Lazy Bear Games
Firma producent
Niezależne studio deweloperskie, którego siedziba mieści się w Wilnie. Lazy Bear Games tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a w jego portfolio prym wiedzie seria Punch Club.
Historia
Skromne początki
Dzieje studia rozpoczynają się w 2010 roku. Zespół, którego założycielami byli Nikita Kulaga oraz Svyatoslav Cherkasov, rozpoczął działalność w Sankt Petersburgu pod nazwą GameJam. W pierwszych latach ekipa tworzyła produkcje mniejszego kalibru, jak opracowana we współpracy z firmą Game Garden gra Fairy Kingdom HD czy stworzona w trakcie game jamu Next Castle Party 2013 pozycja z pogranicza platformówek i gier typu MOBA, zatytułowana Rabbit Must Die.
Sytuacja zaczęła ulegać zmianie w 2014 roku, kiedy to zespół rozpoczął pracę nad projektem VHS Story. Mowa o hybrydzie strategii ekonomicznej oraz menadżera sportowego, która w 2015 roku została przemianowana na Punch Club. W tym samym roku studio zmieniło nazwę na Lazy Bear Games.
Nowe otwarcie
Punch Club zadebiutował na komputerach osobistych w styczniu 2016 roku, a z czasem pojawił się na kolejnych platformach. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia; według serwisu Metacritic, średnia ocen wystawionych jej przez branżowe media mieściła się w przedziale 62-76/100, zaś na Steamie cieszyła się „bardzo pozytywnymi recenzjami”.
Na kolejne dzieło Lazy Bear Games trzeba było zaczekać ponad dwa lata. W sierpniu 2018 roku na komputerach osobistych (a później również na konsolach i urządzeniach mobilnych) pojawiła się sandboksowa gra RPG z elementami strategii pod tytułem Graveyard Keeper. Tytuł, w którym gracze wcielali się w tytułowego zarządcę cmentarza, został przyjęty nieco chłodniej, niż poprzedni projekt studia.... a przynajmniej przez branżowe media. Według serwisu Metacritic, średnia wystawionych mu ocen mieściła się w przedziale 65-70/100 (w zależności od platformy), jednak już na platformie Steam otrzymał on „bardzo pozytywne” recenzje.
W 2019 roku zadebiutowała następna gra od Lazy Bear Studios, czyli Swag and Sorcery. Deweloperzy po raz kolejny dostarczyli połączenie RPG-a i strategii, tym razem pozwalając nam zarządzać własnym miasteczkiem. Pozycja, opracowana we współpracy z ekipą Uroboros Games, była najgorzej ocenianym z dotychczasowych dzieł opisywanego zespołu, ze średnią ocen od branżowych mediów na poziomie 51/100 (według Metacritic) oraz „mieszanymi” recenzjami na Steamie.
Po jej premierze Lazy Bear Studios nabrało wody w usta na blisko trzy lata. W międzyczasie jego siedziba główna została przeniesiona do Wilna. Dopiero w lipcu 2023 roku na komputerach osobistych i konsolach pojawiła się kontynuacja największego hitu w dorobku tego studia, czyli Punch Club 2: Fast Forward. Druga odsłona cyklu powtórzyła sukces pierwszej, ciesząc się „bardzo pozytywnymi” recenzjami.
Kolejną grą Lazy Bear Studios było RPG z rozbudowanym systemem craftingu, zatytułowane Bandle Tale: A League of Legends Story. Tytuł, którego akcję osadzono w uniwersum League of Legends, zmierzał na komputery osobiste i Nintendo Switch.