CreativeForge Games
Firma polski producent wydawca
CreativeForge Games jest polskim studiem deweloperskim z siedzibą w Warszawie, w którym znajduje zatrudnienie 40 osób. Zespół koncentruje się na tworzeniu gier wydawanych na komputery osobiste, a w jego portfolio znajdują się m.in. Ancient Space oraz Hard West.
Historia
Historia studia CreativeForge Games rozpoczyna się w 2011 roku, kiedy to firma została założona przez kilku branżowych weteranów. W skład zespołu wchodziły wówczas osoby, które wcześniej pracowały między innymi nad grami z serii Call of Juarez, Dead Island, Shadow Warrior oraz Hard Reset.
Na debiutancki projekt nowo powstałej ekipy gracze musieli zaczekać trzy lata. W 2014 roku światło dzienne ujrzało Ancient Space, które trafiło na komputery osobiste nakładem Paradox Interactive. Produkcja reprezentowała gatunek kosmicznych RTS-ów, a głównym bohaterem był dowódca niewielkiej floty – jej zadaniem było zbadanie owianego tajemnicą kosmicznego sektora zwanego Czarną Strefą. Bez wątpienia na osobną wzmiankę zasługuje fakt, że w poszczególnych bohaterów wcielili się aktorzy znani z amerykańskich seriali science fiction – wśród nich znaleźli się John Billingsley (Star Trek: Enterprise), Dwight Schultz (Star Trek: The Next Generation, Star Trek: Voyager, Star Trek: First Contact) oraz Aaron Douglas (Battlestar Galactica).
Pozycja spotkała się z umiarkowanie ciepłym przyjęciem ze strony graczy, jednak nie przeszkodziło to deweloperom w rozpoczęciu pracy nad kolejnym projektem. Tym razem zdecydowano się na zerwanie z futurystyczną otoczką i przeniesienie akcji na Dziki Zachód. Hard West, które zadebiutowało w 2015 roku, było oryginalną strategią turową, łączącą cechy westernu z elementami zaczerpniętymi wprost z nurtu fantasy – w trakcie potyczek rozgrywanych w trybie turowym gracze mogli robić użytek nie tylko z broni palnej, lecz także z rozmaitych mikstur, a nawet wykorzystać nadnaturalne zdolności szamanów. Sukces, jaki odniósł ów tytuł, zaowocował wydaniem dodatku Scars of Freedom, który zadebiutował w lutym 2016 roku.
Po jego premierze deweloperzy zabrali się do pracy nad trzecim projektem, opisywanym jako „najbardziej ambitna z dotychczasowych gier”. Mowa o Phantom Doctrine, czyli szpiegowskiej strategii turowej, której akcję osadzono w alternatywnej wersji 1983 roku. Tytuł czerpiący garściami przede wszystkim z serii XCOM zapowiedziano w sierpniu 2017 roku, a rok później odbyła się jego premiera na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One. Produkcja, której wydaniem zajęła się firma Good Shepherd Entertainment, spotkała się ze stosunkowo ciepłym przyjęciem zarówno ze strony graczy, jak i recenzentów.
Nowe otwarcie
Phantom Doctrine nie odniosło sukcesu komercyjnego, co negatywnie odbiło się na kondycji studia. Pod koniec stycznia 2019 roku szeregi CreativeForge Games opuścili niemal wszyscy pracownicy, ze swojej posady zrezygnował również prezes Kacper Szymczak, a ceny akcji spółki na giełdzie drastycznie spadły. Odzyskanie stabilizacji zostało okupione koniecznością wprowadzenia drastycznych zmian w modelu biznesowym.
W lutym na czele firmy stanął Piotr Karbowski, a w kolejnych miesiącach studio zacieśniło współpracę z firmą PlayWay. Od tej pory CreativeForge Games miało porzucić kosztowne i czasochłonne produkcje na rzecz przygotowywania większej liczby mniejszych tytułów nastawionych na szybki i pewny zysk. Jeszcze pod koniec lutego 2019 roku firma ogłosiła, że pracę nad kontynuacją ciepło przyjętego Hard West powierzy innemu zespołowi deweloperskiemu, a także zapowiedziała Aircraft Carrier Survival, czyli hybrydę strategii i symulacji, w której gracz wciela się w dowódcę lotniskowca podczas II wojny światowej. Ponadto w 2019 roku usłyszeliśmy o Bandit Simulatorze, czyli produkcji z pogranicza skradanek, gier akcji i symulatorów, pozwalającej sprawdzić się w roli średniowiecznego rzezimieszka. W 2019 roku deweloperzy przygotowali konwersje gier Hard West oraz Phantom Doctrine na konsolę Nintendo Switch. Pierwsza z wymienionych pozycji w 2020 roku pojawiła się również na PlayStation 4 oraz Xboksie One.
Ponadto w 2020 roku CreativeForge Games zaprezentowało światu trzy kolejne nadchodzące projekty. Pierwszym z nich była kontynuacja gry Phantom Doctrine; Phantom Doctrine 2: The Cabal, bo takie miano nosiła owa produkcja, miało nas zabrać do alternatywnej wersji 1986 roku. W przeciwieństwie do pierwowzoru będącego strategią turową, omawiany tytuł miał pozwolić nam kierować agentami w czasie rzeczywistym, prezentując akcję zza ich pleców. Oprócz tego deweloperzy zapowiedzieli grę Postal: Brain Damage, którą przygotowywali na zlecenie sprawującej pieczę nad marką Postal firmy Running With Scissors (we współpracy z rodzimym studiem Hyperstrange). Poza tym do katalogu wydawniczego CreativeForge Games trafiło dzieło z pogranicza strategii i symulacji, czyli House Flipper City, w którym gracz miał wcielić się w rolę inwestora działającego w segmencie nieruchomości. W maju 2021 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że CreativeForge Games przygotuje taktycznego RTS-a opartego na licencji Gwiezdnych wrót. Stargate: Timekeepers, bo takie miano nosiła owa produkcja, zmierzało na komputery osobiste. Wydaniem tego tytułu miała zająć się wyspecjalizowana w gatunku gier strategicznych firma Slitherine.
Rzeczywistość szybko zweryfikowała niektóre z tych planów. Po oficjalnej zapowiedzi i odzewie fanów, którzy nie byli zadowoleni ze zmiany gatunku, zaginął słuch po drugim Phantom Doctrine. House Flipper City przeszedł natomiast z rąk polskiego Gambit Games pod skrzydła słowackiego Rembrosoftu. Sukcesem okazał się za to Postal: Brain Damaged, który w czerwcu 2022 roku trafił na komputery osobiste, a z czasem pojawił się również na konsolach. Produkcja doczekała się „przytłaczająco pozytywnych” recenzji na platformie Steam; mimo wszystko branżowe media były dla niej nieco mniej łaskawe, bo średnia przyznanych przez nie ocen wynosiła 71/100 (dla wersji na PC; za Metacritic). Gra Stargate: Timekeepers ukazała się na komputerach osobistych w styczniu 2024 roku, jednak przeszła bez większego echa, zdobywając jedynie „mieszane” opinie na Steamie i średnią ocen od branżowych mediów na poziomie 72/100 (według Metacritic).