IO Interactive
WWW: https://ioi.dk/
Facebook: https://www.facebook.com/iointeractive/
IO Interactive (w skrócie IOI) to założone w 1998 roku niezależne duńskie studio deweloperskie, zajmujące się produkcją gier na komputery PC oraz konsole stacjonarne. W latach 2009-2017 studio stanowiło własność europejskiego oddziału japońskiego koncernu wydawniczego Square Enix/Eidos, jednak w czerwcu 2017 roku odzyskało niezależność. Siedziba firmy mieści się w Kopenhadze, a w skład liczącego sobie ponad 200 osób zespołu deweloperskiego wchodzą twórcy z ponad 20 krajów świata. Od lutego 2017 roku szefem IO Interactive jest Hakan Abrak.
IO Interactive znane jest głównie za sprawą swych dwóch najpopularniejszych marek, czyli koncentrującego się na postaci rządowego płatnego zabójcy – Agenta 47 – cyklu Hitman i opowiadającej o losach dwóch zbiegłych skazańców serii Kane & Lynch. Wszystkie wydane dotąd produkcje duńskiego studia (jeśli nie liczyć Mini Ninjas z 2009 roku) to trzecioosobowe gry akcji, które za sprawą podejmowanej tematyki oraz sporej dawki brutalności przeznaczone są zdecydowanie dla starszego grona odbiorców.
Historia
IO Interactive powstało we wrześniu 1998 roku w Kopenhadze, jako wspólna inicjatywa firmy Nordisk Film & TV oraz grupy deweloperskiej Reto-Moto (znanej wcześniej jako Zyrinx) i w początkowym okresie funkcjonowało jako studio w pełni niezależne. Debiutancką produkcją Duńczyków była wydana w 2000 roku przez brytyjską firmę wydawniczą Eidos (obecnie Square Enix Europe) trzecioosobowa skradanka Hitman: Codename 47. Tytuł okazał się prawdziwym mocnym uderzeniem, chwalonym m.in. za ciekawy arsenał broni, sprawne AI komputerowych przeciwników oraz spory realizm rozgrywki. Zaowocowało to przedłużeniem współpracy z firmą Eidos, pod szyldem której dwa lata później na rynku ukazał się sequel gry, Hitman 2: Silent Assassin, przebijający swą popularnością poprzedniczkę.
W roku 2003 IO Interactive nawiązało współpracę z koncernem Electronic Arts, wydając taktyczną strzelaninę Freedom Fighters. Kooperacja z amerykańskim wydawcą nie trwała jednak długo, gdyż kilka miesięcy później deweloper został wykupiony przez firmę Eidos, co zakończyło jego blisko sześcioletni okres niezależności. W kolejnych latach IO Interactive opracowało dwie następne części serii Hitman, tzn. Hitman: Kontrakty (2004) i Hitman: Krwawa Forsa (2006), które umocniły wysoką pozycję studia. Duńczycy nie zamierzali jednak bez końca odcinać kuponów od popularności swojego debiutanckiego cyklu i w roku 2007 zaprezentowali światu zupełnie nową markę, jaką była gra Kane & Lynch: Dead Men. Mimo sporej popularności pośród graczy, produkcja traktująca o losach dwóch zbiegłych skazańców spotkała się z falą ostrej krytyki, wywołaną przez rzekomy brak oryginalności oraz zbyt duże epatowanie przemocą.
W roku 2009 doszło do przejęcia firmy Eidos przez japońskiego giganta wydawniczego, koncern Square Enix, skutkiem czego studio IO Interactive dostało się pod skrzydła zupełnie nowego właściciela. Pierwszymi produkcjami, jakie ukazały się w ramach tej współpracy, były kontynuacja kontrowersyjnej serii Kane & Lynch oraz przygodowa gra akcji Mini Ninjas – pierwsza pozycja studia przeznaczona dla młodszych graczy. Wobec stosunkowo słabego przyjęcia obu tytułów, kierownictwo studia podjęło decyzję o powrocie do flagowej marki IO Interactive i postaci słynnego zabójcy – Agenta 47. W 2012 roku ukazała się gra Hitman: Rozgrzeszenie, zaprojektowana jako produkcja nieco bardziej przystępna i przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców (co spotkało się z niezadowoleniem dotychczasowych fanów serii). Wydanie piątej pełnoprawnej części słynnego cyklu poprzedzone zostało debiutem prostej minigry Hitman: Sniper Challenge.
Kiedy w roku 2013 koncern Square Enix popadł w przejściowe problemy finansowe, celem przeprowadzenia redukcji kosztów zakończono współpracę z ok. 70 pracownikami studia. Ogłoszono też, że w najbliższej przyszłości IO Interactive skoncentruje się wyłącznie na marce Hitman i ostatecznie ucięto wszelkie spekulacje na temat ewentualnych kontynuacji serii Kane & Lynch oraz Freedom Fighters. Po kilkukrotnym przesunięciu terminu premiery, w roku 2016 ukazała się gra Hitman, będąca swoistym rebootem marki i połączeniem najlepszych cech swoich poprzedniczek. Pomimo sporych kontrowersji wywołanych nietypowym dla serii, epizodycznym modelem dystrybucji, reboot cyklu o przygodach Agenta 47 okazał się bardzo dobrą produkcją i powrotem serii do dawnej formy. W listopadzie roku 2016, zaledwie kilka dni po premierze ostatniego epizodu gry, IO Interactive ujawniło plany stworzenia drugiego sezonu Hitmana. Jeszcze w tym samym miesiącu studio przeniosło się do zupełnie nowej siedziby w centrum Kopenhagi i zaprezentowało światu nowe logo.
