Q-Games
Niezależne studio deweloperskie z siedzibą w japońskim Kioto. Zespół Q-Games tworzy gry na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosła mu seria PixelJunk.
Historia
Dzieje Q-Games rozpoczynają się w sierpniu 2001 roku. Studio, którego siedziba mieściła się w Kioto, zostało założone przez Dylana Cuthberta – byłego pracownika firm Argonaut Software oraz Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment).
W pierwszych latach działalności zespół Cuthberta skupiał się na pracy nad autorską technologią. Na jego pierwsze gry trzeba było czekać do 2006 roku, kiedy to na konsolę Game Boy Advance trafił Digidrive, z kolei na Nintendo DS pojawiła się gra Star Fox Command.
Następnie studio nawiązało bliską współpracę z Sony Computer Entertainment. której owocem była seria PixelJunk. Pomimo że cykl przez długie lata był związany głównie z konsolami PlayStation, z czasem zaczął pojawiać się również na innych platformach, jak komputery osobiste czy Nintendo Switch. Niemniej, deweloperzy konsekwentnie omijali konsole Xbox. Innym owocem kooperacji z japońskim gigantem był interfejs PlayStation 3 (zwany XMB – Xcross Media Bar), a także tło oraz wizualizacje odtwarza muzyki na tej konsoli.
Pierwszą odsłoną cyklu PixelJunk była wydana w 2007 roku gra wyścigowa pod tytułem PixelJunk Racers. W kolejnych latach marka doczekała się przedstawicieli rozmaitych gatunków, jak gra logiczna z elementami RTS-a (PixelJunk Monsters, 2008), zręcznościowe strzelanki (PixelJunk Shooter i PixelJunk Shooter 2) czy zręcznościówka FPP, opracowana z myślą o goglach rzeczywistości wirtualnej (PixelJunk VR Dead Hungry, 2016).
Pomimo że marka PixelJunk była oczkiem w głowie opisywanego studia, od czasu do czasu zdarzały mu się rozmaite „skoki w bok”. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje The Tomorrow Children, czyli sieciowa gra akcji, w której zadaniem graczy było kolektywne zdobywanie zasobów, budowa miasta oraz obrona tego ostatniego przed atakami potworów. Tytuł zadebiutował w 2016 roku, jednak jego premiera przeszła bez większego echa, w związku z czym rok później odpowiedzialna za jego wydanie firma Sony zdecydowała się wyłączyć jego serwery. W listopadzie 2021 roku Q-Games poinformowało jednak, że udało mu się uzyskać prawa do tego projektu; dzięki temu we wrześniu 2022 został on przywrócony do życia pod nazwą The Tomorrow Children: Phoenix Edition.