Twórcy Hitmana byli w tak kiepskiej sytuacji, że niektóre firmy oferowały za nich 1 dolara
Deweloperzy ze studia IO Interactive opowiedzieli o tym, jak zła była sytuacja zespołu w ubiegłej dekadzie oraz jak udało im się odzyskać niezależność.
W 2017 roku studio IO Interactive odzyskało niezależność. Zespół wykupił się od ówczesnego właściciela, firmy Square Enix, odzyskując także prawa do serii Hitman. Teraz dowiedzieliśmy się trochę więcej na temat tego wydarzenia. Niektóre fakty są mocno zaskakujące.
- Po porażce gry Hitman: Rozgrzeszenie firma Square Enix uznała, że dalsze inwestowanie dużych kwot IO Interactive nie ma sensu. Deweloping tego tytułu był wyjątkowo wyboisty. Trwał aż siedem lat i kosztował znacznie więcej, niż pierwotnie zakładano. To, co w momencie startu prac było popularne w chwili premiery projektu, wyszło już z mody, więc projekt okazał się wielką klapą.
- Dlatego następna gra studia, czyli Hitman, była mniej filmowa i tańsza w produkcji. Square Enix wymusiło model epizodyczny, mając nadzieję, że pozwoli on dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Projekt okazał się kolejną klapą, gdyż zamiast kupować odcinki większość graczy wolała poczekać z zakupem do momentu, aż dostępna będzie całość.
- Porażka gry Hitman sprawiła, że Square Enix postanowiło sprzedać IO Interactive. Nie było to specjalnym zaskoczeniem dla deweloperów, gdyż przez poprzednich dziesięć lat studio nie przyniosło wydawcy żadnych zysków.
- Oferty kupna były wyjątkowo niskie – kilka firm zaproponowało raptem dolara, gdyż koszty utrzymania studia były wysokie. Inni potencjalni partnerzy chcieli zwolnić 80% załogi i przestawić markę Hitman na model free-to-play.
- Ostatecznie deweloperzy wykupili się sami. Nie wiemy, za jaką kwotę, ale kluczem do sukcesu miało być pozostawienie Square Enix mniejszościowego udziału w studiu. Prezes IO Interactive zmuszony był zwolnić część załogi, ale ostatecznie zespołowi udało się odzyskać niezależność.
- Hitman 2 był na tyle tani w produkcji (zbudowano go w końcu na fundamentach poprzedniej części), że umożliwił studiu przetrwanie i opracowanie potem Hitman 3, który z kolei okazał się dużym sukcesem.
Obecnie IO Interactive jest w dobrym miejscu. Studio pracuje nad grą fantasy oraz produkcją z Jamesem Bondem w roli głównej. Twórcy zdradzili, że początkowo właściciele marki 007 nie byli skłonni udzielać licencji twórcom gier, ale bardziej elegancka formuła nowych odsłon serii Hitman przekonała ich, że gra nie będzie prymitywną strzelanką.
Hitman 3 ukazał się w 2021 roku. Gra jest dostępna na PC oraz konsole Xbox One, PlayStation 4, Xbox Series S, Xbox Series X i PlayStation 5.