Red Hook Studios
Studio deweloperskie z siedzibą w kanadyjskim Vancouver. Zespół tworzy oryginalne produkcje przeznaczone na komputery osobiste, konsole oraz urządzenia mobilne, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosła mu seria Darkest Dungeon. Od września 2024 roku Red Hook Studios należy do Behaviour Interactive.
Historia Red Hook Studios
Firma Red Hook Studios została założona w 2013 roku przez Chrisa Bourassę i Tylera Sigmana. Pierwszy z nich pracował wcześniej między innymi nad serialem telewizyjnym Max Steele i grą Monster Lab, wydaną przez firmę Eidos, z kolei Sigman był producentem wykonawczym takich pozycji jak HOARD, Age of Empires: The Age of Kings oraz Crows: Burning Edge.
Sukces Darkest Dungeon
Debiutanckim projektem studia było Darkest Dungeon – oryginalna gra RPG, której powstanie było możliwe dzięki udanej zbiórce crowdfundingowej w serwisie Kickstarter. Produkcja zadebiutowała w styczniu 2016 roku, zabierając graczy do mrocznego świata fantasy inspirowanego gotycką estetyką.
Tym, co wyróżniało ten tytuł na tle podobnych gier, była nietypowa mechanika rozgrywki – członkowie prowadzonej do boju drużyny posiadali odmienne osobowości, a trudy przygody odbijały się na ich kondycji psychicznej. Chcąc uniknąć problemów, gracze musieli na bieżąco monitorować samopoczucie poszukiwaczy przygód, a także ich poziom stresu i strachu.
Darkest Dungeon zadebiutował na komputerach osobistych, jednak z czasem pojawił się również na konsolach i urządzeniach mobilnych. Tytuł zdobył uznanie sporej grupy oddanych fanów i recenzentów, a po roku doczekał się pierwszego dużego rozszerzenia zatytułowanego The Crimson Court. W kolejnych latach dołączyły do niego kolejne dwa rozbudowane dodatki, czyli The Color of Madness oraz The Butcher’s Circus.
Darkest Dungeon II
Rzecz jasna Red Hook studios nie zamierzało na tym poprzestać i jeszcze w lutym 2019 roku zapowiedziało Darkest Dungeon II. Produkcja czerpała garściami z dorobku poprzedniczki, wprowadzała również liczne nowości obejmujące zarówno mechanikę, jak i chociażby stylistykę grafiki.
Pozycja pojawiła się we wczesnym dostępie na PC w październiku 2021 roku i szybko odniosła sukces komercyjny. Jej pełna wersja zadebiutowała na komputerach osobistych w maju 2023 roku, zaś na konsole trafiła w lipcu 2024 roku. W parze z jej wysoką sprzedażą szedł sukces artystyczny. O tym ostatnim świadczyły „w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam oraz średnia ocen od branżowych mediów, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 75-81/100 (w zależności od platformy). Należy jednak zaznaczyć, że drugie dzieło Red Hook Studios nie doczekało się aż tak ciepłego przyjęcia jak jego pierwowzór.
Kując żelazo póki gorące, autorzy przystąpili do rozbudowy swojego projektu, przygotowując darmowe aktualizacje i płatne dodatki.
Przejście pod skrzydła Behaviour Interactive
24 września 2024 roku firma Behaviour Interactive poinformowała o przejęciu Red Hook Studios. Nowy właściciel miał utrzymać dotychczasową niezależność tego zespołu, jednocześnie pozwalając mu „przekształcić Darkest Dungeon w absolutnego giganta gatunku dark fantasy”.