Pod koniec lutego 2017 roku IO Interactive ogłosiło, że stanowisko prezesa objął współpracujący z zespołem od ponad 10 lat Hakan Abrak. Na początku maja, przy okazji publikacji rocznego raportu finansowego, dotychczasowy właściciel studia – Square Enix – poinformował o zaprzestaniu dalszych inwestycji w IO Interactive oraz zamiarze sprzedaży duńskiego dewelopera, motywując tę decyzję koniecznością skoncentrowania zasobów w celu wzmocnienia możliwości rozwojowych koncernu. Zaledwie kilkanaście dni potem branżę obiegła informacja o tym, że część pracowników studia została zwolniona. Pojawiły się także pogłoski o tym, że jeśli szybko nie znajdzie się nowy potencjalny nabywca IO Interactive, ekipa może zostać całkowicie rozwiązana, a jej najważniejsza marka Hitman sprzedana innemu deweloperowi. Niecały miesiąc w opublikowanym komunikacie prasowym szef IO Interactive, Hakan Abrak, poinformował, że po zakończonych sukcesem negocjacjach Square Enix zgodziło się na wykup menadżerski studia, z zachowaniem przez nie wszelkich praw do serii Hitman oraz Freedom Fighters. Po ośmiu latach działalności w strukturach azjatyckiego koncernu IO Interactive stało się na powrót studiem niezależnym.
W kwietniu 2018 roku IO Interactive poinformowało o nawiązaniu współpracy z firmą Warner Bros. Interactive Entertainment, która miała być dystrybutorem Hitmana: Edycji ostatecznej. W czerwcu tego samego roku opisywany zespół zapowiedział natomiast kontynuację swojego hitu z 2016 roku, która, choć podążała wytyczoną przez niego ścieżką, nie została podzielona na epizody; w zamian w listopadzie tego samego roku komputerowi gracze oraz posiadacze konsol PlayStation 4 i Xbox One otrzymali pełną produkcję. Hitman 2, bo takie miano nosił ów projekt, został wydany przez WBIE i sprzedał się na tyle dobrze, że IO Interactive mogło nabrać wiatru w żagle i otworzyć nowy oddział ulokowany w szwedzkim Malmö. Do zadań tego zespołu miała należeć nie tylko pomoc przy rozwoju serii Hitman, lecz również praca nad nowymi markami.
29 lipca 2019 roku firma potwierdziła, że tworzy trzecią część trylogii zapoczątkowanej ponad trzy lata wcześniej. Hitman 3 został oficjalnie zapowiedziany w czerwcu 2020 roku, a jego premierę wyznaczono na styczeń 2021. Tytuł zmierzał nie tylko na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One, lecz także na PlayStation 5 oraz Xboksa Series X/S. Co ciekawe, omawiane dzieło miało stanowić debiut studia na poletku wydawniczym – firma zdecydowała bowiem, że wyda je własnym sumptem. 19 listopada 2020 roku IO Interactive zapowiedziało swój następny projekt. Mowa o grze pod roboczym tytułem Project 007, która miała pozwolić nam wcielić się w samego Jamesa Bonda i przeżyć jego pierwsze przygody w roli agenta Jej Królewskiej Mości. Wówczas zagadką było nie tylko to, jaki gatunek będzie reprezentować owa produkcja, lecz również platformy, na które zmierzała, oraz jej data premiery. Na potrzeby tego projektu studio planowało zatrudnić nowych pracowników. Poza tym miał to być drugi tytuł w dorobku IO Interactive, którego wydaniem zespół miał się zająć samodzielnie. W międzyczasie deweloperzy ujawnili także, że specjalna, bo działająca w chmurze wersja gry Hitman 3 trafi na konsolę Nintendo Switch.
Hitman 3 zadebiutował 20 stycznia 2021 roku. Produkcja cieszyła się „bardzo pozytywnymi” recenzjami na platformie Steam, a także wysoką średnią ocen od branżowych mediów, która według serwisu Metacritic mieściła się w przedziale 84-87/100 (w zależności od platformy); wyjątek stanowiła wersja na Nintendo Switch, która otrzymała średnią not na poziomie 70/100. W 2023 roku omawiana produkcja została scalona z dwiema poprzednimi częściami serii i przekształcona w swoistą platformę zatytułowaną Hitman: World of Assassination.
Samo IO Interactive na przestrzeni lat zaczęło rosnąć w siłę. W kwietniu 2021 roku firma otworzyła trzecie studio w Barcelonie, w marcu 2023 roku doczekała się czwartego oddziału w Stambule, natomiast w lipcu 2023 roku utworzyła swoją piątą dywizję, ulokowaną w Brighton. Co zaś tyczy się gier, nad którymi IOI pracowało po wydaniu Hitmana 3 – oprócz Project 007, ekipa tworzyła tajemniczy Project Fantasy, będący sieciową grą RPG.