Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Splash Damage

Firma producent

Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Londynie, które od 2020 roku należy do chińskiego Tencenta. Firma tworzy oraz wydaje gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a najbardziej znana jest z takich produkcji, jak Wolfenstein: Enemy Territory, Enemy Territory: Quake Wars, Brink i Gears Tactics.

Historia Splash Damage

Początek działalności Splash Damage jest datowany na maj lub czerwiec (w zależności od źródła) 2001 roku. Pierwszym znaczącym przedsięwzięciem w historii tego zespołu było opracowanie multiplayerowej mapy Operation Market Garden do gry Return to Castle Wolfenstein. Odniesiony przez nią sukces sprawił, że stojąca za tym tytułem firma Activision zleciła Splash Damage stworzenie trzech kolejnych aren, które trafiły do Return to Castle Wolfenstein: Game of the Year Edition.

Droga do sukcesu

Przygodę z tworzeniem gier wideo studio Splash Damage rozpoczęło od opracowania Wolfensteina: Enemy Territory. Choć początkowo jego dzieło miało stanowić tylko część tej produkcji, gdyż ekipa Mad Doc Software miała opracować jej kampanię fabularną, finalnie stanowiło ono pełnoprawny produkt dystrybuowany w modelu free to play. Projekt zadebiutował w maju 2003 roku na komputerach osobistych i zdobył szereg branżowych nagród, a następnie przez długie lata cieszył się dużą popularnością.

Kolejne lata upłynęły dla Splash Damage pod znakiem współpracy z id Software. Firma stworzyła wszystkie mapy do trybu multiplayer Dooma 3, a także opracowała Enemy Territory: Quake Wars. Pozycja ta ukazała się na komputerach osobistych i konsolach (przy czym wersje na Xboksa 360 i PlayStation 3 były dziełami innych ekip) we wrześniu 2007 roku. Co ciekawe, była to pierwsza gra spod szyldu Quake, w której możliwe było korzystanie z pojazdów.

Współpraca z Bethesdą i działalność wydawnicza

W 2008 roku ogłoszono, że Splash Damage nawiązało współpracę z firmą Bethesda Softworks. W 2009 roku jej owocem okazała się multiplayerowa strzelanka pod tytułem Brink, która zadebiutowała w maju 2011 roku. Jako że ukazała się ona jednocześnie na komputerach osobistych, Xboksie 360 oraz PlayStation 3, była pierwszym multiplatformowym dziełem opisywanej ekipy. Choć tytuł ten przeszedł bez większego echa, doczekał się jeszcze dodatku pod tytułem Agents of Change.

Rok 2012 przyniósł natomiast otworzenie Warchest, czyli działu wydawniczego Splash Damage, a także „technologicznej” dywizji ochrzczonej mianem Fireteam. Na następną grę od opisywanego studia trzeba było zaczekać do 2015 roku, kiedy to ukazało się Dirty Bomb, będące multiplayerową strzelanką free-to-play. Początkowo pieczę wydawniczą sprawował nad nią Nexon, jednak z czasem prawa do niej trafiły w ręce Warchest. W międzyczasie ekipa wydała mobilne RAD Soldiers i Tempo, a także przygotowała tryb multiplayer do Batmana: Arkham Origins.

Współpraca z Microsoftem

Od 2015 roku Splash Damage rozpoczęło współpracę z Microsoftem i The Coalition. Studio pomogło w przygotowaniu Gears of War: Ultimate Edition (2015), współtworzyło tryb multiplayer do Gears of War 4 (2016) i w znacznym stopniu przyczyniło się do powstania Gears 5 (2019), zajmując się m.in. projektowaniem poziomów, trybów czy edytora map do modułu Escape. Ponadto Splash Damage pomogło w przeniesieniu Halo: The Master Chief Collection na komputery osobiste (2019). Zwieńczeniem tej współpracy było natomiast powstanie turowego Gears Tactics, wydanego w 2020 roku na PC oraz konsole Xbox.

Pod skrzydłami Tencenta

W lipcu 2016 roku Splash Damage oraz Warchest i Fireteam trafiły w ręce chińskiej spółki Leyou. Marzec 2020 roku przyniósł kooperację studia z firmą Google, której efektem była sieciowa gra akcji pod tytułem Outcasters. Produkcja zadebiutowała na platformie Stadia 3 grudnia 2020 roku i przetrwała do 18 stycznia 2023, kiedy to jej serwery zostały wyłączone.

23 grudnia 2020 roku obwieszczono, że Leyou (a co za tym idzie – również Splash Damage) przechodzi pod skrzydła Tencenta. Opisywany zespół miał jednak zachować swobodę, działając „jako niezależny podmiot w rodzinie Tencenta”.

Na kolejne znaczące wieści z obozu Splash Damage trzeba było zaczekać do grudnia 2022 roku, kiedy to podczas gali The Game Awards studio obwieściło, że jego następnym projektem będzie multiplayerowe Transformers: Reactivate. Niedługo później dowiedzieliśmy się, że Splash Damage przejęło Bulkhead Interactive.

Niemniej styczeń 2025 roku przyniósł znacznie mniej optymistyczne wieści. Transformers: Reactivate zostało anulowane; na domiar złego przez Splash Damage miała przejść fala zwolnień. Mimo to studio miało w zanadrzu „inne projekty”, na których od tej pory zamierzało się skupić.