Scott Cawthon
Amerykański twórca gier wideo, któremu globalną sławę przyniosła seria Five Nights at Freddy’s. Gry opracowane przez Scotta Cawthona można znaleźć na wszystkich liczących się platformach – od komputerów osobistych, przez konsole, skończywszy na urządzeniach mobilnych.
Historia
Problematyczne początki
Scott Cawthon rozpoczął swoją przygodę z grami wideo od tworzenia przygodówek związanych z tematyką... chrześcijańską. Według samego autora, produkcje takie jak Pilgrim’s Progress czy The Desolate Hope spotkały się z ciepłym przyjęciem, jednak nie odniosły sukcesu finansowego. Jeden z jego następnych projektów, czyli familijna pozycja pod tytułem Chipper & Sons Lumber Co., była natomiast krytykowana przez recenzentów za nieumyślnie przerażające sceny i postacie. Finalnie (po kryzysie spowodowanym kolejnymi niepowodzeniami) to ostatnie dało twórcy do myślenia, toteż postanowił on opracować jeszcze jedną grę, tym razem (nie)typowy horror.
Droga na szczyt
Mowa o grze Five Night’s at Freddy’s, która zadebiutowała w 2014 roku. Tytuł odniósł wielki sukces artystyczny i komercyjny, co pozwoliło Cawthonowi nabrać wiatru w żagle i przystąpić do pracy nad jego kontynuacją. Na Five Night’s at Freddy’s 2 nie trzeba było długo czekać, bowiem pozycja trafiła do sprzedaży jeszcze w tym samym roku. Trzecia część serii zadebiutowała niedługo później, bo w marcu 2015 roku, zaś czwarta odsłona cyklu pojawiła się w lipcu.
W styczniu 2016 roku Scott Cawthon oddał w ręce graczy FNAF World, czyli spin-off swojego flagowego cyklu. Jako że owa pozycja prezentowała niższy poziom od swoich poprzedniczek, przy następnym projekcie, czyli wypuszczonym w październiku 2016 roku Five Nights at Freddy’s: Sister Location, deweloper postanowił powrócić do korzeni, oferując sprawdzone rozwiązania. Nie oznaczało to jednak zakończenia eksperymentów z formułą FNAF, bowiem w grudniu 2017 roku pojawiła się gra Freddy Fazbear’s Pizzeria Simulator, w której rozwiązaniom z głównych części serii towarzyszyły elementy rodem ze strategii ekonomicznych. Rok 2018 przyniósł zaś premierę Ultimate Custom Night, czyli jeszcze jednego spin-offa, tym razem bardziej wiernego podstawowym założeniom cyklu.
Na początku 2019 roku Scott Cawthon nawiązał współpracę z zespołem Steel Wool Studios, której owocem miały być kolejne spin-offy serii FNAF. Pierwszy z nich, czyli Five Nights at Freddy’s VR: Help Wanted, który opracowano z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej, trafił do sprzedaży w maju 2019 roku. Podczas gdy Steel Wool Studios pracowało nad kolejnym projektem, światło dzienne ujrzały inne pozycje osadzone w uniwersum Five Nights at Freddy’s, jak wykorzystująca technologię rzeczywistości rozszerzonej produkcja Five Nights at Freddy’s AR: Special Delivery (2019) czy choćby Security Breach: Fury’s Rage. Wydanie tego ostatniego w kwietniu 2021 roku poprzedziło premierę drugiego owocu kooperacji Cawthona i Steel Wool Studios – gry Five Nights at Freddy’s: Security Breach.
Koniec przygody z grami wideo
Oprócz szeregu gier wideo, na przestrzeni lat markę Five Nights at Freddy’s tworzyły książki pisane zarówno przez samego Scotta Cawthona, jak i przez Kirę Breed-Wrisley. Ponadto od 2015 roku regularnie pojawiały się doniesienia o powstającej ekranizacji pierwszej części serii. Z uwagi na niesłabnącą popularność omawianej marki, można było przypuszczać, że kariera opisywanego twórcy potrwa jeszcze długie lata.
W czerwcu 2021 roku ujawniono, że Cawthon przekazywał liczne darowizny na cele polityczne, skupiając się zwłaszcza na członkach amerykańskiej Partii Republikańskiej, na czele z Donaldem Trumpem. Informacja ta spotkała się z krytyką ze strony niektórych środowisk.
Kilka dni później twórca ogłosił, że chcąc poświęcić więcej czasu swoim dzieciom, zamierza wycofać się z aktywnego tworzenia gier wideo, a kontrolę nad cyklem FNAF przekazać komuś innemu.