Mimimi Games
WWW: https://www.mimimi.games/
Facebook: https://www.facebook.com/mimimiprod/
Niemieckie studio deweloperskie z siedzibą w Monachium. W pierwszych latach działalności zespół koncentrował się na tworzeniu gier casualowych, jednak od 2016 roku specjalizowała się w produkcjach większego kalibru. Dzieła firmy Mimimi Games (wcześniej Mimimi Productions) można znaleźć zarówno na komputerach osobistych i konsolach, jak i na urządzeniach mobilnych. W drugiej połowie 2023 roku Mimimi Games ogłosiło decyzję o zakończeniu działalności.
Historia
Casualowe korzenie
Korzenie firmy Mimimi Games sięgają 2008 roku. W początkowych latach działalności firma skupiała się na grach casualowych, począwszy od produkcji zatytułowanej Grounded, wydanej na komputerach osobistych w listopadzie 2009 roku. Dwa lata później studio oficjalnie rozpoczęło działalność jako Mimimi Productions, a po czterech miesiącach oddało w ręce graczy swoje kolejne dzieło, czyli przeznaczoną na urządzenia mobilne grę daWindci. Tytuł został przyjęty na tyle ciepło, że w kolejnych latach ekipa podążała wyznaczoną przez niego ścieżką. Rok 2012 przyniósł premierę gry pod tytułem Whoowasit?, z kolei rok 2013 – produkcji zatytułowanych Las Vegas! i Teezeit.
Do tworzenia gier na komputery osobiste studio wróciło w 2014 roku, kiedy to zadebiutowało platformowe The Last Tinker: City of Colors (które niedługo później pojawiło się również na konsoli PlayStation 4). W międzyczasie Mimimi Productions opracowało również daWindci Deluxe (tytuł trafił nie tylko na urządzenia mobilne firmy Apple, lecz także na smartfony i tablety z systemem Android). Serię pozycji skierowanych do możliwie najszerszego grona odbiorców, jakie do tej pory tworzyły portfolio studia, zakończyły natomiast gry The Trip to Panama i Ooops! Noah is Gone..., które w 2015 roku pojawiły się na urządzeniach mobilnych.
Zwrot ku hardkorowi
Rok 2016 przyniósł przełom w historii firmy, bowiem na komputerach osobistych pojawiło się opracowane przez nią Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Mowa o grze taktycznej zainspirowanej przez serię Commandos, stworzonej z myślą o zaprawionych w bojach graczach. Tytuł odniósł sukces, powtórzony przez jego konsolowy port wydany w sierpniu 2017 roku. Po premierze tego ostatniego Mimimi Productions zostało przemianowane na Mimimi Games.
Podczas targów gamescom 2018 zapowiedziano kolejne dzieło opisywanej firmy, czyli gry Desperados III, tworzonej we współpracy z firmą THQ Nordic. Podobnie jak wcześniejsze części serii, produkcja miała trafić na komputery osobiste; w przeciwieństwie do nich zmierzała również na konsole Sony i Microsoftu.
Gra Desperados III trafiła do sprzedaży w czerwcu 2020 roku. Produkcja doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy, o czym świadczyły „przytłaczająco pozytywne” recenzje na platformie Steam. Branżowe media również były dla niej bardzo łaskawe; według serwisu Metacritic, średnia przyznanych jej ocen mieściła się w przedziale 82-86/100 (w zależności od platformy).
W grudniu 2021 roku studio oddało w ręce fanów samodzielne rozszerzenie do gry Shadow Tactics: Blades of the Shogun, zatytułowane Aiko’s Choice. Dodatek, który trafił wyłącznie na komputery osobiste, przypadł do gustu graczom i recenzentom. Ci pierwsi wystawili mu na Steamie „bardzo pozytywne” opinie, natomiast średnia not od tych drugich wynosiła 83/100 (ponownie za Metacritic).
Wreszcie w sierpniu 2023 roku na sklepowych półkach wylądowało następne duże dzieło Mimimi Games, utrzymane w duchu wcześniejszych dokonań tego zespołu. Mowa o grze Shadow Gambit: The Cursed Crew, która trafiła na komputery osobiste i konsole. Podobnie jak jego poprzednicy, tytuł pozwalający nam przejąć kontrolę nad oddziałem piratów przypadł do gustu graczom i recenzentom. Na Steamie cieszył się on „bardzo pozytywnymi” recenzjami, zaś branżowe media wystawiły mu oceny, który średnia mieściła się w granicach 85-87/100 (w zależności od platformy; raz jeszcze za Metacritic).
Niespodziewany koniec
Wydawało się, że Mimimi Games jest na fali, a najlepsze czasy wciąż ma przed sobą. Pod koniec sierpnia 2023 roku gruchnęła jednak wiadomość o tym, że na przestrzeni kolejnych miesięcy działalność studia będzie stopniowo wygaszana. Jak można było wyczytać w oficjalnym oświadczeniu deweloperów, powodem takiego stanu rzeczy były rosnące koszty produkcji i związany z tym niepokój o dalszą sytuację finansową firmy, a także doskwierające twórcom przemęczenie oraz brak czasu na życie prywatne.
Tym samym gra Shadow Gambit: The Cursed Crew stało się ostatnią grą opisywanego zespołu.