

Five Nights at Freddy's 3
FNAF 3
Trzecia odsłona niezwykle oryginalnego horroru autorstwa Scotta Cawthona. Rozgrywka bazuje na podobnych zasadach, co wcześniejsze części cyklu i obsadza gracza w roli nocnego stróża, który musi przetrwać pięć nocy w tytułowej restauracji.
producent: Scott Cawthon wydawca: Scott Cawthon
Five Nights at Freddy’s 3 to kolejna odsłona cyklu nietuzinkowych survival horrorów, w których gracze obejmują posadę nocnego stróża w okrytej złą sławą pizzerii, opanowanej przez animatroniczne zwierzaki. Za jej powstanie odpowiada niezmiennie autor pierwotnego pomysłu, Scott Cawthon.
Fabuła
Akcja Five Nights at Freddy’s 3 rozpoczyna się trzydzieści lat po zamknięciu Freddy Fazbear’s Pizza, kiedy opowieści o tym co się tam wydarzyło są już niczym więcej jak plotką i bladym wspomnieniem. Jednak legenda restauracji nie zostaje pogrzebana i na jej motywach oparty został strachów – Fazbear's Fright. Przeszukując wnętrze dawnego lokalu właściciele, oprócz sterty starych śmieci i nikomu niepotrzebnych części odnaleźli także nietkniętego animatronika.
Podobnie, jak w poprzednich odsłonach cyklu gracz wciela się w stróża nocnego, który musi przetrwać tytułowe pięć nocy (plus jedną bonusową), unikając śmierci z ręki wrogo nastawionych robotów.
Mechanika
Five Nights at Freddy’s 3 bazuje na podobnych założeniach ogólnych, jak jego dwie poprzedniczki. Ponownie zadaniem gracza jest przetrwanie od 00:00 do 6:00 przez pięć kolejnych nocy. Produkcja doczekała się jednak kilku modyfikacji. W czasie zabawy gracz staje fizycznie do walki z tylko jednym animatronikiem – Springtrapem. Podczas kolejnych nocy gracz obserwuje dom strachów przy pomocy dwóch systemy kamer, w których widoczne są pomieszczenia oraz tunele wentylacyjne.
W czasie zabawy gracz musi także kontrolować sprawność trzech systemów i w razie potrzeby je resetować. Odpowiadają one za działanie monitoringu, urządzeń audio, które są niezbędne do odciągnięcia uwagi antagonisty oraz wentylacji odpowiadającej za poziom tlenu w stróżówce.
W momencie, gdy gracz za długo będzie odwlekał reset wentylacji, zacznie on mieć halucynacje. Wówczas do gry wejdą także Phantom animatroniki, czyli widmowe wersje robotów z poprzednich odsłon cyklu.
Dodatkowo produkcja zawiera także kilka minigier, które pokazują informacje związane z fabuła oraz wpływają na zakończenie produkcji.
Minirecenzja Five Nights at Freddy’s 3 – koszmar na małym ekranie
- Nieustannie przerażająca atmosfera;
- Pojedynczy antagonista zmienia charakter rozgrywki;
- Nowe rozwiązania dobrze sprawdzają się w praktyce.
- Wtórność daje o sobie niekiedy znać.
Najprostsze pomysły są często tymi najlepszymi. W branży gier sprawdzało się to w przeszłości już setki razy i wszystko wskazuje na to, że w tej kwestii jeszcze długo nic się nie zmieni. Doskonałym tego przykładem jest seria Five Nights at Freddy’s – banalna w swoich założeniach, bazująca na straszeniu poprzez „zwykłe” jumpscare’y, teoretycznie nie oferuje niczego, czego fani horrorów już by nie widzieli. Mimo to, kolejne produkcje cieszą się ogromną popularnością i nic dziwnego, że zaczęły trafiać także i na urządzenia mobilne. Jak wypada trzecia część tego cyklu?
Biorąc pod uwagę, że czas między wydaniem „jedynki” a „trójki” wynosił zaledwie kilka miesięcy, nie trudno się domyślić, że formuła w przypadku ostatniej odsłony wydaje się być już lekko wtórna. Nie oznacza to, że produkcja nie oferuje kilku nowych, dobrze sprawdzających się rozwiązań. Podobnie jak poprzednio, naszym zadaniem jest oczywiście przeżycie w restauracji, tym razem przenosimy się jednak w czasy 30 lat po wydarzeniach z pierwszej części. Koszmarne maskotki już dawno zaginęły, pilnowanie opuszczonej knajpy szykującej się do nowego otwarcia nie wydaje się więc złym pomysłem. Wraz z nastaniem nocy, okazuje się jednak, że jest wręcz przeciwnie – Springtrap, jeden z zastępczych animatronów, cudem przetrwał, a to zwiastuje kolejne kłopoty. Fabularna koncepcja wydaje się całkiem niezła i choć nie rzuca na kolana oryginalnością, oferuje solidne podłoże pod dalszą historię.
W Five Nights at Freddy’s 3 mierzymy się więc jedynie z pojedynczym przeciwnikiem, a to bezpośrednio wpływa na klimat oraz atmosferę produkcji. Wydawać by się mogło, że jeden antagonista nie będzie stanowił większego wyzwania, ale szybko odkrywamy, że Springtrap jest jeszcze bardziej żądny krwi niż jego poprzednicy, a do tego potrafi przemieszczać się w błyskawicznym tempie. Jednym słowem – jego uniknięcie stanowi naprawdę poważne wyzwanie. Tym razem otrzymaliśmy jednak kilka nowych sposobów, pomagających nam przetrwać. Te najistotniejsze to możliwość odgrywania ścieżek audio w odległych pomieszczeniach, które wabią przeciwnika w odległe regiony. Z drugiej strony, musimy dodatkowo martwić się o poprawne działanie systemu wentylacji – bez tego szybko zaczniemy miewać zwidy, a to dodatkowo utrudnia rozgrywkę i buduje klimat jeszcze większej grozy.
Całościowo Five Nights at Freddy’s 3 prezentuje się więc całkiem nieźle. Choć pomysł ponownego siedzenia przed ekranami monitoringu nie przemawia już tak jak w przypadku pierwszych części, kilka nowych rozwiązań oraz pojedynczy przeciwnik sprawiają, że podczas zabawy nie da się nudzić. Gra od strony gameplay’owej przeszła bardzo pozytywną ewolucję i choć brak kultowych postaci chwilami lekko doskwiera, z pewnością nie raz podskoczycie z przerażenia.
Ostatnia modyfikacja 8 kwietnia 2015
Tryb gry: single player
Rozmiar aplikacji: mała (do 50 MB)
Ocena użytkowników: 2,2 / 10 na podstawie 610 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Five Nights at Freddy's 3


Five Nights at Freddy's 3 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Pentium 4 2 GHz
- 1 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 660 Ti/Radeon HD 7870 lub lepsza
- 250 MB
- Windows XP/Vista/7/8