyjskim Snowberry Connection oraz ukraińskim SiCh Studio, przygotowana została gra Mount & Blade: Ogniem i Mieczem, będąca tak naprawdę swojską wersją oryginalnego Mount & Blade, osadzoną w realiach słynnej powieści historycznej Henryka Sienkiewicza. Ulepszona wersja gry, wzbogacona o elementy wprowadzone w Mount & Blade: Warband, ukazała się na świecie w maju 2011 roku pod tytułem Mount & Blade: With Fire & Sword (w Polsce, ze względu na zbieżność nazw z poprzednią produkcją, jako Ogniem i Mieczem: Dzikie Pola).
We wrześniu 2012 roku deweloperzy ze studia TaleWorlds oficjalnie zapowiedzi pełnoprawną kontynuację swojego przebojowego cyklu, zatytułowaną Mount & Blade II: Bannerlord. 31 stycznia 2014 roku tureckie studio rozwiązało dotychczasową umowę z firmą Paradox Interactive i po kilku latach stało się ponownie deweloperem niezależnym. W tym samym roku gra Mount & Blade: Warband udostępniona została na high-endowych, androidowych tabletach Nvidia Shield, będąc jednocześnie pierwszą grą studia wydaną na platformie innej niż PC. W lutym 2015 roku, rosyjskie Snowbird Game Studios (wcześniejsze Snowberry Connection) wydało grę Caribbean!, będącą osadzonym w pirackich klimatach, sandboksowym RPG-iem akcji. Produkcja bazowała w całości na silniku serii Mount & Blade, a deweloperzy z TaleWorlds brali aktywny udział w jej przygotowaniu. We wrześniu 2016 roku odświeżona wersja Mount & Blade: Warband jako pierwsza gra studia trafiła na konsole (w tym wypadku PlayStation 4 oraz Xbox One).
30 marca 2020 roku, a więc po siedmiu i pół roku od oficjalnej zapowiedzi, Mount & Blade II: Bannerlord trafił do Wczesnego dostępu na platformie Steam. Produkcja szybko zaczęła cieszyć się dużą popularnością i zbierać pochwały od graczy. Niemniej niektórzy uważali, że nie wprowadziła ona zbyt wielu oczekiwanych zmian względem wcześniejszych dzieł studia. Projekt cierpiał również na szereg bolączek, jednak deweloperzy z TaleWorlds zakasali rękawy i błyskawicznie zaczęli wydawać łatki mające się z nimi uporać. Grę szybko wzięli w obroty również autorzy fanowskich modyfikacji, które poprawiały grafikę, dodawały nowe funkcje, a także wzbogacały tę produkcję o zawartość inspirowaną między innymi Warhammerem Fantasy, Gwiezdnymi wojnami, Władcą Pierścieni, feudalną Japonią czy grą Crusader Kings III.
Ostatecznie pełna wersja Mount & Blade II: Bannerlord zadebiutowała 25 października 2022 roku. Gra trafiła nie tylko na komputery osobiste, lecz również na PlayStation 4, PlayStation 5, Xboksa One oraz Xboksy Series X/S. Tytuł mógł się pochwalić „bardzo pozytywnymi” recenzjami graczy na platformie Steam; według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych tej pozycji przez branżowe media oscylowała wokół 74/100.